حواشی فیلم سینمایی «قاتل اهلی» (18 حاشیه)

شرکت خودروسازی «کارمانیا»، نماینده انحصاری شرکت «BYD» در ایران سرمایه گذار فیلم سینمایی «قاتل اهلی» بود.
«آنا نعمتی»، «بهاره کیان‌افشار» و… نام‌های دیگری بودند که نامشان برای حضور در فیلم «قاتل اهلی» مطرح شد اما در کلیت ماجرا اتفاقی نیفتاد.
اواخر اسفندماه ۹۴ بود که شورای صدور پروانه ساخت در آخرین جلسه‌اش، پروانه ساخت سی امین فیلم «مسعود کیمیایی» یعنی «قاتل اهلی» را صادر کرد و طی خبرهایی که از پروژه می‌رسید، قرار بود که از هفتم فروردین ماه ۹۵ پیش تولید فیلم آغاز شود.
اواخر دی ماه 1394 بود که مشخص شد فیلم «قاتل اهلی» به این زودی‌ها کلید نمی‌خورد و به سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر نخواهد رسید اما «منصور قوچانی» تهیه کننده‌ی این فیلم طی مصاحبه‌ای با رسانه‌های مختلف عنوان کرد:
«فیلم را به بخش بین الملل سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر خواهیم رساند. اما اردیبهشت ماه سال ۹۵ هم فرارسید و این فیلم هنوز به تولید نرسیده بود.»
«منصور لشگری قوچانی» تهیه کننده‌ی «قاتل اهلی» در خصوص لوکیشن‌های این فیلم گفت:
«قاتل اهلی» قرار است در «تهران» و «مشهد» جلوی دوربین رود.
در جریان توقف فیلمبرداری «قاتل اهلی» توسط تهیه کننده‌ی آن و پس از توافق «مسعود کیمیایی» و «منصور لشگری» کارگردان و تهیه کننده‌ی این اثر، مسعود کیمیایی در پاسخ به نامه ارسالی از طرف تهیه کننده نامه زیر را خطاب به او نوشت:
«پیرو نامه شما که در تاریخ ۲۲/۸/۹۵ نوشته شده و دیروز ۱۷/۹/۹۵ به دست اینجانب رسیده است؛ پس از تعطیلی ناگهانی تولید فیلم قاتل اهلی، بدون اطلاع قبلی به من و گروه کارگردانی و فیلمبرداری و پس از تلاش‌های شما برای تدوین نهایی فیلم بدون حضور کارگردان، خوشحالم که بالاخره متوجه اشتباه خود شده و اینک درخواست همراهی من را دارید. همانطور که بارها در حضور شما و دیگران گفته‌ام به طور کامل آماده ادامه فیلمبرداری سکانس‌های باقیمانده و مراحل پس از آن (شامل تدوین، موسیقی و…) می‌باشم. لذا هر چه زودتر شرایط کار و پرداخت مبلغ قراردادهای افراد گروه را آماده و به اطلاع من برسانید.»
به دنبال نامه‌ای که «مسعود کیمیایی» خطاب به رئیس سازمان سینمایی در خصوص توقف فیلمبرداری «قاتل اهلی» توسط «منصور لشگری» تهیه کننده این فیلم نوشت، جلسه‌ای در دفتر دبیر جشنواره فیلم فجر با حضور مسعود کیمیایی و قوچانی برگزار شد که ماحصل آن به تعهد قوچانی مبنی بر انجام سه پیش شرط مسعود کیمیایی برای ادامه و اتمام پروژه از وی بود.
این سه پیش شرط عبارتند از:
یک سکانس مانده از فیلم به علاوه یک پلان سکانس دیگر فیلمبرداری شود.
تمامی امور فنی اعم از مونتاژ، موسیقی و سایر موارد با حضور و نظارت مستقیم و موافقت مسعود کیمیایی انجام گیرد.
تمامی مطالبات باقی‌مانده اعضای گروه تولید و کارگردان به طور کامل تسویه حساب شود.
پس از توقف فیلمبرداری برخی از سکانس‌های «قاتل اهلی» توسط «منصور لشگری قوچانی» تهیه کننده این پروژه، «مسعود کیمیایی» شکوائیه‌ای را خطاب به رئیس سازمان سینمایی، هیات داوری خانه سینما و بعضی از مراجع تصمیم گیر نوشت.
کیمیایی در این شکوائیه‌ها عنوان کرد حاصل همکاری‌اش با لشگری قوچانی، فیلم ناتمامی شده است که این سرمایه گذار سابق و تهیه کننده فعلی بدون اطلاع او، قصد تدوین و انجام سایر موارد فنی را دارد.
فیلمبرداری «قاتل اهلی» پس از ۶۰ روز فیلمبرداری در مجموعه فرهنگی هنری برج آزادی به پایان رسید.
«مسعود کیمیایی» با تأکید بر اینکه «قاتل اهلی» فیلمی اجتماعی است اظهار داشت:
«قطعاً در این اثر سینمایی نیز همان دیدگاه و تفکرات قبلی من وجود دارد چرا که بنده به عنوان یک فیلمساز بر یک اندیشه استوار بوده‌ام و مایل نیستم تغییر دیدگاه دهم.»
«حافظ ناظری» هم که از وی به عنوان یکی از بازیگران اصلی «قاتل اهلی» نام برده می‌شد از حضور در این پروژه انصراف داد.
«عزت‌الله انتظامی» بازیگر پیشکسوت سینما، در خصوص ایفای نقش در فیلم «قاتل اهلی» گفت:
«من پیش از این هم زمانی که آقای کیمیایی فیلمنامه‌شان را برای مطالعه به من دادند زیر آن نوشتم که عزیزم فیلمنامه شما نتوانسته مرا جذب کند و مرا نگرفته و به همین جهت در این فیلم بازی نمی‌کنم؛ اما نمی‌دانم بر چه اساسی اسم من به عنوان بازیگر این فیلم در رسانه‌ها منتشر شده است؟»
درحالیکه مسعود کیمیایی 16 مهرماه 1395 اعلام کرد حضور عزت‌الله انتظامی در این پروژه قطعیست.
«عزت‌الله انتظامی» بازیگر پیشکسوت سینما، در خصوص ایفای نقش در فیلم «قاتل اهلی» گفت:
«به هیچ عنوان در این فیلم بازی نخواهم کرد چرا که زمانی که فیلمنامه را خواندم داستان و فضای آن نتوانست مرا درگیر کند.»
در حالیکه انتظامی در تاریخ ۲۹ شهریور ماه 1395 گفته بود:
«من بسیار خوشحالم که همیشه در آثاری ایفای نقش کرده‌ام که در تاریخ سینمای ایران ماندگار شده‌اند و این روزها خودم را آماده می‌کنم تا جلوی دوربین مرد خوب سینما یعنی مسعود کیمیایی بروم.»
بعد از پایان فیلمبرداری «قاتل اهلی»، پروژه وارد مرحله تدوین شد، در حالیکه تصور می‌شد روند پس تولید بدون حاشیه طی شود، خبر رسید که «مسعود کیمیایی» کارگردان به «منصور لشگری قوچانی» تهیه کننده اعلام کرده که باید چند سکانس جدید فیلمبرداری شود؛ سکانس‌هایی که در تمامی آنها «پولاد کیمیایی» حضور دارد و در فیلمنامه اولیه هم نبوده است. همین مسئله اختلاف این دو را عیان کرد، قوچانی با این درخواست کیمایی مخالفت کرد و در عوض او هم گفت که فیلمش بدون این سکانس‌ها ناقص است.
با جدی شدن مشکلاتی که تهیه کننده فیلم در راه تولید و آماده سازی آن به وجود آورد، برخلاف نظر کارگردان پروژه، از ادامه فیلمبرداری برخی از سکانس های فیلمنامه قاتل اهلی خودداری کرد.
نکته قابل توجه درباره‌ی «قاتل اهلی» این بود که اولا نقش اول فیلم به «پولاد کیمیایی» واگذار نشده بود و «امیر جدیدی»، نقش جوان اول فیلم بود در ثانی عوامل پشت دوربین هم از جمله مدیر فیلمبرداری،‌ مدیر صدابرداری، طراح صحنه و لباس از جمله عواملی بودند که قبلا سابقه همکاری با کیمیایی نداشتند.
گفته می‌شد که «مسعود کیمیایی» برای بازدید لوکیشن به مشهد سفر کرده و می‌خواهد فیلم «قاتل اهلی» را تماما در این شهر جلوی دوربین ببرد. در حالیکه همه منتظر شروع فیلمبرداری بودند، رسانه‌ها از توقف پیش تولید فیلم خبر دادند. «منصور لشگری قوچانی» تهیه کننده‌ی این فیلم در گفت و گو با روزنامه سینما دلیل توقف پیش تولید را نیاز فیلمنامه به بازنویسی مجدد اعلام کرد.
فیلم «قاتل اهلی» داستان زندگی حاج آقا دکتر جلال سروش است که نقش آن را «پرویز پرستویی» بازی می‌کند.
فیلمبرداری «قاتل اهلی» از صبح روز دوشنبه 21 تیرماه 95 با یادی از «عباس کیارستمی» در تهران آغاز شد.