حواشی «عزت‌الله انتظامی» (33 حاشیه)

«عزت‌الله انتظامی»، بزرگمرد سینمای ایران، بامداد روز جمعه 26 مرداد ماه سال 1397 ساعت 4 صبح، به دلیل عارضه‌های زیادی همچون: کلیه، کبد، مغز و کهولت سن، به دیار باقی شتافت.
شهریورماه 91، مراسم اهدای جوایز سینمایی «نیکی کریمی» به موزه سینمایی در حالی برگزار شد، که اتفاق عجیب در این مراسم باعث بهت و تعجب حاضران شد. «نیکی کریمی» بدون توجه به شعائر اسلامی «عزت الله انتظامی» را در آغوش گرفت، بدون اینکه توجهی به نحوه انعکاس این مطلب در جامعه داشته باشد.
اسفندماه 94، «عبدالرضا داوری» از نزدیکترین اشخاص به رئیس دولت نهم و دهم در مطلبی «عزت الله انتظامی» را گاو خواند. وی در اعتراض به «عزت الله انتظامی» که در سالهای پایانی زندگی‌اش در نامه خطاب به «حسن روحانی» در خواست رفع حصر را قبل از مرگش کرده‌بود در کانال تلگرامش نوشت:
دیالوگ مشهور «عزت الله انتظامی» در فیلم «گاو»: من «مش حسن» نیستم، من «گاو مش حسنم.»
بهمن ‌ماه 92، «عزت‌الله انتظامی» از حضور در شورای عالی خانه هنرمندان ایران و هیات مدیره خانه‌ی تئاتر استعفاء داد.
شهریورماه 95، حجت الاسلام والمسلمین «سید حسن خمینی» با حضور در منزل «عزت الله انتظامی» ضمن عیادت از این استاد پیشکسوت بازیگری تئاتر و سینما، گفت‌وگویی خودمانی با وی انجام داد.
اسفندماه 94، «عزت الله انتظامی» در خصوص آیین رونمایی از پوستر جشنواره جهانی فیلم فجر و پخش این فیلم گفتگو کرد.
اردیبهشت‌ماه 94، در آخرین برنامه تلویزیونی «کاغذ رنگی»، آخرین کتابی که «عزت الله انتظامی» بازیگر معروف کشورمان خوانده‌است و دوست داشته، معرفی شد. در این برنامه نسخه‌ای از کتاب داستان «پیرمرد صدساله‌ای که از پنجره بیرون پرید و ناپدید شد» نوشته «یوناس یوناسن» و ترجمه «فرزانه طاهری» نمایش داده‌شد، که متعلق به کتابخانه شخصی آقای بازیگر بود و او در حاشیه صفحات کتاب چیزهایی نوشته‌بود.
فروردین ‌ماه 94، مجله «بخارا» با همکاری بنیاد فرهنگی هنری ملت و انتشارات «سخن» مراسمی را به عنوان «شب عزت‌الله انتظامی» برگزار کرد. در این مراسم دوستان و همراهان قدیمی انتظامی درباره او سخنانی را مطرح کردند، اما این بازیگر سرشناس سینما به دلیل مشکلات تنفسی، امکان حضور در این برنامه را به دست نیاورد.
تیرماه 95، حجت‌الاسلام «احمد مازنی» نماینده تهران و عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی و «مینو خالقی» فعال سیاسی اصلاح طلب، با حضور در منزل «عزت‌الله انتظامی» با این بازیگر پیشکسوت دیدار و گفت‌و‌گو کردند.
20 مردادماه 1393، در ادامه جنایات رژیم صهیونیستی علیه مردم بی‌دفاع غزه، «عزت الله انتظامی» به همراه «مجید انتظامی»، «گلنوش انتظامی» فرزند مجید انتظامی و «آذرنوش صدر سالک»، همسر مجید انتظامی و نوه مجید انتظامی در سازمان ملل حضور یافتند. انتظامی در شرایطی که به تازگی پس از عمل جراحی و نقاهت سلامت خود را بازیافته‌بود، به همراه خانواده خود در سازمان ملل حضور یافت، تا شاید بتواند نقش کوچکی در این نسل‌کشی ایفا کند.
پس از نامه «عزت الله انتظامی» در اردیبهشت‌ماه 1392، کمیته ستاد حامیان مردمی «اسفندیار رحیم‌مشایی»، اطلاعیه‌ای صادر کرد و در آن استفاده از هنرمندان و اصحاب فرهنگ‌وهنر را در امور سیاسی و انتخاباتی امری مذموم ارزیابی کرد. خود مشایی نیز در اول خردادماه 1392 در نامه‌ای به «عزت الله انتظامی» از وضعیتی که پیش‌آمده، اظهار تأسف کرد.
نامه ای از «عزت الله انتظامی» منتشر شد که در آن حضور خود در وزارت کشور را اینگونه توضیح داد که به دنبال درخواست بنیاد فرهنگی‌‌وهنری، 21 اردیبهشت‌ماه 1392 به دفتر ریاست جمهوری دعوت شده بود. او که برای انجام کار بنیاد ابتدا از «محمود احمدی‌نژاد» و پس از آن از «اسفندیار رحیم‌مشایی» کمک خواسته‌بود، با شنیدن این دعوت خوشحال شد و توسط ماشینی به دفتر ریاست جمهوری برده‌شد اما در آنجا با هماهنگی راننده او را پیاده و سوار ماشین دیگری کردند و پس از آن به دنبال ماشینی که اسفندیار رحیم‌مشایی سوار شده بود، حرکت کردند و در مقابل وزارت کشور توقف کردند. آقای انتظامی که مدارک و اسناد موزه و بنیاد قیطریه را به همراه خود برده‌بود، وارد وزارت کشور شد پس از گذشتن از راهروهای طولانی، برای استراحت روی صندلی نشست، همانجا بود که با مشایی روبه‌رو شد. به گفته خود عزت الله انتظامی، در سند فروش خانه‌اش به شهرداری به عنوان بنیاد فرهنگی هنری موزه وی نوشته شده‌بود و خود ایشان بیشتر به دنبال این بودند که خانه‌شان به عنوان بنیاد فرهنگی در نظر گرفته شود تا از منافع آن در جهت کمک‌های انسان‌دوستانه استفاده شود. محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهور دولت دهم اجازه تشکیل بنیاد را صادر کرد اما از سوی وزیر ارشاد پیگیری نشد. از این رو عزت الله انتظامی خود به دنبال پیگیری کارهای بنیاد رفت.
در اردیبهشت‌ماه 1392، همزمان با ثبت‌نام نامزدهای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، عکسی از «عزت الله انتظامی» در کنار «اسفندیار رحیم‌مشایی»، هنگام ثبت‌نام به همراه «محمود احمدی نژاد» در وزارت کشور منتشر شد.
خانه سالمندان هنرمند، «عزت الله انتظامی»، 8 مهرماه 1392، با حضور خود ایشان، «ایرج راد»، مسئولان سازمان بهزیستی کشور و جهاد دانشگاهی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در محله ولنجک تهران گشایش یافت.
آذرماه 1391، موافقت‌نامه اصولی برای راه اندازی «سرای سالمندان هنرمند» با ظرفیت 50 نفر بین رئیس سازمان بهزیستی و «عزت الله انتظامی» به امضا رسید.
«عزت الله انتظامی» پدر «مجید انتظامی»، آهنگساز است.
سایت «کلمه» در ۲۶ اسفندماه ۱۳۹۴ دست خطی از نامه‌ای از «عزت‌الله انتظامی» به «حسن روحانی» به تاریخ یکم همان ماه منتشر کرد، که در آن از روحانی خواسته شده در آستانه نوروز مسئله «حصر» را حل کند.
تیرماه ۱۳۹۱ خانه «عزت الله انتظامی» به منظور بهره‌برداری فرهنگی به عنوان خانه موزه در تملک و تحویل معاونت اموراجتماعی و فرهنگی شهرداری منطقه یک شد.
کتابی با موضوع «شناخت نامۀ عزت الله انتظامی»، زیر عنوان «من عزتم، بچه سنگلج» توسط نشر سخن در سال ۱۳۹۲ منتشر شد. در مقدمه این کتاب یادداشتی از «ژان-کلود کریر»، فیلم‌نامه‌نویس و بازیگر فرانسوی، با عنوان «عزت انتظامی: یک شمایل» به چشم می‌خورد که آورده‌است:
«هیچ دستوری برای ستاره شدن و ستاره ماندن وجود ندارد. باید دارای یک نگاه، یک حضور، جذابیتی آنی و چهره‌ای آشنا، حتی پیش از نخستین دیدار، بود. باید دارای یک‌دم، یک حس و تمام ویژگی‌هایی که لغت روح را معنی می‌کند، بود.»
آیین بزرگداشت و تجلیل از «عزت‌الله انتظامی» بازیگر سینمای ایران در سال ۲۰۰۷ مصادف با مهرماه ۱۳۸۵ در مقر سازمان علمی، فرهنگی و تربیتی ملل متحد یونسکو در پاریس برگزارشد. دراین نمایشگاه پوستر فیلم‌هایی که انتظامی در آنها نقش‌آفرینی کرده‌است، به همراه آرشیو عکسهای شخصی وی و لوح تقدیر فیلم «گاو» به نمایش درآمد.
«عزت‌الله انتظامی» در مصاحبه‌ای با ماهنامه «فیلم» در شهریورماه ۱۳۶۷، اظهار داشت که در چهارصد نمایش تلویزیونی به عنوان بازیگر و کارگردان حضور داشته‌است.
«عزت الله انتظامی» برای بازی در فیلم «گاو»، جایزه «هوگو نقره‌ای» بهترین بازیگر نقش اول مرد را از جشنواره بین‌المللی فیلم «شیکاگو» دریافت کرد.
«عزت الله انتظامی» در سال ۱۳۸۲ به عنوان یکی از چهره‌های ماندگار ایران انتخاب شد.
«عزت‌الله انتظامی» بازیگر پر سابقهٔ تئاتر و سینما، تلویزیون، مشهور به «آقای بازیگر» سینمای ایران است.
«عزت الله انتظامی» شهریورماه 94، در یادداشتی در روزنامه «ایران» خواستار حمایت مردم از برجام شد.
خردادماه 95، «عزت الله انتظامی» و بیش از 150 هنرمند، ورزشکار، روزنامه نگار و فعال اجتماعی با پیوستن به پویش رسانه‌ای «بدسرپرست تنهاتر است» حمایت را خود از کودکان بدسرپرست اعلام کردند.
شهریورماه 95، «عزت‌الله انتظامی» بازیگر سینما و تئاتر ایران، برای ابراز همدردی با خانواده‌ی «داود رشیدی» به خانه این هنرمند فقید رفت.
«عزت‌الله انتظامی» شهریورماه 95 در مراسم روز ملی سینما حضور یافت.
فروردین‌ماه 94، «عزت الله انتظامی» به علت بالارفتن فشارخون، در بیمارستان «دی» بستری شد. وی پیش از این هم در مهر و آبان‌ماه ۹۳، مدتی در بیمارستان و منزل بستری شده‌بود.
بهمن‌ماه 92 جوانی به شوخی به او زنگ زده و خبر درگذشت محمدعلی کشاورز دوست و همبازی سابق او را به وی داد؛ خبری که شایعه‌ای بیش نبوده است. انتظامی که بعد از این خبر شخصا" به کشاورز زنگ زده و با خود او حرف زده ضمن ابراز ناراحتی از چنین اتفاقی گفته‌است:
«این خیلی بد است که برای شوخی با خبر درگذشت دیگران بازی می‌کنیم. چرا باید چنین شوخی‌های ناهنجاری با دیگران بکنیم؟»
وی در فیلم مستند «عشق‌ پرداز» ساخته‌ی «محمدهادی کاویانی» در کنار استاد «محمود فرشچیان» حضور داشته‌است.
«عزت الله انتظامی» علاوه بر نقش‌آفرینی در آثار «داریوش مهرجویی»، در فیلم‌های کارگردانان دیگری چون «علی حاتمی»، «مسعود کیمیایی» و «محسن مخملباف» نیز بازی کرده‌است.
«داریوش مهرجویی» کارگردان فیلم «گاو» ۱۳۴۸ استعداد «عزت الله انتظامی» را کشف کرد و پروراند.