حواشی فیلم سینمایی «خانه دختر» (13 حاشیه)

تماشاگرانی که از پس از تماشای «خانه دختر» از سالن سینما خارج ‌می‌شوند، یک توصیف مشترک از این فیلم دارند: چقدر مبهم بود!
«طهماسب صلح‌جو»، منتقد سینما در خصوص فیلم «خانه دختر» گفته است:
«صرفا نباید به دلیل سوژه‌ی یک فیلم جلوی اکران آن را گرفت و باید دید فیلم چطور و با چه هدفی ساخته شده است. به نظر من درست نیست که به یک فیلم پروانه ساخت بدهند و بعد جلوی اکران همان فیلم را بگیرند مگر اینکه آن فیلم متفاوت با فیلمنامه‌اش ساخته شده باشد. جلوگیری از اکران فیلمی که پروانه ساخت دارد نشان دهنده‌ی ضعف مدیریتی است.»
«سید رضا صائمی»، منتقد سینما در خصوص فیلم «خانه دختر» گفته است:
«به نظر من این فیلم سوژه‌ی جذابی دارد و آسیب‌های اجتماعی باید در سینمای ایران به تصویر کشیده شوند. سینما به دلیل روایی بودنش تاثیر زیادی بر روی مخاطب دارد و به همین دلیل لازم است مسائلی را که نمی‌توانیم در مورد آنها صحبت کنیم در قالب فیلم و داستان به نمایش درآوریم. سینما جایی برای پیشگیری از معضلات اجتماعی است. برای مثال فیلم «هیس دخترها فریاد نمی‌زنند» موضوعی جسورانه دارد و مخاطبان هم از این موضوعات که به ذهن همه‌ی کارگردانان نمی‌رسد، خوششان می‌آید.»
«شهرام شاه حسینی» خود در این باره معتقد است که فیلمی ساخته (خانه دختر) که به خودش تعلق دارد و از آنجا که گیشه برایش اهمیت زیادی دارد می‌گوید اگر این فیلم با اقبال مخاطب مواجه نشود و یک میلیارد تومان نفروشد در کار خود شکست خورده است.
نتیجه‌ی اصلاحیه‌های فراوان به فیلم «خانه دختر» این است که سایه تجاوز از سر پدر دختر برداشته می‌شود و نظر کارگردان فیلم هم این در این خصوص تغییر می‌کند و می‌گوید از ابتدا نیز همچین سوژه‌ای در فیلمنامه وجود نداشت. اما این در حالی‌ست که خانه دختر سه سال پیش در سی‌وسومین جشنواره فجر به نمایش درآمده و تماشاگران جشنواره نسخه قبلی فیلم را دیده‌اند و می‌دانند که گره‌گشایی فیلم درباره خودکشی شخصیت اصلی فیلم چگونه بوده است.
«شهرام شاه‌حسینی»، کارگردان «خانه دختر» در پاسخ به حاشیه‌ها و توقعات بیجای مخاطبان در خصوص این فیلم در پیامی که در فضای مجازی آورده، اینگونه نوشته است که:
«سلام به همه/ به همه‌ی دوستان و غریبه‌هایی که در این چند وقت اخیر و از زمان اکران خانه دختر، بنده را مورد تشویق یا نکوهش قرار دادند عرض ادب دارم. لازم میدونم توضیحی را خدمت چندی از تماشاگرانی که با دیدن خانه دختر عصبانی شدن و با کامنت‌هایی که گاه با توهین همراه بود، بدهم.
مخاطبی که در فیلم خانه دختر بدنبال تجاوز پدر به دخترش به سینما میرود، دست خالی برمیگردد. زیرا موضوع و مسئله فوق هرگز در فیلمنامه خانه دختر مطرح نبود و من نیز کوچکترین اشاره‌ای به آن نداشتم. آنچه شما را از ندیدن چنین چیزی عصبانی کرده اصلا هدف من از ساخت این فیلم نبوده. خانه دختر درباره‌ی ارزش و کرامت انسان است.
خانه دختر اصلا فیلم اجتماعی نیست و می‌کوشد به یک فیلم انسانی و ارزش‌هایی که در زیر دست و پایمان در حال له شدن هستند، نهیب بزند. پیشنهاد میکنم وارد دنیای فیلم شوید و نه حاشیه‌ی آن.»
«علیرضا رضاداد» دبیر جشنواره‌ی سال 93 قول داده بود جشنواره‌ای آرام و بدون حاشیه برگزار کند، پس طبق ادعای «شهرام شاه‌حسینی» آن را از داوری بیرون گذاشت تا انتقادات را از خود دور کند و سروصداهایی که ممکن بود از سوی بولتن نویسانی آغاز شود که ایوبی نگران آنها بود به وقتی بعد از جشنواره موکول شود.
به نظر میرسد نقش «پرویز شهبازی» در فیلم پر حاشیه «خانه دختر» خیلی بیشتر و دست او بازتر از یک نویسنده فیلمنامه باشد؛ تا جایی که «شهرام شاه حسینی»، کارگردان فیلم نیز این مطلب را این گونه تایید کرد: «امیدوارم اسم شهبازی آن‌قدر روی این فیلم سنگینی کند که فیلم ما بهتر دیده شود و من حتما باز هم سراغ شهبازی می‌روم. دیگر فرصت اشتباه کردن به خودم نمی‌دهم و به همین دلیل سراغ پرویز شهبازی رفتم...»
صحبت ها و اخبار پیش از سی‌وسومین جشنواره فجر یک نکته مهم را درباره فیلم «خانه دختر» مشخص می‌کرد، این که خانه دختر بیش از آنکه ساخته «شهرام شاه حسینی» باشد، هویت خود را مدیون «پرویز شهبازی» است. کمااینکه «محمد شایسته»، تهیه کننده این فیلم پیش از اکران فیلمش در کاخ جشنواره فجر گفت:
«من جوان ترین تهیه کننده سینمای فعلی هستم و فیلمم را به پرویز شهبازی تقدیم می کنم»
«حامد بهداد» هم گفت:
«خوشحالم در فیلمنامه شهبازی بازی کردم»
از همان روزهای پیش از سی‌وسومین جشنواره فجر که نام «خانه دختر» در فهرست ده فیلمی قرار گرفت که بی‌بی‌سی فارسی به تماشای آن توصیه می‌کند، می‌شد حدس زد که با فیلمی روبرو هستیم که محتوای آن را نباید چندان ساده گرفت و باید منتظر حاشیه‌هایی درباره این فیلم بود.
با وجود مخالفتهایی که از همان ابتدا به محتوای فیلم «خانه دختر» شد، کارگردان آن معتقد است که حرفی ضد اخلاقی نزده‌است.
«پگاه آهنگرانی» فیلم «خانه دختر» را یکی از جنجالی‌ترین فیلم‌های سینمای ایران دانسته است.
فیلم «خانه دختر» به شیوه‌ی اسکوپ فیلمبرداری ‌شده است.