حواشی فیلم سینمایی «50 کیلو آلبالو» (15 حاشیه)

هدایت‌فیلم که تهیه‌کننده و پخش‌کننده این فیلم است، در آنونس ساختگی «نخلستان هوس» نیز پخش‌کننده‌ی اصلی آن معرفی می‌شود. این اشاره به نوعی شوخی مانی حقیقی، کارگردان، با تهیه‌کنندگان فیلمش محسوب می‌شود.
مانی حقیقی در آنونس ساختگی «نخلستان هوس» به پدرش نعمت حقیقی ادای احترامی همراه با چاشنی طنز می‌کند. او فیلمبردار فیلم سطح پایین «نخلستان هوس» را پدرش، نعمت حقیقی معرفی می‌کند.
در آنونس ساختگی «نخلستان هوس» که در اواسط فیلم پخش می‌شود، فیلمبردار فیلم «نخلستان هوس» نعمت حقیقی ذکر می‌شود. گرچه چنین فیلمی هیچ‌گاه در سینمای ایران ساخته نشده، اما مرحوم نعمت حقیقی در واقع یکی از فیلمبرداران کهنه‌کار و معروف ایرانی بوده که از قبل انقلاب تا بعد از انقلاب در سینمای ایران فعالیت می‌کرده‌است. او همچنین پدر مانی حقیقی، کارگردان و بازیگر همین فیلم بوده‌است.
در اواسط فیلم، آنونس یا تیزر یک فیلمفارسی قدیمی به نام «نخلستان هوس» پخش می‌شود. با اینکه چنین فیلمی هیچ‌گاه در تاریخ سینمای ایران ساخته نشده است و در واقع این یک آنونس ساختگی محسوب می‌شود، اما بعد از اکران فیلم‌ها تا مدت‌ها کلیدواژه‌هایی همچون «نخلستان هوس» یا «دانلود فیلم نخلستان هوس» توسط مردم در سایت گوگل جستجو می‌شد.
بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق(ع)، به نشانه اعتراض به فیلم سینمایی «50 کیلو آلبالو»، در واپسین روزهای اکران آن یک کاسه آلبالوی فاسد به رئیس سازمان سینمایی وقت اهدا کرد.
بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق(ع)، به نشانه اعتراض به فیلم سینمایی «50 کیلو آلبالو»، در واپسین روزهای اکران آن یک کاسه آلبالوی فاسد به رئیس سازمان سینمایی وقت اهدا کرد.
«جبار آذین»، منتقد سینما، در خصوص فیلم «50 کیلو آلبالو» بیان داشت:
«هیچ خانواده‌ای جرئت تماشای این فیلم را با فرزندان خود ندارد. به دلیل اینکه بسیار سخیف ساخته شده است. متاسفانه «50 کیلو آلبالو» نه در سینمای ایران جایگاهی دارد و نه در هیچ جای دیگر. دو بار به تنهایی این فیلم را مشاهده کردم و هر بار نیز احساس شرمندگی داشتم.»
جنجال‌ها و حاشیه‌های فیلم «۵۰ کیلو آلبالو» فقط به محتوای آن محدود نبود. «مصطفی شایسته»، تهیه‌کننده این فیلم به دلیل پخش تیزر تبلیغاتی آن از یک شبکه ماهواره‌ای خارج از ایران، همراه با تهیه‌کنندگان دو فیلم دیگر به دادگاه احضار شد. به نوشته خبرگزاری فارس در این دادگاه به این تهیه‌کنندگان اخطار داده شد که در صورت تکرار تخلف به مدت یک سال از دریافت پروانه ساخت محروم خواهند شد.
در واکنش به سخنان «علی جنتی» وزیر فرهنگ و ارشاد وقت، در خصوص نامناسب بودن فیلم «50 کیلو آلبالو»، «مانی حقیقی»، کارگردان فیلم، در دو نامه‌ی سرگشاده خطاب به وزیر ارشاد نوشت که این فیلم تا پیش از آغاز فیلمبرداری سه بار از وزارت ارشاد پروانه ساخت گرفته است. به گفته او فیلمنامه آن دوبار توسط شورای پروانه نمایش بازبینی شده و ۱۷ اصلاحیه بر آن اعمال کرده است.
«علی جنتی»، وزیر ارشاد وقت، در دیدار با «آیت الله ناصر مکارم شیرازی»، از مراجع تقلید شیعیان در قم گفته است:
«فیلم ۵۰ کیلو آلبالو به هیچ عنوان مناسب نبود و اگر از چگونگی این فیلم اطلاع داشتم، اجازه ساخت و اکران به آن نمی‌دادم.»
او صدور پروانه ساخت و نمایش برای این فیلم را «اشتباه» خواند و گفت:
«این فیلم فروپاشی و سقوط خانواده را ترویج می‌کند و با آرایش نامناسب بازیگران الگوی نامناسبی را ارائه می‌دهد؛ بنابراین من شخصاً مخالف اکران این فیلم هستم. ربطی به مخالفت برخی رسانه‌ها هم ندارد.»
پس از اتمام نمایش فیلم «50 کیلو آلبالو» در تهران از ادامه نمایش آن جلوگیری شد و به دستور سازمان سینمایی اکران این فیلم در سراسر کشور متوقف شد.
برخی از مراجع تقلید و همچنین علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی وقت از محتوای این فیلم اعلام نارضایتی کرده بودند.
فیلم «50 کیلو آلبالو» از نوروز ۱۳۹۵ در سینماهای تهران به نمایش درآمد و بیش از ۱۳ میلیارد تومان فروش داشت.
مانی حقیقی در سال 94 دو فیلم در دو ژانر کاملا متفاوت کارگردانی کرد. یکی «اژدها وارد می‌شود» که در حال و هوای سورئال و مستندگونه ساخته شد و دیگری این فیلم که در ژانر کمدی-عاشقانه برای اکران نوروزی آماده شد.
ابتدا قرار بود شهرام شاه‌حسینی فیلمنامه مانی حقیقی را جلوی دوربین ببرد اما در نهایت خود مانی حقیقی کارگردانی کار را بر عهده گرفت.
فیلمنامه این فیلم سال 87 توسط فرهاد توحیدی و مانی حقیقی نوشته شده و قرار بود با حضور ترانه علیدوستی، باران کوثری حامد کمیلی و جواد رضویان و به تهیه کنندگی محمدرضا تخت‌کشیان جلوی دوربین برود که ساخت آن متوقف شد و بعد از هفت سال با گروه جدیدی جلوی دوربین رفت.