حواشی «محمدعلی کشاورز» (16 حاشیه)

«محمدعلی کشاورز» خردادماه سال 1392 از ناحیه لگن مورد عمل جراحی قرار گرفت و مدتی هم در بیمارستان بستری شد، و در بیمارستان آتیه تهران و در بخش مراقبت‌های ویژه بستری بودند که گروه پزشکی بیمارستان آتیه حال عمومی وی را نسبت به روزهای گذشته‌اش مطلوب‌تر توصیف کردند.
«محمدعلی کشاورز» به شایعه درگذشتش (در سال 1392) واکنش جالبی نشان داد و نوشت:
«حالا روان ما شاد و یادمان گرامی، چی نصیب شما میشه؟ حداقل تو طول 3 سال شایعه سازی محبت کنین غیر از این 4 تا عکس هم استفاده کنین من فقط 4 سال پیش بیمارستان بودم آخه این همه عکس چرا فقط همین؟؟؟؟»
«فریماه فرجامی» در مراسم نکوداشت «محمدعلی کشاورز» گفت:
آقای کشاورز عاشق شما هستم. به خاطر کارهای خوبی که کردید از شما سپاسگزارم. همیشه به یادتان هستم. «مادر» را یادم هست آقای کشاورز.
در بخش دیگری از مراسم نکوداشت شش دهه فعالیت هنری و فرهنگی «محمدعلی کشاورز» سال 1395 از «اکبر عالمی» بازیگر تلویزیون و سینما به عنوان کسی که به سینمای بی‌رونق ما رونق داد یاد شد و از او دعوت شد تا در سخنانی احساسش را نسبت به محمدعلی کشاورز بگوید.
«اکبر عالمی» در این مراسم با اشاره به محمدعلی کشاورز این جمله‌ را که «نقش آنان که راه خود را به درستی یافته‌اند، دیرپایست» بیان کرد و ادامه داد:
«مصداق کامل 84 سال زندگی پربار و سرشار از آبرو، محمدعلی کشاورز است. کارهایی که اگر هرکدام را با شتاب هم بخوانیم تمام نمی‌شود.»
اکبرعالمی در میان حضار گفت: «محمدعلی کشاورز مصداق کامل نسلی غیرقابل تکرار است. هیچ پدیده‌ای بدون سابقه نه برای یک فرد و نه برای یک ملت اتفاق نمی‌افتد. میلی متر به میلی متر قله‌های افتخار را پیمود تا به اوج و اینجا رسید که شما هنرمندان و اندیشمندان به پاس خدمات او در عرصه نمایش گردهم آمدید.»
«محمدعلی کشاورز» درگذشت «حمیده خیرآبادی» بازیگر پیشکسوت عرصه تلویزیون و تئاتر را ضایعه‌ای دردناک دانست و انتقاد شدیدی کرد که با سکوت رسانه ملی در خصوص اطلاع رسانی و پوشش خبری درگذشت و در پایان افزود:
«آیا جز سکوت در برابر این کم لطفی بزرگ، راه دیگری وجود دارد؟»
دو قانون را «محمدعلی کشاورز» برای زندگی ما پیشنهاد داده؛ بخوانید و لذت ببرید:
«گفتن این نکته خیلی سخت است، اما به شما توصیه می‌کنم به دنبال عرفان بروید. البته عرفان را با صوفی‌گری اشتباه نگیرید. عرفان به شما می‌آموزد که چطور به خوشبختی برسید و عشق را پیدا کنید. همیشه فکرهای خوب در ذهنتان پرورش دهید و سعی کنید هر شب قبل از خواب خودتان را محاکمه کنید.»

«محمدعلی کشاورز» میانه خوبی با اینترنت ندارد و فضای مجازی را محیطی مناسب برای جوان‌ها نمی‌داند نظر وی این است: «بیشتر جوان‌های ما فقط نام شاهنامه را شنیده‌اند و دیگر هیچ؛ حتی به خودشان زحمت نمی‌دهند به دنبال دانستن بروند. سرگرمی‌ها عوض شده. جوان‌ها غرق در تکنولوژی و دنیای مجازی شده‌اند، دنیایی که فکر می‌کنم باعث نابودی دنیای واقعی می‌شود. موبایل، کامپیوتر، اینترنت و… جای خانواده، کتاب و گفت‌وگو را گرفته است. صحبت کردن و گپ زدن در بین افراد خانواده خیلی کم شده، دیگر کسی حوصله کسی را ندارد. اینها همه خطرناک است و من که سن وسالی را گذرانده‌ام، آن را حس می‌کنم و خواهش می‌کنم که خانواده‌ها برای در کنار هم بودنشان ارزش بیشتری قائل شوند. من آنقدر از این تکنولوژی بدم می‌آید که حتی موبایل هم ندارم و هیچ‌وقت هم احساس نکردم به آن نیازی دارم.»
«محمدعلی کشاورز» در اوقات فراغت خود مطالعه می کند بیشتر کتاب‌هایی که می‌خواند فلسفی و تاریخی هستند و معتقد است هرچه در باب این موضوع‌ها بداند کم است. وی سالهاست که تلویزیون نگاه نمی‌کند.

«محمدعلی کشاورز» مردادماه سال 1395 وقتی از خواب بیدار شد سرش گیج می‌رود. خواست از تخت پایین بیاید که تعادلش را از دست می دهد و زمین می خورد. همین زمین خوردن باعث شد پایش از چند نقطه بشکند. آن شب هم تنها بودند و همسایه‌هایش با شنیدن صدای وی متوجه شدند که اتفاقی افتاده و به سراغش آمدند. آنها بودند که او را به بیمارستان بردند. «محمدعلی کشاورز» بعد از این اتفاق می گوید: «پیری این چیزها را با خود دارد؛ شما جوان‌ها قدر جوانی‌تان را بدانید.»
«محمدعلی کشاورز» تنها زندگی می‌کند، فقط گاهی خواهر یا برادرش به دیدارش می‌آیند و تیمارش می‌کنند.
خبر کذبی (در سال 1392) در رابطه با مرگ «محمدعلی کشاورز» که خبرگزاری‌ها مخابره کردند و بعد از یک روز توسط محمدعلی کشاورز تکذیب شد. شاید این حواشی نشان از ضعف اخلاق حرفه‌ای میان خبرگزاری‌های کشور ما باشد. خبرگزاری‌هایی که صرفا جهت جذب مخاطب به دنبال ارائه اطلاعات سریع و زیاد هستند.

«محمدعلی کشاورز» می‌گوید:
«همیشه معتقد بودم کار هنری انجام دادن یک نوع رسالت است، مخصوصا بازیگری، چون این کار توسط عده زیادی دیده می‌شود. به خاطرش خیلی کتاب خواندم، اما متاسفانه من این مورد را در بازیگرهای این دوره و زمانه خیلی‌خیلی کم می‌بینم، حتی کارگردان‌ها هم در مورد موضوعی که می‌خواهند فیلم بسازند، تحقیق گسترده انجام نمی‌دهند.»
خاندان «محمدعلی کشاورز» اصالتاً از گرجی تبارانی بوده که در زمان شاه عباس به ایران آمده و مسلمان شده‌اند.
«محمدعلی کشاورز» در سال 1352 از همسرش جدا شد، بعد از آن هم دیگر ازدواج نکرد. نتیجه این ازدواج دختر محمدعلی کشاورز به نام «نلی» است که در بلژیک زندگی و نقاشی تدریس می‌کند.
مراسم نکوداشت شش دهه فعالیت هنری و فرهنگی «محمدعلی کشاورز» که به عنوان «پدر سالار» سینمای ایران از وی یاد می‌شود در دی ماه ۱۳۹۳ برگزار شد؛ محمدعلی کشاورز از سوی دوست‌دارانش اینگونه توصیف شد «دانه‌های دلش پیداست».
نام خانوادگی قبلی وی «اصلانی» بوده‌ است.