حواشی «پوران درخشنده» (13 حاشیه)

«پوران درخشنده»، از معدود فیلمسازان زن است که در دهه 60 به این عرصه آمد و بازتاب مسائل کودکان و نوجوانان خاص با نگاه آمیخته به احساس را شاید بتوان مولفه مشترک فیلم‌هایش دانست. در بررسی کارنامه 9 فیلم پوران درخشنده شاید بیش از هر چیز دغدغه مسائل کودکان و نوجوانان از وجوه مختلف را بتوان مولفه ای مشترک محسوب کرد.
«رابطه» اولین فیلم بلند سینمایی «پوران درخشنده» است. فیلمی ساده است که به شکل‌گیری رابطه میان معلم و پسرکی گنگ می‌پردازد که آرزوی حرف زدن دارد.
«پوران درخشنده»، که از سفر اکران فیلمش در ترکیه بازگشته درباره نظر مردم آن کشور درباره فیلم «هیس دختر‌ها فریاد نمی‌زنند» می‌گوید:
«واکنش‌ها جالب بود، فیلم بسیار مورد توجه قرار گرفت و مردمی که فیلم را تماشا کردند، از من خواستند فیلم‌هایی با این مضامین را در ترکیه هم بسازم.»
درخشنده اضافه می‌کند:
«فکر می‌کنم خیلی خوب است اگر فرصتی فراهم شود که بتوانم فیلمی این چنینی را در کشوری بسازم که با ما موضوعات مشترک دارد. مردم ترکیه هم معتقد بودند معضلات اجتماعی مختلفی در کشورشان وجود دارد که تا به حال درباره آن‌ها فیلمی ساخته نشده است. شخصا اگر امکان کار فراهم باشد از این اتفاق استقبال می‌کنم.»
«جمشید مشایخی»، با انتقاد از فیلم «هیس!، دخترها فریاد نمی‌زنند»، گفت:
«خانم «پوران درخشنده» راه را با ساختن فیلم «هیس» برای مردم پستی که به بچه‌های مردم دست‌درازی کنند باز کرد تا مردم به دلیل حیثیت چیزی نگویند. در ادامه «اردشیر رستمی» که بازیگر نقش شهریار که اجرای این برنامه را برعهده داشت، خطاب به مشایخی گفت:
«وقت شما تمام است» و صحبت‌های وی را قطع کرد. اما در ادامه هنگامی که داریوش ارجمند در حال صحبت بود ناراحت شد و گفت:
«شما صحبت مرا قطع کردید و هیچ کس نمی‌تواند صحبت مرا قطع کند. بنابراین من این نشست را ترک می‌کنم.» پس از ترک جمشید مشایخی اردشیر رستمی گفت:
«من نسبت به جمشید مشایخی ارادت دارم. و چیزی از احترام من نسبت به ایشان کم نشده اما چون خانم درخشنده در این جلسه حضور نداشتند و نمی‌توانست از خود دفاع کند مجبور بودم صحبت‌های ایشان را قطع کنم.»
سال ۵۹-۱۳۵۸ با ساخت فیلم مستند «چرخها می‌چرخند» را تولید نمود که نگاهی به مسایل رکود اقتصادی و تعطیلی کارخانه‌ها بخصوص ایران ناسیونال (ایران خودرو فعلی) را به تصویر کشاند.
سال ۱۳۵۵ درباره چهارشنبه سوری و نیز فیلمی درباره مراسم سنتی نواحی مختلف ایران موسیقی نواحی ایران را سال ۱۳۵۶ تولید کرد.
«پوران درخشنده»، فیلمساز، تهیه کننده، محقق و نویسنده فعال ایرانی در شهر کرمانشاه به دنیا آمد، او تحصیل تکمیلی خود را در مدرسه عالی تلویزیون و سینما گذراند و در سال ۱۳۵۴ در سازمان «صداوسیما» شروع بکار کرد و در همان زمان فیلم «طاعون» که درباره «طاعون» در کردستان به سال ۱۳۲۸ است را تهیه کرد.
«پوران درخشنده»، فارغ‌التحصیل سینما با گرایش کارگردانی از مدرسه عالی تلویزیون و سینما و دارای لوح افتخار درجه یک هنری معادل دکتری از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران است.
«پوران درخشنده»، کارگردان «هیس دختر‌ها فریاد نمی‌زنند» که فیلمش تنها در دو رشته نامزد دریافت سیمرغ شده بود و هیچ جایزه‌ای نگرفت، پس از دریافت جایزه فیلم برگزیده از نگاه مردم گفت:
«اگر سیمرغ هم نمی‌گرفتم خوشحال بودم؛ چون من و همه عوامل پروژه جایزه خود را از تک تک مردم گرفته‌ایم. از مردمی که در سالن‌های سینما با سانس‌های فوق‌العاده در حالی که روی کف نشسته بودند و با نجواهای آرام در گوش من و با بغض می‌گفتند که از ساخته شدن این فیلم خوشحال هستند. از مردم تشکر می‌کنم که برای شما فیلم می‌سازند زیرا شما برای من اهمیت دارید. تشکر می‌کنم چون چیزی را در فیلم دیدید که داوران ندیدند و داوران چیزی را دیدند که شما ندیدید.»
او ادامه داد:
«وقتی در سالن نشسته بودم این همه تضاد یک لحظه مرا به هم ریخت که چطور می‌شود این‌گونه باشد؟ پس به خودم گفتم هیس! اینجا جایش نیست. با تمام وجودم از عوامل فیلم که این‌جا جایشان خالی است تشکر می‌کنم.»
«پوران درخشنده»، در واکنش حواشی پیش آمده برای سریال «شهرزاد» گفت:
« «حسن فتحی» فیلمسازی است که همیشه عاشقانه کار کرده است ولی گویا عده ای دوست ندارد افرادی چون حسن فتحی دراین سینما کار کنند. برخی دوست دارند آدم های ارزشمند ما را به حاشیه بکشانند.»
او ادامه داد:
«حسن فتحی فیلم سازی است که عاشق مردم است و همیشه سعی کرده برای مردم فیلم بسازد.»
در خشنده تاکید کرد:
«برای یکی از عوامل سریال «شهرزاد» مشکلی به وجود آمده است این موضوع چه ربطی به حسن فتحی و دیگر عوامل «شهرزاد» دارد. هر اتفاقی هم که قرار است بیافتد باید براساس نظرات مراجع قانونی باشد.»
او تصریح کرد:
«من برای انسان فهیم و ارزشمندی مثل آقای فتحی احترام بسیاری قائل هستم و اوهمیشه کارش را با عشق و احترام انجام داده است .برخی حاشیه سازی هایی که صورت می گیرد فقط شیطنت هایی است که می خواهند هنرمندان خوب مارا عصبانی کنند و به نظرم با نقشه هم عمل می کنند.»
فیلم «هیس!» علاوه بر کانادا، در آمریکا و همچنین در چهارمین جشنواره‌ی فیلم‌های ایرانی لندن در سالن نمایش گرین وود لندن اکران شده‌است.
هم‌زمان با نمایش فیلم «هیس! دخترها فریاد نمی‌زنند»، از پوران درخشنده بخاطر یک عمر فعالیت هنری در سینما «یورک» تورنتو تقدیر شد (1392).
در بخش نکوداشت سومین جشنواره‌ی فیلم‌های ایرانی در تورنتو کانادا‌ از یک عمر فعالیت سینمایی پوران درخشنده تجلیل شد (1390).