منوچهر نوذری

‏منوچهر نوذری‏ (1315 - 1384)
Manouchehr Nozari


منوچهر نوذری، دوبلور، بازیگر تلویزیون، سینما، تئاتر، مجری و کارگردان، سال ۱۳۱۵ در قزوین متولد شد.
وی فعالیت هنری خود را در سال (۱۳۳۲) آغاز کرد و از اولین گویندگان تاریخ دوبله در ایران بود. از سال (۱۳۳۵) در رادیو نیز مشغول به کار شد و فعالیت خود در سینما را از سال (۱۳۳۸) به عنوان دستیار فنی آغاز کرد. اولین تجربه‎ی بازیگری وی در سال (۱۳۴۱) با بازی در فیلم «لاله آتشین» به کارگردانی برادرش محمود نوذری و هوشنگ لطیف‎پور رقم خورد و با ساخت فیلم «ای‌والله» نخستین تجربه‎اش در کارگردانی را مقابل دوربین برد.
منوچهر نوذری، ۱۶ آذر ماه (۱۳۸۴)، دیده از جهان فروبست.

سوابق کاری منوچهر نوذری
بازیگر
نویسنده
کارگردان
تهیه کننده
از ميان صحبت‌هاي منوچهر نوذري:
-هر كاري در اين ۵۱ سال كرده‌ام، گرفته و موفق بوده.
- از خبرنگاران قديمي گله دارم كه چرا در اين ۵ سالي كه نبودم سراغي از من نگرفتند؟
- براي اين كه فوت فردين را كمرنگ كنند شايعه كردند كه نوذري مرده! بعد ديدند كه نه مال او كمرنگ شد مال ما هم دارد سر و صدا مي‌كند آمدند از من گرفتند و پخش كردند.
- ايرج نوذري (پسرم) هم سواد دارد و هم تجربه. اين بچه كه بود آمد در دوبله منتهي چون دنبال تحصيل بود زياد پابرجا نبود الان تازه پركار شده من معتقدم در هر كاري باسوادش بهتر از بي‌سواد است.
- در فكر ساخت يك فيلم و سريال هستم.
- اوايل سال آينده، من و ايرج در يك نمايش طنز از مجيد جعفري بازي مي‌كنيم
وي گفت: در اين مدت كار من هم مثل همه‌ي كارها افت و خيز داشته، منتهي سعي كردم روالم ادامه پيدا كند من دنبال سياست و دسته بندي نبودم و هميشه دنبال همان كار هميشگي كه طنز و دل خوش كردن مردم است بودم.
الان اگر اسم طنز برده مي‌شود خيلي‌ها طنز نيستند و دلقك بازي و شكلك درآوردن است، طنز اين چيزها نيست. بايد سوژه و عكس‌العمل من باعث خنده مخاطب شود يك تبسم كافي است. قهقه خنديدن مال جك است طنز بايد سال‎ها ياد طرف بماند اما فكاهي و مسخره بازي همان لحظه است و شخص بعدا يادش مي‌رود. من دنبال آن كار هستم و تا حدي هم موفق بوديم.
منوچهری نوذری گفت: دو سال و نيم به خاطر ناراحتي قلبي در بيمارستان و دو سال و نيم هم به خاطر بدهي كه بابت يكي از دوستانم پيش آمد و امضا بالاش دادم زندان بودم. در زندان هم براي زنداني‌ها برنامه مي‌گذاشتم و همچنين طرح سه سريال و فيلم و يك «راه شب» براي راديو نوشتم.
آن موقع هم اولين كسي كه «راه شب» را تكان داد و سبك آن را عوض كرد من بودم كه البته خرابش كردند.
منوچهر نوذري در ادامه‌ اظهار داشت: از سال (1372) تا (1377) در تئاتر گلريز ۵ نمايش طنز به روي صحنه برديم كه از نظر تماشاگر هنوز ركورد آن شكسته نشده‎است. گاهي وقت‌ها آنقدر تماشاگر زياد بود كه تا ۶ اجرا در روز مي‌گذاشتيم اين نمايش‌ها را من مي‌نوشتم و مجيد جعفري كارگرداني مي‌كرد.
آن زمان كه تئاتر كار مي‌كردم شخصي پيش من آمد و پيشنهاد داد تا لطيفه‌هايم را جمع كنم تا يك كتاب درست كنيم كه خيلي هم استقبال شد. لطيفه‌هاي جيبي ۶ سال است كه پشت سر هم با ده هزار تيراژ تجديد چاپ مي‌شود.
نظرات مردم (3 نظر)
مجتبی
خدا بیامرزه....چقدر منتظر بودیم تا مسابقه هفته پخش بشه ...کیف میکردیم...سوالاتشم خدایی سوال بود مثل برنده باش نبود
3 لایک
0 نظر
1397/10/18
طاها مزینانی
خدا رحمتشون‌کنه چقدر باهاشون خاطره داشتیم
3 لایک
0 نظر
1397/02/11
غــــریبه
روحت شاد....
3 لایک
0 نظر
1396/05/24