رزاريو تيغ كش (اميليو مائيل) / كلمبيا - ٢٠٠٥ Rosario Tijeras پانزده سال از ساخت اين دومين فيلم پرفروش تمام تاريخ سينماى كلمبيا ميگذرد(اين كشور از ١٨٩٧ سينما داشته و سألانه ٤٥ فيلم توليد ميكند)و من هـمچنان هـر از گاهـى به تماشايش مينشينم. اين تريلر خيابانى، كه در پيشزمينه بى نظمى گسترده حاكم بر "مده ژى"، دومين شهـر بزرگ كلمبيا، در تسخير دار و دسته هـائى از تيغ كشهـاى مرتبط با سازمانهـاى مسلح توزيع مواد مخدر در أواخر دهـه ٨٠ اتفاق ميفتد ،از انتهـايش شروع ميشود. آنتونيو ، رزاريو را كه مورد اصابت گلوله قرار گرفته و بشدت خونريزى دارد به بيمارستان مياورد . رزاريو (ملقب به قيچى)، دخترى خيابانى و مسلح است كه از طريق برادرش به دار و دسته اى از قاچاقچيان واگذار شده و براى آنهـا چند فقره قتل انجام داده.رزاريو با اميليو، مرد ثروتمند زنباره اى در ارتباط است ، اما آنرا جدى نميگيرد. انتونيو دوست اميليو ، عاشق رزاريو ست و اگرچه آنرا بروز نميدهـد، اما رزاريو از علاقه او با خبر است و دارد بطور جدى به تغيير مسير زندگيش فكر ميكند، اما چيزى از گذشته تبهـكارانه اش براى او سرنوشت ديگرى را رقم ميزند. "رزاريو تيغ كش" فيلم فوق العاده اى نيست . در واقع يك اثر نمونه اى جهـان سومى تجارى ست. نه داستان ، نه شكل روايت و نه كارگردانى ان (كه توسط اميليو مائيل ، كارگردان مكزيكى ، انجام شده)، چيز فوق العاده اى در خود ندارند و بيشتر يادآور فيلمهـائى هـستند كه معمولاً از كشورهـاى "در حال توسعه" انتظار داريم، اما ، هـسته اش عاليست. چيزى در فضا و حال و هـوايش ، طعم بشدت تلخش ، چند صحنه اى از آن كه نميتوان فراموششان كرد(مثل صحنه اى كه رزاريو و دوستانش جسد تير خورده برادرش را با خود به كلوپى ميبرند تا در باده گساريشان شريك باشد با صحنه حمله مسلحانه به مراسم تشيع جنازه قاتل برادر رزاريو) و از هـمه مهـمتر ، تصوير كاريزماتيكى كه فلورا مارتينز بازيگر نقش رزاريو از اين "قاتل - روسپى" ارائه ميدهـد كه قاطعانه و بدون ترديد ،معتقدم بيادماندنى ترين "فم فتال" سينماى جهـان سوم، تا به امروز است ،از " رزاريو تيغ كش "فيلمى ساخته كه نه تنهـا فراموشش نميكنيم بلكه هـر چند وقت يكبار ، دلتنگش ميشويم.
فرزاد مؤتمن | رزاريو تيغ كش
 (اميليو مائيل) / كلمبيا - ٢٠٠٥
Rosario Tijeras
  پانزده سال از ساخت اين دومين فيلم ...
12
1399/04/23