حواشی فیلم سینمایی «لاتاری» (28 حاشیه)

فیلم سینمایی «لاتاری»، بعد از فیلم سینمایی «فروشنده»، توانست با 14 میلیارد 801 میلیون و 144 هزار تومان فروش بلیط، در رده دوم پرفروش ترین فیلم در گونه «اجتماعی» ایران شود.
16 اردیبهشت «ناصر ملک مطیعی»، بازیگر نقش «فرمان»، در فیلم «قیصر»، به همراه عوامل سازنده فیلم سینمایی «لاتاری»، به تماشای این فیلم نشستند.
فیلم سینمایی «لاتاری»، توانست پرمخاطب‌ترین فیلم اکران نوروزی سال 1397 شود و ترند «#لاتاری_تنها_نیست» و «غیرت» را در بین مخاطبین خود مطرح کند.
8 اسفند ماه سال 1396 «محمد‌حسین مهدویان»، کارگردان فیلم سینمایی «لاتاری»، در رابطه با ایده فیلم‌نامه این فیلم در صفحه اینستاگرام با انتشار تصویری از یک پست صفحه اینستاگرام «محسن چاوشی»، نوشت:
«فیلم سینمایی «لاتاری»، بعد از شنیدن ترانه‌ای از یک خواننده‌ی خیلی معروف در ذهنم خورد ولی جایی نگفتم اون ترانه چی بود و خواننده‌‌اش چه کسی‌اِه. دلیل‌اش هم این بود که نمی‌دونستم ترانه چه زمانی قراره منتشر بشه و آیا خواننده محبوب و معروف اون ترانه که خودم هم طرف‌دارش هستم راضی هست ازش نام ببرم یا نه. ولی دیروز خبر شنیدم که خدا رو شکر گویا قراره این آهنگ به زودی منتشر بشه. بله. اون ترانه که شنیدن‌اش من رو مشتاق به ساخت «لاتاری» کرد اسم‌اش هست «مسلخ» یا «دبی» و خواننده‌اش هم «محسن چاوشی» نازنینه.
داستان هم از این قراره که دوست مشترکی داریم که بهار امسال به من پیشنهاد کرد یک ویدیو برای این آهنگ بسازم ولی من بعد از این که موسیقی رو گوش دادم به سرم زد یک فیلم سینمایی با همون موضوع بسازم. در یک قرار مشترک با آقای چاوشی این مساله رو مطرح کردم و طرح اولیه‌ی فیلم‌نامه‌ی «لاتاری» رو براشون بردم. ولی برنامه‌هامون خیلی با هم منطبق نشد. البته گویا تمام این ماجرا حکمت‌اش این بود که من و دوستانم هوایی بشیم و سفت وایستادیم که این فیلم رو بسازیم. روزهای سختی برامون شروع شد که کم و بیش همه باخبرن. احتمالن «محسن چاوشی»، هم کم دردسر نکشید برای انتشار این کار جنجالی. بالاخره هر جور که بود ما این فیلم رو ساختیم و حالا خیلی خوشحالم که قراره این ترانه هم منتشر بشه. مطمئنم طبق معمول بازم چاوشی می‌ترکونه. برای من، هم‌زمانی اکران «لاتاری» و انتشار این آهنگ زیبا یک نشانه است. انگار اتفاقات بد تموم شده و باید منتظر کلی اتفاق خوب باشیم.
ممنونم از «میثم حسنی عزیز» که مسبب این آشنایی بود.»
در نظرسنجی مجمع نویسندگان و منتقدان سینمای انقلاب دوره سال 1396، فیلم سینمایی «تنگه ابوقریب»، «به وقت شام»، «لاتاری»، به عنوان سه اثر برتر جشنواره فجر انتخاب شدند و فیلم‌های سینمایی «شعله‌ور» و «مغزهای کوچک زنگ‌زده»، به صورت مشترک در رتبه «پنجم» قرار گرفتند.
در پی واکنش به صحبت‌های داوران «جشنواره فیلم فجر»، در برنامه «هفت»، «حمید فرخ‌نژاد»، بازیگر فیلم سینمایی «لاتاری»، در صفحه اینستاگرام خود نوشت:
«از صحبت‌های چند تن از داوران محترم جشنواره فیلم فجر چنین بر می‌آید که عدم رضایت از مضمون فیلم ترویج خشونت اجماع کلی داوران به صرف نظر از داوری سایر رشته‌های فنی و بازی بازیگران این فیلم استوار گردیده، این نگاه برای حذف یا حضور کلی یک فیلم در پروسه رقابت بعهده هیئت انتخاب است نه هیئت داوری، یا مثلا در صورت عدم رضایت هیت داوری از مضمون یک فیلم میتوان در بخش فیلمنامه یا بهترین فیلم، اثر مذکور را از گردونه رقابت حذف کرد.
برخورد داوران جشنواره با فیلم لاتاری خارج اصول تعریف شده داوری و ارزیابی اثار راه یافته به بخش مسابقه و بدعتی خطرناک برای ارزیابی سایر عوامل تولید یک فیلم است که باید جدا از مضمون اثر و با نگاه فنی مورد ارزیابی قرار بگیرد.»
در واکنش به صحبت‌های داوران «جشنواره فیلم فجر»، در برنامه «هفت»، «سید محمود رضوی»، تهیه کننده فیلم سینمایی «لاتاری»، توییت کرد:
«بعد از صحبت‌های ۲ نفر از داوران عزیز جشنواره فیلم فجر در خصوص ممیزی محتوا به جای داوری و پست آقای حمید فرخ‌نژاد، یک تیم حقوقی به من اعلام کردند، بر اساس بند ب جزء ۱ ماده ۱۰ قانون دیوان عدالت اداری و اصل ۱۷۳، شکایت از دبیرخانه جشنواره قطعا قابل طرح در دیوان است و قصد پیگری دارند.
توضیح؛
سازندگان قصد شکایت ندارند، «جشنواره فیلم فجر» برای ما تمام شده و صرفا به فکر اکران سریع فیلم هستیم، آن تیم حقوقی اعلام کرده‌اند شکایت قابل طرح است و آن‌ها قصد پیگیری دارند، تا این مسئله مجددا تکرار نشود.
همه تیم لاتاری به دنبال دریافت جایزه خود با استقبال مردم از فیلم هستند.»
فیلم‌های سینمایی «لاتاری»، «مصادره» و «به وقت شام» به ترتیب پرمخاطب‌ترین و پرفروش‌ترین آثار سینمایی اکران شده طی «سی‌و‌ششمین جشنواره فیلم فجر»، در شهر «مشهد» است.
23 بهمن ماه سال 1396 «حمید فرخ‌نژاد»، بازیگر فیلم سینمایی «لاتاری»، پس از پاسخ «رسول صدرعاملی»، داور جشنواره فیلم فجر، در رابطه با کاندید نشدن این فیلم، با پستی در صفحه اینستاگرام خود، این چنین واکنش نشان داد:
«از صحبت‌های چند تن از داوران محترم جشنواره فیلم فجر چنین بر می‌آید که عدم رضایت از مضمون فیلم «ترویج خشونت»، به اجماع کلی داوران به صرف نظر از داوری سایر رشته‌های فنی و بازی بازیگران این فیلم انجامیده، وظیفه حذف یا حضور کلی یک فیلم در پروسه رقابت بعهده هیئت انتخاب می‌باشد نه هیئت داوری، یا مثلا در صورت عدم رضایت هیئت داوری از مضمون یک فیلم می‌توان در بخش «فیلمنامه» یا «بهترین فیلم»، اثر مذکور را از گردونه رقابت حذف کرد، برخورد داوران جشنواره با فیلم لاتاری خارج اصول تعریف شده داوری و ارزیابی اثار راه یافته به بخش مسابقه و بدعتی خطرناک برای ارزیابی سایر عوامل تولید یک فیلم است که باید جدا از مضمون اثر و با نگاه فنی مورد ارزیابی قرار بگیرند.»
23 بهمن ماه سال 1396 «رسول صدرعاملی»، داور جشنواره فیلم فجر در واکنش به سوالات به نادیده گرفتن فیلم سینمایی «لاتاری»، توسط داوران گفت:
«لاتاری هیات داوران را آزار داد. مشکل لاتاری قصه و تِم بود. چون منجی و قهرمان فیلم ریشه مشکل را خارجی می‌دانست نه داخلی، به همین علت در تمام بخش‌های فنی هم کنار گذاشته شد.»
17 بهمن ماه سال 1396 «محمدحسین مهدویان»، کارگردان فیلم سینمایی «لاتاری»، طی واکنش به پست ایسنتاگرامی «هادی حجازی‌فر»، در رابطه با صحبت‌های «رضا رشیدپور»، مجری برنامه «هفت»، در صفحه اینستاگرام خود نوشت:
«من معذرت میخام باید میزدم، زیادی خویشتن داری کردم.»
17 بهمن ماه سال 1396 «هادی حجازی‌فر»، در واکنش به صحبت‌های «رضا رشیدپور»، مجری برنامه «هفت»، در رابطه با فیلم سینمایی «لاتاری»، گفت:
«از «محمدحسین مهدویان»، به شدت ناراحتم که چرا با پشت دست نزد توو دهن مجری برنامه صبحگاهی هفت وقتی که ریز داستان فیلم اکران نشده را تعریف میکرد.
اگر رشیدپور برنامه‌های قبلی هفت را میدید متوجه می‌شد این کار او یعنی از بین بردن سرمایه‌ها و تلاش‌های یک گروه بزرگ.
قهقرا از این بیشتر؟ رسیدن از #جیرانی به #رشیدپور. چقدر جای فرزاد حسنی‌ها، یحیوی‌ها و ... در تلویزیون خالی است.»
17 بهمن ماه سال 1396 «سید محمود رضوی»، تهیه کننده فیلم سینمایی «لاتاری»، در واکنش به صحبت‌های منتقد برنامه «هفت» و «خلیج» نامیدن «خلیج فارس» گفت:
«لاتاری را ساختیم و کلی فحش شعار دادن به جون خریدیم که تو یک سکانس بگیم خلیج نه، خلیج فارس بعد منتقد میگه کشور‌های خلیج.»
17 بهمن ماه سال 1396 «سید محمود رضوی»، تهیه کننده فیلم سینمایی «لاتاری»، در واکنش به صحبت‌های «رضا رشیدپور»، مجری برنامه «هفت»، گفت:
«یکی از غیرحرفه‌ای‌ترین اتفاقات رسانه ملی اینه که در برنامه هفت طوری از فیلم حرف زدند که قصه را لو دادند.»
16 بهمن ماه سال 1396 در ویژه برنامه «هفت»، برای «سی‌و‌ششمین جشنواره فجر»، که «رضا رشیدپور» مجری آن بود، داستان فیلم سینمایی «لاتاری» به همراه برخی حواشی دیگر در قالب نقد، لو رفته است.
«روزبه بمانی»، خواننده تیتراژ فیلم سینمایی «لاتاری»، سابقه ترانه‌سرایی و همکاری با خواننده بزرگ ایرانی همچون؛ «بهروز صفاریان»، آغاز «گوگوش»، «احسان خواجه‌امیری»، «علی لهراسبی»، «کاوه یغمایی»، «محمد اصفهانی»، «داریوش اقبالی»، «رضا یزدانی»، «محسن چاوشی»، «محسن یگانه»، «فرزاد فرزین»، «مهدی یراحی»، «سینا سرلک» ، «هلن»، «کامران و هومن»، «رضا صادقی»، «مهدی یغمایی» و «علیرضا عصار» را در کارنامه خود دارد.
فیلم‌های سینمایی؛ «به وقت شام»، «امپراطور جهنم»، «لاتاری» و «مصادره»، 4 فیلم حاضر در «سی‌و‌ششمین جشنواره فیلم فجر» هستند که در لوکیشن‌های خارج از کشور ضبط شده‌اند.
«محمدحسین مهدویان»، کارگردان فیلم سینمایی «لاتاری»، سومین سال پیاپی است که در «جشنواره‌های فیلم فجر» شرکت کرده است و از این حیث رکورددار است.
وی با فیلم‌های سینمایی؛ «ایستاده در غبار»، در جشنواره فیلم فجر 34، فیلم سینمایی «ماجرای نیمروز»، در جشنواره فیلم فجر 35 و فیلم سینمایی «لاتاری»، در جشنواره فیلم فجر 36 شرکت کرده است.
«محمد خراعی»، با حضور در فیلم‌های سینمایی؛ «به وقت شام»، «امپراطور جهنم» و همچنین «سید محمود رضوی»، با حضور در فیلم‌های سینمایی؛ «دارکوب» و «لاتاری»، پرکارترین تهیه کنندگان در «سی‌و‌ششمین جشنواره فیلم فجر» هستند.
آبان ماه سال 1396 سایت اصولگرای «تابناک»، مدعی این شده که فیلم سینمایی «لاتاری»، نسخه ایرانی فیلم سینمایی «ربوده شده/Taken»، به کارگردانی «پیر مورل» و بازی «لیام نسون» است
فیلم سینمایی «لاتاری»، به یکی از مهمترین مشکلات و معضلات جامعه، «قاچاق دختران و زنان»، پرداخته است.
«محمدحسین مهدویان»، کارگردان فیلم سینمایی «لاتاری»، 11 آبان سال 1396 در صفحه ایسنتاگرام خود با انتشاری عکسی از «ترامپ» در واکنش به خبر متوقف کردن لاتاری از طرف وی، نوشت:
«ترامپ: لاتاری رو متوقف می‌کنم. ما: مرد حسابی دهن‌مون سرویس شد تا پروانه ساخت گرفتیم. حالا بعد چهار ماه لاتاری تازه داره راه می‌افته. خدایی دم جشنواره‌ای تو یکی دیگه اذیت نکن، باشه؟»
«محمدحسین مهدویان»، کارگردان فیلم سینمایی «لاتاری»، 23 مرداد سال 1396 در صفحه اینستاگرام خود در رابطه با مجوز نگرفتن فیلمش گلایه کرد:
«با همه‌ی تلاش و عشقی که خرج‌اش کردیم، نشد که نشد که نشد. دلایل‌اش طولانی و مفصله. دوست ندارم خیلی مرور کنم‌. به خصوص حالا که ازش گذشتیم تا برسیم به یک راه تازه. نه که حال‌مون گرفته نشده باشه. شد ولی همه‌ی تلاش‌مون رو کردیم که گرفتار یاس نشیم. چه می‌دونم؟! شاید یک روزی که خیلی هم دور نباشه، لاتاری رو بسازیم‌اش. مطمئنم فیلم جذاب و درجه یکی می‌شه. ولی اون زمان به هر دلیل امروز نیست. حالا..‌. عکس رو ورق بزنید و ببینید که به جای مایوس شدن تصمیم گرفتیم بریم سراغ یه کار دیگه. چه کنیم دیگه. ما زنده به آنیم که آرام نگیریم. تا ببینیم خدا برای ما چی می‌خواد.»
و در ادامه از ساختن فیلم جدیدی با نام «لاغرها بر می‌گردند» خبر داد.
«محمدحسین مهدویان، کارگردان فیلم سینمایی «لاتاری، 7 تیر سال 1396 در صفحه ایسنتاگرام خود از این فیلم با پیام زیر خبرداد:
« فیلم‌نامه لاتاری در انتظار پروانه‌ی ساخت. اگر خدا بخواد و همه‌چیز خوب پیش بره، امسال هم با یک فیلم متفاوت دور هم جمع خواهیم شد.»
فیلم سینمایی «لاتاری»، 19 آبان سال 1396 در «دبی» شروع به فیلم‌برداری کرد و در 29 آبان سال 1396 به صورت رسمی در تهران فیلم‌برداری خود را کلید زد.
فیلم سینمایی «لاتاری»، اولین اثر «محمدحسین مهدویان» در گونه اجتماعی است.
فیلم سینمایی «لاتاری»، سومین اثر «محمدحسین مهدویان» در مقام کارگردان است.
«زیبا کرمعلی»، برای اولین‌ بار به عنوان نقش اصلی، در فیلم سینمایی «لاتاری» به ایفای نقش‌‌آفرینی پرداخته است.