خوک

‏خوک‏ (1396)
‏PIG‏

5.9
رای شما:
0/10
بر اساس رای 339 کاربر
104 دقیقه
فانتزی, کمدی
اکران شده در 1397/02/12

خلاصه داستان فیلم سینمایی خوک
«حسن» (با بازی «حسن معجونی»)، خشمگین است. او مدتی است موفق به فیلم ساختن نشده. ستاره‌ی محبوبش (با بازی «لیلا حاتمی»)، صبر ندارد و می‌خواهد با کارگردانان دیگر همکاری کند. همسرش (با بازی «لیلی رشیدی»)، دیگر عاشقش نیست. دخترش (با بازی «آیناز آذرهوش»)، بزرگ شده و دیگر مستقل است. مادرش (با بازی «مینا جعفرزاده») پیر شده و کم‌کم حافظه خود را از دست داده. مزاحم جذابی (با بازی «پریناز ایزدیار»)، او را هر جا می‌رود تعقیب می‌کند و اصرار دارد حسن او را وارد دنیای سینما کند.

هومن نشتائی: مانی حقیقی به طور جذاب و دقیقی به مبحث «رسانه و معایب»ش پرداخته است. مانی حقیقی در این فیلم به طور «جاافتاده»‌ای مبحث رسانه و فضای مجازی را باز کرده است. تاثیرات آن روی زندگی «مردمِ امروز» را تشریح کرده است، و بصورت خلاقانه و استفاده از فضای فانتزی فیلم‌ش، معایب و مضرات‌ش را بازگو کرده است.
شایان شفایی: همانطور که پیش از این مطرح شد، خوک را نباید ساده انگاشت. خوک فیلمی است که با دید عمیق و نگاهی ثانویه، تعابیر و تحلیل‌های متفاوت و ارزشمندی از آن حاصل می‌شود که هر کدام با سبک و سیاق خاص خودشان یادآور بخشی از زندگی و جامعه امروزی می‌شود.
راد شهبازی: تنها نقطه ضعف فیلم ، این است که ایده اولیه درخشان حقیقی (قاتل سریالی) ، در همان مرحله خام اولیه باقی می‌ماند و کلیت داستان به همین موضوع محدود شده و چندان به آن اشاره ای نمی‌شود .
دبورا یانگ: فیلم خوک با فیلم های کنعان، پذیرایی ساده و کارگران مشغول کارند ، به رقابت می پردازد، داستانی غیرعادی پیرامون زندگی کارگردان ناامیدی که بدلیل بودنش در لیست سیاه نمی تواند فیلم بسازد.
12 اسفند ماه سال 1396 مادر «شهیدقاسمی‌دانا»، در رابطه با اظهار «لیلا حاتمی»، در جشنواره «فیلم برلین»گفت:
«از خانم «لیلا حاتمی»، بابت دفاع از اغتشاش‌گران شکایت می‌کنم. از همه مادران و همسران «شهدا»، دعوت می‌کنم که به این حرکت بپیوندند.»
«پروانه معصومی»، نسبت به اظهارات سیاسی «لیلا حاتمی»،اسفند ماه سال 1396 در نشست خبری «جشنواره برلین»، فیلم سینمایی «خوک»، واکنش نشان داد و گفت:
«مگر درکشورهای دیگر اعتراض را با بوسه جواب می‌دهند؟ خانم حاتمی چرا سعی می کنید در هر چیزی دخالت کنید؟ این خانم اگردوست ندارند بروند جای دیگر زندگی کنند».
«شهاب اسفندیاری»، عضو «شورای پروانه نمایش وزارت ارشاد»، پس از دیدن فیلم سینمایی «خوک»، در رابطه با این فیلم نوشت:
«فیلم سینمایی «خوک»، یکی از رادیکال‌ترین فیلم‌های ایرانی در هجو ابتذال و سیاست‌زدگی، برخی فضاهای هنری و روشنفکری است، ماجرای کارکتر اصلی فیلم، با بازی درخشان «حسن معجونی»، تداعی‌کننده وضعیت مضحک «جعفر پناهی» است.
سوتی های فیلم خوک (0 سوتی)
من میرم با تیر ، با تبر و با گلوله بر می گردم ! اول تورو می کشم بعد اون سعیدی حمال و ...
(حسن معجونی): چیزی که تو این شهر فراوونه ، لونه ست
جزئیات بیشتر از فیلم خوک
پخش کننده: ...
میزان فروش: 1،185،978،000 تومان
سوالات نظرسنجی ( 8 سوال)

فیلم ارزش یک بار دیدن را دارد؟


فیلم از لحاظ فنی و هنری باکیفیت ساخته شده است؟


تیم بازیگران، نقش‌ها را خوب بازی کردند؟


داستان و ساختار فیلم غیرتکراری و جدید بود؟


حرف و پیام فیلم، مفید و ارزشمند هست؟


بعد از پایان فیلم به آن فکر می‌کردید؟


فضای فیلم با فرهنگ خانواده شما سازگار است؟


فضای فیلم مناسب کودکان است؟

نظر خود را ثبت کنید
ارزیابی مردم از فیلم خوک (از مجموع 51 رای)

ارزش تماشا
7.5
خوش ساخت
8.2
بازیگری
8.4
خلاقانه
8.6
محتوای مناسب
5.3
تفکربرانگیز
6.2
مناسب خانواده‌
5.2
مناسب کودکان
1.8
رای شما:
0/10
حداقل کارکتر بررسی: 0 /60
بررسی‌های مردم درباره فیلم خوک (72 بررسی)
محسن میرشاه
خیلللللللللللللللللللللللللللللللللللللللللللللللللللللللللللللللی تحت تاثیر قرار گرفتم
2 لایک
0 نظر
1399/03/20
محسن میرشاه
بد نبود بازی حسن معجونی و بقیه بازیگرا عالللللللللللللللللللللللللللللللللی بود ولی کارگردانی و فیلمنامه کمی مشکل داشت
0 لایک
0 نظر
1399/03/20
محسن میرشاه
سحر قریشی بدترین بازیگر دنیاست
0 لایک
1399/03/20
سام کارگردان
وای خیلی ترسناک بود وای کمدی هم بود عالی بود
2 لایک
0 نظر
1398/05/03
سید عرشیا صالحی تا حدودی جذاب بود
1 لایک
0 نظر
1398/04/26
امیر
افتضاح
2 لایک
1 نظر
1398/03/30
راد شهبازی
مشتاقم بیشتر راجع به دلیلتون برای افتضاح نامیدن فیلم بدونم !
1 لایک
1398/03/30
رامان
یک کمدی متفاوت...
نقطه عطفی بر سینمای کمدی...
درجه یک...
0 لایک
0 نظر
1398/01/21
دارا
خطر لو رفتن داستان
فیلم طنز خلاقانه و پر نکته ای بود
قلم مانی حقیقی انصافا قوی هست
جامعه عجیب ولی متاسفانه بر اساس واقعیت رو بصویر کشیده
مردم تابع جو غرق در فضای مجازی و دارای تفریحات و سرگرمی های زننده که از هویت ایرانی خودشون دور شدن به غیر از مادر حسن (که از عمد با یک زبان دیگه اونو از بقیه جدا کردنش که به نوعی میشه نماد آدم هایی هستن که هنوز هویت خودشونو حفظ کردند) که بودن در کنار اون باعث آرامش و دور شدن از فضای مضخرف جامعه و حتی در نهایت نجات جون حسن میشه. (توی آخر فیلم که فحش میده به اون مردم جوگیر خیلی خوشم اومد)
فیلم نکات بیشتری هم داره که باید ببینینش
از این فیلم مانی حقیقی خوشم اومد (به نظرم اصلا فیلم مبتذلی نبود و نگاه فیلم انتقادی بود)
تیکه های طنز هوشمندانه ای و جالبی داشت
بازی حسن معجونی فوق العاده بود (لایق جایزه هست حتی)
2 لایک
0 نظر
1398/01/19
ساحل
نه خوب بود نه بد زیاد کشش دادن
اصلا برای کودکان مناسب نبود.
اخرشم معلوم نشد خوک کی بود و قصدش چی بود!
0 لایک
1 نظر
1398/01/15
راد شهبازی
خوک ، آبگینه و آیینه زندگی کسمایی و امثال او بود که هنر را بی ارزش می پندارند ! کسمایی خود را با دروغ نجات می دهد و این وسط تنها مردم ساده بین هستند که گول این دروغ را میخوانند ! مهم نیست خوک کیست و برای چه به دنبال کارگردانان بود ! اصلا در ذات کمدی بی منطقی وجود دارد ؛ در اینجا اثر هم که فانتزی و دیوانه وار است ! پیشنهاد می کنم چند بررسی از فیلم را مطالعه فرمائید تا متوجه منظور اثر شوید ! درضمن این مطالب تنها تراوشات ذهن بنده است ؛ بر این فیلم و دیگر آثار حقیقی تعبیرهای بسیاری موجود است
2 لایک
1398/01/16
راد شهبازی
فیلم "خوک" به همراه فیلم "سه رخ" جعفر پناهی ؛ در لیست بهترین آثار سینمایی سال 2019 نشریه معتبر نیویورکر قرار گرفت
5 لایک
0 نظر
1398/01/15
محمد محمدی
واقعا فیلم مزخرفی بود مخصوصا آخرش
1 لایک
1 نظر
1398/01/14
راد شهبازی
مشتاقم که بدانم چرا فیلم را به این سادگی نقض کردید ! آیا کارگردانی ، بازی ها و فیلمبرداری کار ضعیف بود ؟ یا فاقد فیلمنامه کاملی بود ؟
3 لایک
1398/01/15
پویا
زیباترین فیلم ایرانی که دیده ام. فهم این فیلم چندان سخت نیست اما مخاطب عام یا به قوای عوام چون آن مخالف نظر خود می یابد با آن ارتباط برقرار نمیکند
1 لایک
0 نظر
1398/01/09
نسیم
مخلوطی از جنبه ی کمدی ، جنایی ، درام . کاری نو ومتفاوت
2 لایک
0 نظر
1398/01/06
علیرضا حیدری
سلام... به نظر می رسد در دورانی بسر می بریم که نه سخت گیری های اوایل انقلاب و یا حتی پس از جنگ دیده می شود و نه اهداف متعالی فرهنگی بشدت گذشته مورد توجه عموم جامعه قراردارد و از سوی دیگر قشر روشنفکر جامعه نیز خود را در این اوضاع بلاتکلیفی رها دیده و سعی دارد از هر وسیله ای برای بیان نظر و ایده ها و تئوری های نظری خود استفاده کند طبیعی ست در این میان سینما بهترین ابزار برای بیان درونیات اشخاص می باشد مهمترین وسیله در میان رسانه با طول فرکانس بالا برای ارتباط برقرار کردن با تمامی اقشار جامعه مدنی خصوصا فراتر از مرزهای ملی... این نکته جنبه های مثبت و منفی ذاتی خود را به همراه داشته و فارغ از ارزیابی خوب بد زشت یک حرکت به سمت جلوست و جای تامل برای نتیجه گیری را هم باز می گذارد... سینمای امروز ایران خود را فارغ از هرگونه مشکلات اقتصادی و اجتماعی و پیدا کردن راه حل مناسب برای ارائه جدا کرده است و بیش از آنکه به مردم و مشکلات آنها فکر کند به نوآوری و خلق تازه همت گمارده و یک سوی رشد خود را آنسوی مرزها می بیند و منتظر تعریف تمجید است و طبعا نمی خواهد از مسایل سیاسی هم دور بماند لذا هر فرصتی را برای بیان مانیفست های خود مناسب دیده و دست بکار می شود... در ارزیابی شکل شاید فیلم خوک قابل دفاع باشد و البته به عنواه فیلمی تجربه گرا اما در ارتباط با محتوا فیلم در هاله ای از نمادها و نشانه هایی به محدودیت می رسد که ارتباطش با مخاطب عام کمتر شده و به شکلی به اداهای روشنفکری نزدیک شده است و سعی دارد خود را تافته جدا بافته از هنر و ارتباطش با مردم بیشتر به معرض نمایش بگذارد سوژه ای کاملا شخصی با فرکانس محدود در میان حتی هنرمندان که نتوانست در ذهن مخاطب به هزار توی ذهنی او به درستی راه پیدا کند و در حد فیلم خوب برای یک بار دیدن متوقف می شود...
0 لایک
0 نظر
1398/01/02
ملیکا منتظری
به نظر من این فیلم توهین آمیزه و رابطه بین بازیگر و کارگردان رو خیلی خیلی بد جلوه میده
3 لایک
2 نظر
1397/12/27
راد شهبازی
شما به هدف و انگیزه کارگردان جهت ساخت این چنین پروژه ای توجه کنید ! نه رابطه بازیگر و کارگردان ... حسن کارکتریست که باید به اینگونه پرداخته شود و درضمن فیلم باید این چنین وضعیتی را به وجود آورد تا وچه دراماتیک کار درآید!
2 لایک
1397/12/28
ملیکا منتظری
راستش خیلی متوجه هدف و انگیزه مانی حقیقی نشدم میشه لطفا توضیح بدید
0 لایک
1397/12/29
سید چرا اومده تو حدول فروش؟
0 لایک
0 نظر
1397/12/22
فیلم بین
مخاطب عام با این فیلم ارتباط برقرار نمیکنه و باید تفسیر و نقد فیلم رو بخونه تا بفهمه منظور مانی حقیقی از این فیلم چی بوده
5 لایک
0 نظر
1397/12/14
طنین برزگر جذاب بود برای من این فیلم مخصوصا بازی پریناز ایزدیار که جالب بود واقعا.
0 لایک
0 نظر
1397/12/13
آرتاس منتیل
سرخپوست، متری شش و نیم، شبی که ماه کامل شد !
اینارو ببین بعد در مورد فیلم برداری نظر بده ! یا نه کلا در مورد مطلق گرایی نظر بده و ببین که همه همیشه و مطلق خوب نیستن !
1 لایک
1397/12/12
یاور
خب سرخپوست و دیدم خیلی عالی بود واقعا
متری شیش و نیم واقعا فیلمبرداریش درحد این نبود
شبی که ماه کامل شدم نظری ندارم راجبش
ولی فیلم رو اگه دیده باشی
واقعا کادربندیاش عالی بود
یجا بود نشسته بود توی انفرادی من یه لحظه اونو با لانتوری و بدون تاریخ بدون امصا مقایسه کردم واقعا عالی تر بود


بازم احترام به نظر بقیه واجبه(؛
2 لایک
1397/12/13
فیلم بین
11 اسفند در شبکه نمایش خانگی 🐷
2 لایک
2 نظر
1397/12/08
راد شهبازی
ممنون بابت اطلاع رسانی 👌🙏
1 لایک
1397/12/08
فیلم بین
خواهش میکنم
1 لایک
1397/12/09
ممدرضا
حسن ایز قاتل!
سینمای مانی حقیقی با چند فیلم آخرش نشان داد که دچار بی قیدی شده است. بی قیدی ای که در اژدها وارد میشود به اوج میرسد و با پنجاه کیلو آلبالو میفهماند که مانی حقیقی هیچ ترسی در تجربه گرایی ندارد.
خوک آخرین ساخته مانی حقیقی آن آب و تاب و جهان مالیخولیایی اژدها وارد میشود را ندارد. چاشنی طنز و روایتی سر راست و ساده که با رگه هایی از فضای رادیکالی اژدها وارد میشود آن را به فیلمی متفاوت از فضای کنونی سینمای ایران تبدیل کرده است.
خوک کارگردانی حساب شده ای دارد.مانی حقیقی شجاعتش را برای عبور از شیوه معمول فیلمسازی که همان "تقلید از فرهادی ِ" معروف است،نشان داد. لحظه ای تصور کنید کسی غیر از مانی حقیقی تصمیم داشت خوک را بسازد؛این تقریبا غیر قابل تصور است و همین موضوع باعث میشود که حقیقی را صاحب سبکی دانست که هنوز درست شکل نگرفته است. میزانسن های خوش رنگ و لعابی که در فیلم وجود دارد فقط چشم مخاطب را بازی میدهد و به فانتزی و "فرارئال" بودن فیلم کمک کرده است.
خوک شروع تکان دهنده ای دارد.دیدن یک سر بریده شده در خیابان ندای یک فیلم متفاوت را میدهد که با مخاطبش هیچ تعارفی ندارد. قاتلی در شهر کارگردان ها و افراد معروف جامعه را به قتل می رساند و حسن -کارگردان ممنوع الکار-ناراحت است که چرا قاتل به سراغ او نمی آید. فیلم میخواهد از شرایط سیاسی و اوضاع هنرمندان و روشن فکران جامعه و به ویژه فضای مجازی انتقاد کند و تا حدودی هم موفق میشود. اما فهم این جریان ها در فیلم برای مخاطب عام سینما کمی پیچیده است. اما خوک واقعا چیست و چه چیزی را نشان میدهد؟ در جواب این سوال باید بگویم هیچ! اما هیچ از جنبه مثبت! در واقع خوک به طور جذابی سرگردان است! حتی مانی حقیقی به طور عجیبی در انتها مشخص نمیکند خوک "چیست؟" و "کیست؟" و همین پنهان کردن حقیقت مخاطب را به نماد گرایی سوق میدهد. خوک میتواند نمادی از شرایط فعلی جامعه باشد که با سانسور و هزاران چیز دیگر هنرمندان جامعه را "به قتل می رساند" و عنصر های دیگری مانند قضاوت بی جا و تاثیر رسانه را مورد بحث قرار میدهد اما همین پرگویی و ایده های عقیم باعث تناوب و لکنت در اواسط فیلم شده که واقعا مشخص نیست فیلم چه میخواهد!
برای مثال خانواده حسن یا آن مهمانی عجیب اواسط فیلم چه چیزی را بیان میکنند؟ شتاب زدگی در بیان مسائل باعث میشود فیلم پس از مدتی فراموش شود.
در نهایت خوک اثری متفاوت و اگزوتیک است و همین غافلگیری ها و عجیب بودن ها باعث میشود که اگر نام مانی حقیقی را اطراف فیلمی دیدم سریعا به تماشای فیلم بروم.
6 لایک
4 نظر
1397/10/11
آرمان عسگری
اسمش روشه ابزورد پوچ گرایی
2 لایک
1397/10/11
ممدرضا
بله و به نظرم عبدالرضا کاهانی در ابزورد سازی موفق تره!
1 لایک
1397/10/11
راد شهبازی
چه خوب فیلم را مورد بررسی قرار دادید !
اشاره ای به داستان کلی فیلم میکنم ؛ حسنی که خود دارای دغدغه های فراوان و فشار اطرافیان و خود سانسوری قرار داره ، اشتباه در نزد مردم به عنوان قاتل رقبای خود شناخته می‌شود ، وی نیز برای ثابت کردن این مورد که قاتل نیست حقیقت را فاش می کنم اما مردم تمایلی به باور این حقیقت محض پر پیچ و خم ندارند ! حال حسن با طرح داستانی خیالی ، پوچ و دروغین که هیچ سنخیتی با واقعا ندارد ، خود را به آسانی نزد مردم ثابت می کند که "خوک" نیست ... در اینجا ماجرای زندگی حسن به خوک تشبیه می شود ! خوک به عنوان جانوری شناخته می شود که همواره در حال خوردن و خوابیدن است ، کثیف و چرک زندگی می کند و ... در پایان فیلم هم با این بیت "آبگینه ای رو در رویش نهاده شود تا خوک ، خوک بیند " به پایان می رسد ...
در سکانس مهمانی ، مانی حقیقی تمام تاریخ ما را به شکل کاملا فانتزی روبروی ما قرار می دهد ، آیا تمامِی آنچه که از گذشته بر آنها باور داشتیم ، واقعا دارند ؟! یا تمام آن باورها همانند داستان حسن پوچ و دروغین است ؟ همان اغراق ها در به تصویر کشیدن دختران دوره قاجار و رضا شاه و...
فیلم به بهترین شکل ممکن برعکس فیلم "خانم یایا" استعاره ها و کنایه هایش را مطرح می کند ، در کنار آن بیننده را نیز به خنده وا می دارد ، خنده به زندگی برزخی حسن و دیوانگان اطرافش ...
3 لایک
1397/10/11
ممدرضا
کاملا حرف شما رو قبول دارم و الان میشه فهمید که خوک فیلم ارزشمندی هست!
این تفاوت نظر و برداشت های مختلف باعث میشه هم من که با کاستی هایی که از فیلم دیدم از فیلم لذت ببرم و هم شما!
0 لایک
1397/10/12
مشاهده بررسی‌های بیشتر