کوپال

‏کوپال‏

 (1394)
5.2
رای شما:
0/10
بر اساس رای 471 کاربر
درام
اکران شده در 1397/01/17

خلاصه داستان فیلم سینمایی کوپال
در این دنیا نمی‌توانی تنها باشی! و…

مدیسا مهراب پور: با وجود همه محدودیت‌هایی که در درام اثر وجود دارد،‌ کاظم ملایی موفق شده از پس ساخت جهان و اتمسفر فیلمش بر بیابد و آنچه را که می‌خواهد در برابر دوربین خلق کند. هرچند با درامی دست‌وپا شکسته، اما فیلم مختصات زیباشناسی تازه‌ای را برای سینمای ایران با خود به همراه دارد و حاوی پیشنهادات فرمی و کارگردانی متفاوت و تازه‌ای است هرچند که یک فیلم متوسط به‌حساب می‌آید.
ساناز رمضانی: اگر این‌همه انرژی به‌جای خلق تصاویر زیبا، صرف پیشبرد روایت به شیوه‌ای جذاب می‌شد، نیم ساعت اول فیلم این‌قدر جدا از بقیه ماجرا به نظر نمی‌رسید. درنهایت کوپال یک فیلم عجیب و تجربه‌ای متفاوت در سینمای ایران است که در نوع خودش قابل‌اعتناست. آن‌هم در میان انبوهی از فیلم‌های بدی که در جشنواره امسال دیدیم.
بهزاد وفاخواه: «کوپال» پیش از اولین نمایش یکی از کنجکاوی‌برانگیزترین فیلم‌های جشنواره بود. فیلمی تک بازیگر و تک لوکیشن که آن یک بازیگر هم لوون هفتوان، ارمغان دوست‌داشتنی مجید برزگر برای سینمای ایران است و عکس‌های آن تک لوکیشن هم همگی جذاب بودند. با این حال تجربه تماشای فیلم تجربه کسالت‌آوری است از فیلمی با زرق‌وبرق‌های زیاد که انگار قصد تمام شدن هم ندارد.
مرتضی اسماعیل‌دوست: فیلمساز به دور از هرگونه کلیشه‌های رایج و شعارگرایی از طریق زبان بصری و از طریق تقابل موقعیت کوپالِ در تنگنامانده با تصاویر مستند «راز بقاء» در این مسیر حرکت می‌کند.
«حامد صمدزاده»، صدابردار فیلم سینمایی کوپال»:
«تنهایی و در عین حال امیدوار بودن شخصیت اصلی داستان را دوست داشتم.»
فیلم سینمایی «کوپال» به کارگردانی «کاظم ملایی»، بهترین فیلم سینمایی سیزدهمین دوره جشنواره بین‌المللی «هانتینگتون بیچ»، در کشور «آمریکا» شده است.
رئیس و جمعی از مسولان دانشگاه حکیم سبزواری، بهمن‌ماه 1394 از لوکیشن فیلم «کوپال» در این دانشگاه بازدید و با کارگردان و هنرمندان این فیلم گفتگو کردند.
سوتی های فیلم کوپال (0 سوتی)
دیالوگ های فیلم کوپال (0 دیالوگ)
جزئیات بیشتر از فیلم کوپال
پخش کننده: ...
سوالات نظرسنجی ( 8 سوال)

فیلم ارزش یک بار دیدن را دارد؟


فیلم از لحاظ فنی و هنری باکیفیت ساخته شده است؟


تیم بازیگران، نقش‌ها را خوب بازی کردند؟


داستان و ساختار فیلم غیرتکراری و جدید بود؟


حرف و پیام فیلم، مفید و ارزشمند هست؟


بعد از پایان فیلم به آن فکر می‌کردید؟


فضای فیلم با فرهنگ خانواده شما سازگار است؟


فضای فیلم مناسب کودکان است؟

نظر خود را ثبت کنید
ارزیابی مردم از فیلم کوپال (از مجموع 26 رای)

ارزش تماشا
8.9
خوش ساخت
8.8
بازیگری
8.2
خلاقانه
7.9
محتوای مناسب
6.5
تفکربرانگیز
7.3
مناسب خانواده‌
6.9
مناسب کودکان
3.5
رای شما:
0/10
حداقل کارکتر بررسی: 0 /60
بررسی‌های مردم درباره فیلم کوپال (33 بررسی)
سید محمد موسوی
یال و "کوپال" مردی که دیگر نیست...

"کوپال" را می توان در زمره فیلم های ترسناک سینمای ایران قرار داد.فیلمی خاص با بازیِ خاصِ لوونِ فقید. مردی که خیلی دیر او را شناختیم و خیلی زود از دستش دادیم.
فیلم 3 درس بزرگ و اساسی برای همه ببیندگانَش داشت:
یک"مراقب و مواظب رفتارَت با اطرافیانَت باش/هرچه کنی به خود کنی،گر همه نیک و بد کنی"
دو"ارزش قائل شدن برای کائنات،احترام گذاشتن به خویش است/دنیا انعکاس رفتار توست"
سه"هرگز امیدَت را از دست نده.شاید کلید رهایی در جیب تو باشد"
داستان فیلم کوپال اقتباسی ساده از کوچکترین و دیده نشده ترین درس های زندگیِ انسانهاست که در ادوار مختلف تاریخ به اشکال مختلفی چون شعر و داستان و نمایشنامه بیان شده است. کوپال داستانی نو بیان نمی کند. بلکه همان داستانهای همیشگی را به شکلی نو بیان می کند و اولین *ستاره را بخاطر نگرش نوین و بدیعَ ش دریافت میکند.
بازی ها ساختگی(باسمه ای) یا بیش از حد اغراق شده نیستند. گرچه فیلم به تنهایی روی انگشت سبابه "لوون هفتوان" فقید می چرخد؛ اما فلش بک های فیلم که نقش اول زن(فیروزه)در آن حضور دارد هم نمایش خوب "نازنین فراهانی" را بدنبال دارد. این دو کاراکتر بخوبی پرداخت شده اند و باورپذیرند. البته از اجرای نمایش فوق العاده توسط سگِ زیبایِ فیلم یعنی "شارون" در نقش هایکو نباید غافل شد :) این بازی های کم نقص و البته نقش سختی که کاراکتر "کوپال" داشت *ستاره دوم را برای فیلم به ارمغان می آورد.
شیوه پرداخت فیلم که از تصاویر دوربین های مداربسته برای نمایش برخی سکانسها استفاده می کرد جالب بود. وقتی کوپال خاطراتش را مرور می کرد و فیلم خاطراتَ ش بهمراه صدا در بَک آپ سرور سیستم مانیتورینگَ ش موجود بود؛ سندیت فیلمنامه را به اثبات می رساند و این بر باورپذیری فیلمنامه در ذهن مخاطب اثری بسزا داشت. مانند سکانس جش تولدی که در آن غایب بود. فیلمنامه از قوت زیادی برخوردار بود و نقص کمی میتوان در آن یافت. هر معمایی که در طول فیلم در ذهن تان ایجاد شود؛ به مرور(کمی هم آهسته)در اثنای فیلم حل می شود و ناگفته ای باقی نمی ماند. هر بلایی هم بر سر کوپال می آید؛ دلیلی مستحکم دارد و من نتوانستم گافی در فیلم بیابم. پس *ستاره سوم را بخاطر فیلمنامه تقدیم این فیلم میکنیم.
فیلمبرداری این اثر نیز به خودیِ‌ خود *ستاره چهارم را به ارمغان می آورد. لانگ شات ها،زوم بَک ها و کلوز آپ ها و حتی نماهای بسته و بدون حرکت و قاب هایی پر از استرس و اضطراب؛ همه و همه به پیشبرد اهداف کارگردان کمکی شایان و درخور توجه کرده اند. به خصوص کلوز آپ هایی که از چهره کوپال می بینیم، مؤید این گفته من است. هر قابی که از صورت کوپال بسته می شود؛ مانند گفتن چندین سطر دیالوگ است. این ترفند کارگردان که با چهره بازیگر دیالوگ بگویی نه با دهان او؛ موجب می شود مخاطب خسته نشود و فیلم کم دیالوگ و سبک باشد. در ضمن ذهن مخاطب را هم خالی نگه می دارد تا به نرمی حرفش را به او بگوید. البته برای اینکار نیاز به بازیگری ست که بتواند بدون زبان وفقط با صورتش صحبت کند.
و *ستاره پنجم را بخاطر صحنه آرایی
و *ستاره ششم را برای تدوین فوق العاده
و *ستاره هفتم را برای خلق موقعیت های بدیع و بی بدیل
و *ستاره هشتم را به فقط و فقط به عشق مرحوم "لوون هفتوان" دادم که او از نوابغ کمتر شناخته شده سینمای ایران بود.
تنها موردی که من به آن اعتراض دارم؛ این است که چرا این فیلم اینقدر کم دیده شده است؟ چرا این اثر شاهکارگونه که ما را به انسانیت؛ محبت با همسر؛ توجه به سایر انسانها؛ محترم شمردن حقوق حیوانات؛عدم دلبستگی به داشته ها و حفظ امید در هر شرایط دعوت میکند و پایان بندی فوق زیبایَ ش از بهترین سکانس های آن است؛ با بی توجهی روبروست؟؟ چرا دوستان من در منظوم هم اینقدر کم به آن ستاره داده اند؟؟؟ مگر نه اینکه این فیلم هم محتوی دارد و هم فُرم و این دو را به خدمت یکدیگر گماشته و برآیند آن چیزی نیست جز سینما؟؟؟؟ مگر نه اینکه این فیلم با رعایت اصول و چارچوب سینمایِ مدرن، همه خواسته های یک بیننده را محترم شَمُرده و قواعد فیلمسازی را رعایت کرده؟؟؟؟؟ پس چرا برای یک اثرِ فاخر از یک کارگردان فیلم اولی آن هم در این بلبشویِ ساخت فیلمهای مبتذل و هجو؛ ارزش قائل نمی شویم؟؟؟؟؟؟ اینها تمامِ اعتراض من این فیلم بود.
2 لایک
0 نظر
1397/12/06
سید محمد موسوی
سلام.
اینهمه هدف برادر!! مشخص نبود؟؟ دیگه چطور باید اهدافش رو تبیین می کرد؟؟ انسان دوستی؛ احترام به خانواده؛محترم شمردن حق زندگی حیوانات؛دوستی با طبیعت؛پذیرش اتفاقات تلخ و کنارآمدن با آنها؛امید به زندگی و زنده ماندن... دیگه چی باید میگفت بیچاره!!؟؟
0 لایک
1397/12/06
اصغر اسدی متقاعد خوبهههه. اما نسخه ایرانیه فیلم ۱۲۷ ساعت هستش. با یکم تفاوت.
0 لایک
0 نظر
1397/07/15
پرزیوال ارزش دانلود داره؟؟؟
1 لایک
2 نظر
1397/07/13
آرتاس منتیل
فیلمش قشنگ بود، خدابیامرز آقای هفتوان رو ! داستان زندگیشون رو میخوندم گریم میگرفت از بس غم انگیز بود. این فیلم سبک خیلی خاصی داره یه جورایی به زندگیش میخوره !
1 لایک
1397/07/14
پرزیوال
ممنون
1 لایک
1397/07/14
سینا فکری
هم اکنون در نمایش خانگی منظوم چرا هنوز جز فیلم های روی پرده گذاشتی
0 لایک
1 نظر
1397/07/08
منظوم
سلام سینا عزیز منظوم.
اصلاح شد.
0 لایک
1397/07/11
خانم کاظمی منظوم اکرانش تموم شده ها چرا زدین روی پرده
0 لایک
1 نظر
1397/06/25
منظوم
خانم کاظمی اصلاح شد.
بابت گزارش هم متشکریم.
0 لایک
1397/07/11
رایا
من خیلی اقای لوون هفتوان رو دوست داشتم واقعا حیف شدن 😢😢😢
1 لایک
0 نظر
1397/06/07
آقا علی منظوم اکرانش تموم شده.
0 لایک
0 نظر
1397/05/28
آقا علی کی وارد نمایش خانگی میشه
0 لایک
0 نظر
1397/05/24
مشاهده بررسی‌های بیشتر