ديروز بسيارى از دوستان تابلوى "سوم مى ١٨٠٨" را درفضاى مجازى به اشتراك گذاشتند تا خواستار توقف اجراى حكم إعدام براى سه جوان، باشند. راستش من شك دارم كه اين تابلو گذشته از اهـميتى كه بعنوان يك اثر هـنرى دارد ، مناسبتى با درخواست وسيعى كه ديروز مطرح شد داشته باشد. ناپلئون بناپارت بنا بر تقويم انقلاب فرانسه در ١٨ برومر١٧٩٩ كودتا كرد(مطابق با ٩ نوامبر)، اما اين پايان انقلاب نبود. او هـم مثل انقلابيون خواهـان انتقال سرمايه از روستاهـا به بانكهـاًدر شهـرهـا و توسعه كارهانجات و شهـرنشينى و پايان دادن به فئوداليسم بود. پس هـنگاميكه در ١٨٠٧ ، ارتش او اسپانياى فئودالى را كه اسم پادشاهـش اين بوده :"كارلوس آنتونيو پاسكوال فرانسيسكو خاوير خوان نپوموچيو خوزه خوارينو سرافين ديگو"(شما بخوانيد : چارلز چهـارم)، اشغال ميكند، در واقع اين دموكراسى ست كه باقيمانده مقاومت اروپاى فئودالى را سركوب ميكند. بونوئل چقدر خوب اين نكته را درك كرد كه در صحنه اول "شبح آزادى"، هـمين واقعه را اينگونه تصوير كرد كه محكومين به إعدام در حالى به خون ميغلطيدند كه فرياد ميزدند: "مرگ بر آزادى". اما ، گويا، نقاش دربار بود و در دوران اشغال هـم كه دربار توسط ژوزف بناپارت اداره شد در مقامش باقى ماند . اين تابلو در ١٨١٤ هـمزمان با خروج فرانسوى هـا ، رونمائى شد. عده اى بر اين باورند كه نوعى "معذزت خواهـى"بود اما در تابلوى گويا هـم چهـره اعدام شوندگان، قهـرمانانه نيست. آنهـا حقير بنظر ميآيند . اين تابلو خارج از چارچوب تاريخى خود اثرى مهـم است. حتى ميتوان آنرا ضد جنگ هـم تلقى كرد، اما آيا واقعاً براى دفاع از آزادى بيان ، ميتوان عكسى از " دادگاه نورنبرگ" را چاپ كرد؟ تعدادى از دوستان هـم بازسازى گدار از هـمين تابلو را در فيلم "اشتياق" بعنوان نوعى "واكنش" منتشر كردند. كدام واكنش ؟ گدار در اين فيلم تابلوى ديگرى از گويا از خانواده چارلز چهـارم را هـم بازسازى كرده.(طرفدار خانواده سلطنتى بوده ؟)تابلوهـائى از رامبراند و دلاكروا هـم در "اشتياق" بازسازى شده اند. واكنش بوده اند؟ او سعى دارد چند تابلوى كلاسيك را در زمينه اى معاصر بازسازى كند ، زيرا نقاشى را به داستانگوئى در سينما ، نزديكتر از ادبيات ميبيند . اين فيلم قبل از هـر چيز فيلمى ست درباره داستانگوئى . واكنشى در كار نيست. اينهـا را مطرح كردم فقط براى انكه بإدمان باشد كه چه بخواهـيم و چه نخواهـيم اينستاگرام رسانه است . نسبت به اطلاعاتى كه در آن پست ميكنيم حساس باشيم، چون در هـر لحظه ممكن است در حال انتقال اطلاعات غلط بخصوص به جوانهـارباشيم.
فرزاد مؤتمن | ديروز بسيارى از دوستان تابلوى "سوم مى ١٨٠٨" را درفضاى مجازى به اشتراك گذاشتند تا خواستار توقف اجراى...
17
1399/04/26