حواشی «ابراهیم حاتمی‌کیا» (10 حاشیه)

22 بهمن ماه سال 1396 «ابراهیم حاتمی‌کیا»، بعد از دریافت جایزه «بهترین کارگردانی»، «سی‌و‌ششمین جشنواره فیلم فجر»، برای فیلم سینمایی «به وقت شام»، گفت:
«سلام عرض می‌کنم. ممنونم از محبت داوران عزیز. من فیلمساز وابسته و فیلمساز نظامم. من افتخار می‌کنم از کسانی حرف می‌زنم که باورشان دارم. سی سال است روی این سن می‌آیم و برایم اولین بار نیست.
دلم می‌خواهد از بچه‌های سازمان اوج تشکر کنم. دوستانی که زحمت می‌کشند و واژه سربازان گمنام امام زمان را باید به آن‌ها اتلاق کرد. متاسفم که می‌شنوم برخی از همکاران از جمله ایشان (رضا رشیدپور) واژه‌سازی می‌کنند و فیلم‌های ارگانی و نهادی و سازمانی می‌گویند. من افتخار می‌کنم فیلمی ساختم درباره مدافعان حرم. افتخار می‌کنم که برای ساختن این فیلم از عزیزی مثل «حاج قاسم سلیمانی»، جایزه گرفتم. افتخار می‌کنم از سوی بچه‌های سپاه که زحمت کشیدند و امثال من را رشد دادند، حمایت شدم.
اگر خانه سینما به محل کارآفرینی تبدیل شود، من کارآفرینم چرا که یک سال در کنار گروه سازنده فیلم بودیم و رزق به آنها رساندیم. امثال آقای «رضا رشیدپور» واژه‌هایی می‌سازند که در سازمان صدا و سیما باب می‌شود. اعتراض می‌کنم به تلویزیون زیرا افرادی دعوت می‌کنند که باید از این نوع نگاه دفاع کنند اما به یکباره به اپوزیسیون تبدیل می‌شوند از مسئولین شبکه سه و دو شکایتم را به خدا می‌برم بابت رفتار زشتشان در این مدت که با فیلم روا داشتند.
«سردار سلیمانی» برای به وقت شام گریست. اف به کسانی که گفتند به وقت شام فیلم کمدی است. من غصه می‌خورم در جایی هستم که اینجا نگاهداری و محافظتش دست بچه‌هایی است که در «به وقت شام»، به آن‌ها اشاره شد . این لجبازی را به خدا شکایت می‌برم. این نگاه نگاه زشتی است برای این مملکت.
5 بهمن ماه سال 1396 در آستانه آغاز «سی‌و‌ششمین جشنواره فیلم فجر»، «ابراهیم حاتمی کیا»، «کمال تبریزی»، «محمدعلی باشه‌آهنگر»، «سعیدملکان»، «عبدالحسن برزیده»، «هادی محمدیان» و «بهروز افخمی»، با رهبر معظم انقلاب، دیدار کردند.
1 مهر ماه سال 1396 جشن تولد 56 سالگی «ابراهیم حاتمی‌کیا»، در پشت صحنه فیلم سینمایی « به وقت شام»، برگزار شد.
وی در جشنواره‌ی سی‌وچهارم فیلم فجر در حالی که نقش اول فیلمش پرویز پرستویی، جایزه‌ی سیمرغ نقش اول مرد را دریافت کرد، در شب اهدا جایزه در برج میلاد حضور نداشت و به نوعی اعتراض خود را اعلام کرد که با حمایت پرستویی همراه شد.
مراسم تجلیل خانواده‌های شهدای هسته‌ای و مدافع حرم از و به‌عنوان کارگردان فیلم سینمایی «بادیگارد» بهمن (1394) در تالار ایوان شمس برگزار شد.
آئین تجلیل از سه دهه فعالیت هنری او در عرصه‌ی انقلاب اسلامی فروردین (1394) با حضور اهالی فرهنگ و هنر در خبرگزاری فارس برگزار شد.
مراسم پاسداشت ابراهیم حاتمی‌کیا به پاس یک عمر تلاش مجاهدانه در عرصه‌ی سینمای دفاع مقدس در بهمن (1392) به میزبانی جمعی خانواده و فرزندان شهدا در سازمان هنری رسانه‌ای اوج برگزار شد. در این مراسم فرزندان شهیدان همت، باکری، زین‌الدین، رودکی، تهرانی و... و دوستاران این هنرمند سینمای دفاع مقدس از این کارگردان، تجلیل کردند.
اغلب علاقه‌مندان به سینما و منتقدان، «از کرخه تا راین» را بهترین فیلم وی می‌دانند. فیلمی که به زیبایی به تبعات جنگ از زوایای مختلف می‌پردازد.
بیشتر آثار او رابطه‌ی کم‌رنگ یا پررنگی با جنگ ایران و عراق دارد. آثار او دارای نماد‌ها و استعاره‌های گوناگون است. در بیشتر آثار وی عنصر "پلاک" به عنوان نماد هویت حضور دارد.
پس از ساخت فیلم «هویت»، خسرو دهقان منتقد سینما استعداد حاتمی‌کیا را کشف کرد و در یکی از نشریات سینمایی نوشت: فیلم‌ساز خوش قریحه‌ای دارد وارد سینما می‌شود.