عضویت از مرداد 1397
ستاره 1،100
بررسی 478
لیست 32
مشارکت 75

لیست "برترین فیلم های کمدی ایرانی به ترتیب (ویرایش 97)"

5 نظر
امیر نوربخش
کاش به ترتیب نبودند چون قاعدتا لونه زنبور و امثالش نمیتونن بهتر از سن پطرزبورگ باشن
لونه زنبور اکسیدان خجالت نکش مارموز اساگتی قندون جهیزیه بنظرم فقط اسم کمدی رو رودوششون دارن !
اگه کوتاه تر می بود قطعا کیفیتش بهتر میشد
1 لایک
0 نظر
1398/01/27
سید محمد موسوی
به ظاهر هدف کمدی خنده و تفریح است اما در حقیقت مسائل جدی در پردهٔ شوخی نموده می‌شود. در کمدی شخصیت قهرمانان و شکست‌هایشان بیشتر جنبهٔ شادی‌آور و عمدتاً سرگرمی دارد و معمولاً بیننده بدان توجه جدی نمی‌کند. تماشاگر ازقبل می‌داند که فاجعهٔ بزرگی اتفاق نخواهد افتاد بلکه سیر حوادث در جهت کامرانی قهرمان یا قهرمانان است. قهرمانان کمدی اکثراً افرادی از قشر متوسط یا پایین جامعه‌اند که در طول نمایش مرتکب اشتباهات یا رفتارهایی می‌شوند که مخاطب بر دردسرسازبودن یا اشتباه بودن این اهمال اشراف کامل دارد. (سطح آگاهی مخاطب از قهرمان در مورد مسایل و رخدادها بالاتر است و همین موجب خنده‌است)
ارسطو می‌نویسد: "کمدی تقلید و محاکاتی است از اطوار و اخلاق زشت، نه این که توصیف و تقلید بدترین صفات انسان باشد؛ بلکه فقط تقلید و توصیف اعمال و اطوار شرم آوری است که موجب ریشخند و استهزاء می‌شود. آنچه موجب ریشخند و استهزاء می‌شود امری است که در آن عیب و زشتی هست، اما آزار و گزندی از آن (عیب و زشتی) به کسی نمی‌رسد»
اینا تعریفاتیه که در ویکیپدیا و بسیاری از سایت ها نوشته. منم عقیده م همینه که کمدی باید در این تعاریف بگنجه. مثله فیلم"سفر جادویی" . اما لفاظی های محسن کیایی یا تکرر لخت شدن های رضا عطاران یا چهره خنگِ جواد عزتی بیشتر هجو و ابتذال و لودگی محسوب میشه.نه کمدی. فقط خنده داره اما حاوی پیام یا شعار یا سخن خاصی نیست. همین:)
2 لایک
1 نظر
1398/01/27
دارا
ممنون از نظر دقیقتون
بله طبیعتا یک اثر کمدی با پیام خیلی ارزشمند تره
ولی به هر حال آثار کمدی مطرح اما با شوخی های بی هدف (صرف خنداندن) رو هم نباید نادیده گرفت
چون هم باید شوخی هاشون از خط قرمزای خاص کشورمون عبور نکنه (مثل خارج نیست که هر طور بخوان فیلم بسازن)
و هم اینکه مردم ایران چون با طنز میونه خوبی دارن الکی نمیشه با هر شوخی ای خندوندشون

خلاصه فیلم طنز (صرف خنده) ساختن توی ایران هم سخته و آثاری که موفق میشن از این مرحله عبور کنن و مورد پسند قرار بگیرن لایق حداقل یک خسته نباشید هستند 😉
2 لایک
1398/01/27
دارا
توی این لیست
فیلم های کمدی ای که نمره 6 و بالاتر رو بهشون دادم گذاشتم

خوشحال میشم نظرتونو بدونم
خصوصا در مورد فیلم های قدیمیش
و این که آیا فیلم کمدی قشنگ دیگه ای رو از قلم انداختم که از نظر شما بالای 6 ستاره ارزش داره
2 لایک
1 نظر
1398/01/23
سید محمد موسوی
سلام رفیق.
ممنون بخاطر زحمتی که کشیدی و لیست رو تهیه کردی. جالب بود و خاطره انگیز.
درمورد سوالات. کمدی های قدیمی بهتر از کمدی های جدید هستن. البته باتوجه به تعریف کمدی که انتهای پیامم مینویسم. جدیداً فیلمهای کمدی ساخته نمیشه. صرفاً چندتا شوخی به فیلمنامه اضافه میکنن و میگن فیلم کمدیه. بیشتر فیلمها فُرم فانتزی دارن با تِمِ طنز.نمیشه گفت کمدیَ ن.
اما بنظر من یه چن تا فیلم هست که اصلاً در ژانر کمدی نیست. بلکه در ژانر نکبت ساخته شده. مثله (هیچ/مارموز/خجالت نکش) یا در ژانر پوچ ساخته شدن مثله(آینه بغل/بارکد/چارچنگولی/کتاب قانون و همه سری اخراجی ها). کمدی برای خودش تعریفی داره که زیر این پیام می نویسم.
1 لایک
1398/01/27
بیوگرافی دارا
چشم ها پنجره روح هستن
هر چیزی ارزش دیدن نداره
ستاره‌ها
1،100