حواشی «همایون پایور» (6 حاشیه)

همایون پایور کتاب «کنترل کنتراست» را با موضوع «بررسی مفهوم کنتراست در عکاسی سیاه و سفید»، تألیف کرده‌است.
همایون پایور طی روزهای انقلاب بیش از ده هزار فوت فیلم شانزده میلیمتری از رویدادهای انقلاب فیلم‌برداری كرد كه در ماه‌های آغاز پس از انقلاب در تلویزیون ناپدید شد و سرنوشت آن‌ها نامشخص است.
پایور در سال (1357) فیلم مستند «شیشه» به كارگردانی محمدرضا اصلانی را برای تل‌فیلم فیلم‌برداری كرد، كه كار ناتمام ماند.
همایون پایور در سال (1355) دو فیلم را برای كانون پرورش فكری كودكان و نوجوانان فیلم‌برداری كرد؛ یكی فیلمی مستند در مورد پاكسازی شهر به كارگردانی ناصر زراعتی و دیگری به سمت متصدی دوربین 35 میلیمتری با مدیریت فیروز ملك زاده در فیلم «لباس برای عروسی» برای ساخته عباس كیارستمی.
پایور سال بعد به عنوان دستیار فیلم‌بردار «دلیران تنگستان»، سكانس‌های تهران این سریال را فیلم‌برداری كرد و در سال (1353) دستیار مهرداد فخیمی در فیلم‌برداری سریال «سمك عیار» به كارگردانی محمدرضا اصلانی بود و علاوه بر فیلم‌برداری مستقل دو قسمت از همین سریال، تدوین آن را هم انجام داد.
همایون پایور تا سال (1350) چندین فیلم هشت و دو فیلم شانزده میلیمتری ساخت و در این سال با چند نفر از دوستانش گروهی به نام «گروه آزاد ایرانشناسی» به وجود آوردند كه یكی از محصولات این گروه فیلمی بود به نام «غربت الغربیه» كه در جشنواره‌ش ABU و سپاس، برنده‌ی جایزه شد.