عبدالرضا کاهانی

‏عبدالرضا کاهانی‏
Abdolreza Kahani


عبدالرضا کاهانی، کارگردان، فیلم‌نامه‌نویس، تهیه‌کننده و طراح صحنه و لباس سینما و تئاتر، سال 1352 در شهر نیشابور متولد شد.
وی فارغ‌التحصیل کارشناسی رشته‌ی بازیگری (نمایش) از دانشگاه "آزاد" اراک (1375) است.
عبدالرضا کاهانی، جایزه‌ی اسکندر طلایی جشنواره بین‌المللی فیلم تسالونیکی (2008) برای فیلم «آن جا»(1387)، جایزه‌ی ویژه‌ی هیأت داوران جشنواره‌ی فیلم کارلووی واری (2009)، جایزه‌ی کلیسای جهانی جشنواره‌ی فیلم کارلووی واری (2009)، تندیس نقره‌ای جشنواره‌ی فیلم دمشق (2009)، دیپلم افتخار بهترین کارگردانی جشنواره‌ی فیلم فجر، جایزه‌ی بهترین فیلم جشنواره‌ی فیلم شهر و جایزه‌ی فیلم منتخب دانشگاه‌های ایران برای فیلم «بیست» (1387)، جایزه‌ی ویژه‌ی تماشاگران جشنواره‌ی بین‌المللی فیلم ایروان (2010) برای فیلم «هیچ» (1388)، جایزه‌ی ویژه‌ی هیئت داوران جشن منتقدان سینمای ایران برای فیلم «اسب حیوان نجیبی است» (1389) و انتخاب فیلم «بی خود و بی جهت» (1391) به‌عنوان فیلم منتخب منتقدان و نویسندگان مجله‌ی فیلم، را در کارنامه دارد.

نامزد 1 سیمرغ بلورین از جشنواره فیلم فجر
سوابق کاری عبدالرضا کاهانی
نویسنده
کارگردان
تهیه کننده
طراح صحنه
طراح لباس
6 بهمن ماه سال 1396، «عبدالرضا کاهانی»، در صفحه اینستاگرام خود، به صورت ویژه‌ای تولد همسرش را تبریک گفت:
«همچین شبی نیروی انتظامی گیر داده بود و باید ثابت می‌کردیم زن و شوهریم!
لج کرده بودیم و سوال هارو غلط جواب می‌دادیم. نذارین بگم چی شد!
از اون شب ۲۰ سال می‌گذره.
«شیما» جان تولدت مبارک»
در پایان شهریور سال (1391) حوزه‌ی هنری طی نامه‌ای به معاونت سینمایی وزارت ارشاد اعلام کرد که از نمایش شش فیلم در سالن‌های خود ممانعت خواهد کرد. قابل ذکر است که حوزه‌ی هنری بیش‌ترین تعداد سالن‌های سینما را در کل کشور داراست. این تصمیم حوزه‌ی هنری در حالی صادر شد که «بی‌خود و بی‌جهت» بعد از 7 ماه موفق شده بود پروانه‌ی نمایش را از وزارت ارشاد دریافت نماید. پس از این بود که کاهانی طی نامه‌ای، به نشانه‌ی اعتراض، از اکران فیلمش در سینماهای محدود انصراف داد. به دنبال انصراف کاهانی، پویشی اعتراضی در میان سازندگان پنج فیلم دیگر و به‌طور کلی هنرمندان به‌راه افتاد.
کاهانی در سال (1389) فیلم سینمایی «اسب حیوان نجیبی است» را جلوی دوربین برد.
این فیلم به دلیل شکایت نیروی انتظامی و مخالفت‌های وزارت ارشاد، پس از ۷ ماه مجوز اکران در داخل ایران را به دست آورد؛ اما مانند فیلم قبلی مجوز خارجی دریافت نکرد و از نمایش‌های جهانی باز ماند.
پخش‌کننده‌ی جهانی فیلم که اقدام به رایزنی جهت نمایش فیلم در خارج از کشور کرده بود با پذیرش فیلم در بخش مسابقه از سوی چند فستیوال معتبر روبه رو شد، اما وزارت ارشاد اقدام به متوقف کردن فعالیت‌های پخش‌کننده کرد و باز هم از نمایش فیلم امتناع ورزید. این باعث واکنش و انتشار بیانیه از سوی مدیران چند فستیوال از جمله ابوظبی و شیکاگو شد.
فیلم «هیچ» (1388) ساخته‌ی کاهانی نیز با سانسور در ایران اکران شد؛ اما همچنان مجوز نمایش در خارج از کشور را ندارد.
پس از این فیلم بود که قانون دریافت مجوز خارجی برای نمایش فیلم‌ها در خارج از ایران وضع شد و این اولین فیلمی بود که مجوز خارجی دریافت نکرد.
«هیچ» تنها در یک سانس در جشنواره‌ی بیست و هشتم فیلم فجر برای اهالی مطبوعات نمایش داده‌شد که با استقبال روبرو گردید.
معاونت سینمایی که پیش از آن «هیچ» را به خاطر سیاه‌نمایی توقیف اعلام کرده‌بود، ترجیح داد آن را رفع توقیف کند و در نوروز (۱۳۸۹) در سینماها اکران شد.
نظرات مردم (10 نظر)
حمید
مذخرف ترین کارگردان تاریخ سینمای ایران قبل از محمد حسین مهدویان
0 لایک
1 نظر
1398/10/01
رضا
باهات کاملا موافقم همه فیلماشو دوس ندارم از همه عتیقه تر هم خانم یایا
0 لایک
1398/10/03
یونس
کاهانی رو مثل اینکه جریدند ! مفهوم هایی که جریده شدند و فرصت اکران پیدا نکردند و این پارگی را در خانم یایا دیدیم ! این بار به کاهانی نمیگویم چرا ، بلکه به ... میگویم ... !
3 لایک
0 نظر
1397/08/21
امیر نوربخش
کاهانی کاهانی نیست !
فیلم های اخیرش اصلا در حدش نبوده
اگه دنبال تجربه جدیده ناموفق و شکست خورده بوده و اگه دنبال جنجال سخت در اشتباه
از کارگردان اسب حیوان نجیب انتظار بیشتری میره
3 لایک
0 نظر
1397/08/21
علی فیلم بین
میسازه که انبار کنن!
0 لایک
0 نظر
1397/08/02
فاطمه هادی
نمیشه یه انتقاد به این روشن فکرها کرد سریع می خورنت
0 لایک
0 نظر
1396/10/01
فاطمه هادی
کارگردان خوبی نیست فقط می خواد رو موضوعات جنجالی و تابو دست بزاره و فیلم بسازه
0 لایک
0 نظر
1396/10/01
یونس
تولدتون مبارکککک
0 لایک
0 نظر
1396/10/01
سیدمجتبی
فیلم‌هایش فلسفه دارد، ولی زیبایی...
مخاطب و شخصیت در طول فیلم باید رشد و تحول پیدا کند،
اما در فیلم‌های کاهانی همیشه با یک رکود مواجه هستیم.
1 لایک
0 نظر
1396/02/03
سعیدتاراسی
کاهانی کارگردانی ست که کارهایش بسیار زیبا وباور پذیر است.چیزی که دراکثر کارهای ایرانی دیده نمیشود. واین باور پذیری بدلیل دیدگاه درست کارگردان از زندگی ایرانی وانعکاس کامل وبی کم وکاست آن در فیلمنامه است که علت بوجود آمدن همذات پنداری تماشاگر با اثر کارگردان است.وهمینطور عدم خودسانسوری که درکارهای وی وجود دارد علت غنای کارها میباشد.در حالت کلی در کشور بقدر کافی سانسور هست،حال کارگردان هم دست به خودسانسوری در کارهایش بزند،میشود آش شل قلم کار نه فیلم....!
0 لایک
0 نظر
1395/04/03