حواشی «بهروز وثوقی» (11 حاشیه)

در سال (۲۰۰۰) داوران جشنواره‌ی فیلم سانفرانسیسکو جایزه‌ی آکیرا کوروساوا را به عباس کیارستمی اهدا کردند و او نیز جایزه‌اش را به بهروز وثوقی تقدیم کرد.
خسرو شکیبایی، بهمن قبادی و عباس کیارستمی از بهروز وثوقی بارها به‌عنوان کسی که دیدن فیلم‌هایش آن‌ها را به سینما علاقه‌مند کرده‌است یاد کرده‌اند.
بهروز وثوقی از ستایش‌شده‌ترین و به عقیده‌ی بسیاری از اهالی سینما و هنرمندان (مانند خسرو شکیبایی، پرویز فنی‌زاده، پرویز پرستویی، فاطمه معتمدآریا وشهاب حسینی و...) بهترین بازیگر تاریخ سینمای ایران است.
در حادثه‌ی آتش‌سوزی "سینمارکسِ" آبادان در مرداد (۱۳۵۷)، ازدحام جمعیت برای تماشای فیلم «گوزن‌ها»ی وثوقی بود.
وثوقی در سال (۱۹۷۸) در فیلم «کاروان‌ها» به همراه آنتونی کوئین و کریستوفر لی به ایفای نقش پرداخت.
وثوقی بعد انقلاب دوستی خود را با ناصر ملک مطیعی و جمشید مشایخی حفظ نموده و به گفته‌ی خودش فقط با این دو هنرپیشه در داخل کشور در ارتباط است.
هنرپیشه مشهور آمریکایی آنتونی کویین بازیگر نقش "حمزه" در فیلم «محمد رسول‌الله» چندین سال رابطه‌ی بسیار صمیمانه‌ای با وی در آمریکا داشته‌است.
وثوقی به‌خاطر نقشش در فیلم «قیصر»، از سوی سینمادوستان ایرانی به "قیصر سینمای ایران" ملقب شده‌است.
وی همیشه در قراردادهای خود از عقیده‌ی خاصی برخوردار بود و آن این بود که در فیلمی به‌عنوان نقش اول در ابتدای فیلم اگر نام او نوشته نمی‌شد، در آن فیلم ایفای نقش نمی‌کرد، هرچند این مسئله برای فیلم‌سازان هم حایز اهمیت بود و باعث پرفروشیِ اثر آن‌ها می‌گردید.
بهروز وثوقی در آثار کارگردانان نامداری چون ساموئل خاچیکیان، ناصر تقوایی، فریدون گُله، خسرو هریتاش، علی حاتمی، ژان نگولسکو، جیمز فارگو و شاپور قریب ایفای نقش کرده و در موفقیت بهترین فیلم‌های مسعود کیمیایی همچون «قیصر»، «گوزن‌ها»، «داش آکل»، «رضا موتوری» و «خاک» تأثیر فراوانی داشته‌است.
كارنامه‌ی بازیگری وثوقی به دو دوره‌ی كاملاً مشخص تقسیم می‌شود و «قیصر» مسعود كیمیایی مرز بین دو دوره است. وثوقی دوره اول در ملودرام‌های سطحی یا نقش آدم‌های بد و شرور را بازی می‌كند مثل «‌گل گمشده‌« عباس شباویز، یا نقش مثبت و منفی هم‌زمان با هم مثل فیلم «دزد بانك» اسماعیل كوشان را دارد یا نقش قهرمان پاكدل و شجاع مثل فیلم «هاشم‌خان» محمد زرین‌دست را ایفا می‌كند.