‏نفس‏

 (1394)
7.5
رأی شما:
10 / 0
بر اساس رای 174 کاربر

فیلم سینمایی

110 دقیقه
درام
اکران شده در 1395/08/19

خلاصه داستان فیلم نفس

قصه‌ی زندگی یک خانواده یزدی بین سال‌های 57 تا 62 است. روایتی از زندگی چهار کودک با نام‌های بهار، نادر، کمال و مریم که همراه پدرشان غفور و مادربزرگ در دهه 50 خورشیدی نفس می‌کشند! دنیای این کودکان دنیایی است پر از رویاهای زیبای کودکانه که قرار است رنگ حقیقت به خود بگیرد...

برنده 1 و نامزد 4 سیمرغ بلورین از جشنواره فیلم فجر
26 امین اثر از 50 فیلم برتر منظوم
با خرید قانونی و شرعی فیلم‌های ایرانی، علاوه بر حمایت از تولید ملی می‌توانید در ادامه حیات صنعت تولید فیلم و سریال ایرانی نیز سهمی داشته باشید. علاوه بر این،‌ با دانلود آثار آن‌ها را همیشه در رایانه خود ذخیره خواهید داشت و دیگر نگران گم شدن DVD‌ فیلم‌ها نخواهید بود :)
جهانِ پر تنش
محمد حسن موحدی: به نظر می‌رسد مولف اثر علاقمند بوده است تا اضطراب‌ها، استرس‌ها و ملامت‌های دهه پنجاه و شصت را دوباره به مخاطبان دهه نود تحمیل کند و هر چند مخاطب در برخی صحنه‌ها با فیلم می‌خندد، اما در آخر با حالتی مغموم از سینما خارج می‌شود؛ حالتی که حتما نقطه قوت فیلم نیست!
نفس مصنوعی!
افشین علیار: نفس برای کارنامه‌ی فیلمسازی نرگس آبیار امتیاز مثبتی ندارد چرا که نمی‌شود با خرده روایت‌ها و به تصویر کشیدن رویدادهای تاریخی یا انیمیشن برای مخاطب قصه تعریف کرد.
نفس بریده بریده
سیدعلاء سیادت : نفس روایتی تکه تکه با تصاویر زیباست ، اما این روایت به هم پیوستگی لازم را ندارد و هدف و داستان خود را گم کرده است.
نفس کم رمقِ بهار
کیمیا عراقی: دیدن «نفس» برای کسانی که ارتباط خوبی با دنیای کودکی دارند تجربه جالب و البته تلخی است، هرچند که شیرینی فیلم به بخش‌های تلخ آن برتری دارند. هرچند پایانِ «نفس» پایان تلخ بهار‌های سرزمین ما است.
نفس روایت زندگی یک دختر بچه
محمدرضا فهیمی: "نفس" طولانی و کش‌دار است اما در سبک خانم آبیار برای اینکه بیننده بتواند با احساس شخصیت‌های داستان همراه شود، به ناچار باید به اطناب و طولانی کردن داستان رضایت داد تا بتوان تک تک احساسات را نشان شد.
پرتره زمانه یک کودک
سید ابراهیم هاشم‌زاده: استفاده از انیمیشن برای روایت ذهنیت‌ها و رویاهای کودک هم به جذاب‌تر شدن و موفق بودن این تجربه کرده و استفاده خوب از نور و رنگ و بازی‌های خوب و فضای باورپذیر کار نشان از آشنایی و احاطه و تسلط کارگردان بر موضوع فیلم دارد.
نقد فیلم نفس: راه حل نهایی
حمیدرضا امیدی سرور: حین تماشای فیلم نفس به خصوص بعد از نیم ساعت اول که فیلم به ورطه کسالت افتاد و مدام کند و کند و کند تر شد، جوری که حتی زیبایی و شیرینی دختر بچه ای که فیلم را روایت می کرد و یا آن بارقه هایی از نوستالژی که از خوش ذوقی فیلمساز حکایت می کردند نیز نمی توانست چاره ساز باشند. مدام از خود می پرسیدم که فیلمساز چگونه می خواهد این قصه را که به جای پیش رفتن فرو می رود، تمام کند.
شاخص ترین اثر فمینیستی
هاله اسماعیل‌نژاد: نفس اثری مخرب است زیرا به شدت بر بنیان‌های انقلاب اسلامی ایران تاخته و ضمن ارائه تصویر فلاکت بار جامعه ایرانی در زمان پهلوی، انسان ایرانی را با تمام معضلاتش، انسانی سرخوش معرفی ساخته.
نفس‌های بی‌رمق
یاسمن خلیلی‌فرد: «نفس» گویا قرار است مستندی درباره تاریخ ایران در برهه‌ی مد‌نظر کارگردان ببینیم که جهش‌های زمانی‌اش خوب به هم چفت‌و‌بست نشده‌اند.
«نفس» و حسرت خیال و خاصیت سینما
مهدی تراب‌بیگی: «نفس» مرثیه‌ای برای یک جادوست... مرثیه‌ی خاصیت از دست رفته‌ی خیال و جادوی سینما، «نفس» سینمای حسرت است. حس مبهمِ و غریبی از حسرت که دقیقا چند روز پس از تماشای فیلم به سراغت می‌آید
واقع‌گرایی «نفس» تاوان کدام تصمیم نگرفته و رفتار نکرده است که باید بکشیم؟
عبدالجبار کاکایی: «نفس» آبیار ریه‌های نسل من رو به سرفه انداخت. این مقدار واقع‌گرایی، تاوان کدام تصمیم نگرفته و رفتار نکرده است که باید بکشیم، حال آتش گرفته نسل من قصه نمی‌خواهد که درام‌اش خوب در بیاید یا نه...
اثر متفاوتی که می‌توانست بهتر از این باشد
محمدرضا وحیدزاده: «نفس» از مشکلاتی جدی نیز رنج می‌برد. ریتم فیلم با جلو آمدن داستان کند می‌شود و فرم اثر هم از نقطۀ اوج خود فاصله می‌گیرد. اما بی‌گمان بزرگ‌ترین مشکل فیلم، پیرنگ آن است.
هوشمندی فیلمساز
محمدرضا لطفی: اما چرا نفس فیلمی جذاب و گیرا است؟ پاسخ این پرسش به عوامل مختلف و نسبتا زیادی بازمی گردد که یکی از آنها نگاهی نو و بکر به فضای بحرانی سال‌های 56 تا 60 است که به شدت بر روی لبه تیغ قرار دارد.
سینما با نفس نرگس آبیار از تنگی‌نفس نجات پیدا می‌کند؟
علیرضا پورصباغ: اگر پارامترهای قضاوت در جشنواره فیلم فجر بر اساس معیار های فنی، هنری و تکنیکال باشد از همین حالا باید مهران احمدی و پانته آپناهی را باید سیمرغ به دست دید. سال آینده فیلم نفس و فیلم ابدو یک روز رقابت سختی برای معرفی به اسکار را خواهند داشت.
Ads

داستان فیلم سینمایی نفس

خلاصه داستان

قصه‌ی زندگی یک خانواده یزدی بین سال‌های 57 تا 62 است. روایتی از زندگی چهار کودک با نام‌های بهار، نادر، کمال و مریم که همراه پدرشان غفور و مادربزرگ در دهه 50 خورشیدی نفس می‌کشند! دنیای این کودکان دنیایی است پر از رویاهای زیبای کودکانه که قرار است رنگ حقیقت به خود بگیرد...

حواشی فیلم سینمایی «نفس» (30 حاشیه)

نسخه‌ی ۱۳۰ دقیقه‌ای فیلم «نفس» برای سی و چهارمین جشنواره‌ی فیلم فجر آماده نمایش شد.
دست جمشید هاشم‌پور، یک روز پیش از فیلمبرداری فیلم دچار آسیب‌دیدگی شد.
در ارتباط با بودجه‌ی فیلم گفته می‌‌شود بخشی از هزینه‌های تولید و جاری فیلم را شرکت نور تابان، وابسته به بنیاد مستضعفان، تامین کرده است.
پیمان خاکسار، تدوینگر و مترجم، بعد از دو فیلم «اشیا از آنچه در آیینه می‌بینید به شما نزدیکترند» و «شیار143» برای سومین بار با نرگس آبیار در فیلم «نفس» همکاری داشته است.
صحنه‌های بازگشت امام راحل به میهن در سال ۵۷ و عاشورای آن سال در فیلم بازسازی شده است.
این دومین همکاری مسعود سخاوت‌دوست، آهنگساز، و نرگس آبیار بعد از فیلم «شیار 143» است.
در قسمت‌هایی از فیلم از انیمیشن استفاده شده است.
محمدحسین قاسمی، همسر نرگس آبیار، و ابوذر پورمحمدی بعد از دو فیلم «اشیا از آنچه در آیینه می‌بینید به شما نزدیکترند» و «شیار 143»، تهیه‌کنندگی سومین فیلم سینمایی نرگس آبیار را نیز بر عهده داشتند.
مسعود سخاوت‌دوست، آهنگساز، درباره‌ی ساخت موسیقی این فیلم گفت: "با توجه به مضمون فیلم «نفس» طیف وسیعی از انواع موسیقی را که بیان‌کننده‌ی پیام فیلم است به کار گرفته‌ام. مثلا برای بخشی از کار سراغ موسیقی اقوام رفتم و از انواع موسیقی خراسان و سیستان و بلوچستان استفاده کردم. بخش مهمی از موسیقی فیلم به موسیقی کولی‌ها اختصاص داشت و در همین راستا از انواع موسیقی ملل مانند موسیقی کولی‌های هند، اروپای شرقی، بالکان و اسپانیا استفاده کردم. در واقع به تعبیری می‌توان گفت که موسیقی کولی‌ها به «نفس» جان داد."
نقش اول این فیلم را دختر بچه‌ای بازی می‌کند که راوی فیلم هم هست و همه‌ی اتفاقات از زاویه‌ی دید و ذهن او بازگو می‌شود.
دختر بچه‌ای که نقش اول این فیلم را بازی می‌کرد گویا نمی‌دانست که در پایان فیلم می‌میرد و پس از دیدن فیلم در برج میلاد متوجه این موضوع شد.
او که به همراه مادرش به برج میلاد آمده بود، پس از پایان فیلم به گریه افتاد و مادرش می‌کوشید تا او را آرام کند.
نرگس آبیار کارگردان فیلم «نفس» با ابراز خوشحالی از استقبال مردم از این فیلم سینمایی و حضور در پردیس سینمایی ملت گفت: حضور عوامل فیلم در پردیس سینمایی ملت به عنوان کاخ مردمی، ایده خوبی است و خوشحالم که فرصتی فراهم شد تا در کنار مردم این فیلم را به تماشا بنشینم.
نرگس آبیار درباره فیلم «نفس» گفت: این فیلم اثری درباره معصومیت کودکی و نوستالژی‌هایی است که همه ما به عنوان کودکان دیروز از جنگ داریم.
جوایز فیلم «نفس»:
سیمرغ بلورین بهترین فیلم از نگاه ملی برای فیلم «نفس» از سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر
شبنم مقدمی برنده سیمرغ بلورین بهترین نقش مکمل زن برای بازی در فیلم «نفس» از سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر
پانته‌آ پناهی‌ها برنده سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن برای بازی در فیلم «نفس» از جشنواره بین المللی فیلم فجر
شبنم مقدمی برنده جایزه بهترین نقش مکمل زن برای بازی در فیلم «نفس» در دهمین جشن انجمن منتقدان
نرگس آبیار درباره ساخت فیلم «نفس» گفت: باید بگویم قصد ساختن «نفس» را نداشتم. «نفس» یه رمان بود که می‌خواستم چاپ کنم اما بعد از اینکه آقای‌پورمحمدی قصه را خواند به من پیشنهاد ساختن فیلم را داد. تبدیل رمان به فیلم واقعا سخت بود زیرا قصه بر اساس شیرین‌زبانی‌های کودکانه نوشته شده بود و من فکر می‌کردم چگونه این شیرین زبانی‌ها را تبدیل به تصویر کنم که جذابیت آن از بین نرود. بنابراین سعی کردم برای ساخت این فیلم، هر چه بیشتر به جهان این کودک نزدیک شوم.
گلاره عباسی درباره نفشش در فیلم «نفس» گفت: کاراکتر خانم قهرمانی در فیلم به دلیل نوع پوششی که دارد و به موجب اعتقادی که به حجاب خود دارد تصمیم می‌گیرد کار را ترک کند و این نکته گذراست و خیلی از تماشاگران متوجه آن نمی‌شوند که معلم چرا می‌رود. فیلم سینمایی «نفس» برای من خوشایند بود و جنس بازیگری که آبیار می‌خواست را دوست داشتم سلیقه آبیار سلیقه‌ای است که بر اساس آن همه بازیگران در فیلم خوب هستند.
نرگس آبیار درباره بازی ساره نورموسوی گفت: ما خط‌ کشی داشتیم که از جنس فوم بود اما با اینکه درد نداشت ساره واقعا هنگام زدن ضربه‌ها می‌ترسید و گریه می‌کرد. در جای دیگری از فیلم ناچار شدیم به ساره روغن کرچک بدهیم برای اینکه حس حالت تهوع را ایجاد کنیم؛ سومین بار به او گفتم دیگر متوجه شده‌ای که حس حالت تهوع چگونه است بدون روغن کرچک آن را انجام بده و او گفت: نه، می خورم پس حس چه می‌شود؟!
ابوذر پورمحمدی درباره فیلم «نفس» گفت: این فیلم که تلفیقی از رئال و انیمیشن است، داستان دختربچه‌ای را روایت می‌کند که در تخیلاتش هم سیر می‌کند و تخیلات او در فیلم به صورت انیمیشن به نمایش درآمده است. ما امیدواریم که تلفیق این دو بخش کنار هم به خوبی صورت گرفته باشد، چرا که ساختن این گونه فیلم‌ها ریسک دارد و خانم آبیار این کار را انجام داده‌است.
صحنه‌های بازگشت امام راحل به میهن در سال ۵۷ و عاشورای آن سال در فیلم «نفس» بازسازی شده است.
فیلم «نفس» دومین همکاری مسعود سخاوت‌دوست (آهنگساز) و نرگس آبیار بعد از فیلم «شیار 143» است.
محمدحسین قاسمی (همسر نرگس آبیار) و ابوذر پورمحمدی بعد از دو فیلم «اشیا از آنچه در آیینه می بینید به شما نزدیکترند» و «شیار 143»، تهیه کنندگی «نفس» سومین فیلم سینمایی نرگس آبیار را نیز بر عهده دارند.
دست جمشید هاشم پور، یک روز پیش از فیلمبرداری فیلم «نفس» دچار آسیب دیدگی شد.
در ارتباط با بودجه این فیلم «نفس» گفته می شود که بخشی از هزینه های تولید و جاری فیلم را شرکت نور تابان که وابسته به بنیاد مستضعفان است، تامین کرده.
ساره نورموسوی، بازیگر کودک فیلم «نفس» از میان دو هزار کودک انتخاب شده است.
نرگس آبیار درباره گریم سنگین پانته ‌آ پناهی ها گفت: پناهی‌ها در این فیلم به لهجه قمی حرف می‌زند. برای رسیدن به این لهجه تعدادی از افراد آمدند و او ساعت‌ها با آنها حرف می‌زد تا بتواند این لهجه را در بیاورد. آنها دقیقا چنین رفتارهای غلوآمیز و دایره واژگان بسیار بزرگی دارند. کاراکتری دارند که به محض جمع شدن کنار هم حتی در عزاداری‌ها هم حرف‌هایی می‌زنند و می‌خندند.
نرگس آبیار درباره تبدیل فیلم «نفس» به سریال گفت: فیلم اگر اکران شود و در جشنواره های خوبی حضور داشته باشد، ممکن است آن را تبدیل به سریال هم بکنیم. اکنون سکانس های بسیار خوبی از فیلم را حذف کرده ایم چرا که مخاطب ایرانی ممکن است حوصله فیلمی با تایم بالا را نداشته باشد. به هرحال در حال فکر به این ایده هستیم.
نرگس آبیار درباره کار کردن با بچه ها در فیلم گفت: کار با کودکان بسیار سخت است و ما در این فیلم چهار بچه «سرتق» داشتیم که مدام با هم دعوا می کردند و فقط یک نفر را مسئول آرام کردن آنها در نظر گرفته بودیم.
محمد حسین قاسمی درباره ساخت فیلم «نفس» گفت: این کار بر اساس یکی از رمان‌های کارگردان ساخته شده است. ما در طول جنگ بیش از دو هزار کودک شهید داشته ایم که هیچگاه در سینما به آنها پرداخته نشده است.
12 دقیقه از نسخه به نمایش درآمده فیلم «نفس» در جشنواره فیلم فجر برای اکران عمومی کوتاه شده است.
حجت الله ایوبی (رییس سازمان سینمایی) به همراه حبیب ایل‌بیگی (معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی)، محمد رضا تابش (مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی) و سید صادق موسوی (مدیرکل حوزه ریاست و نمایش) از پشت صحنه فیلم «نفس» بازدید کردند.
سوالات نظرسنجی ( 8 سوال)

از دیدن این فیلم لذت بردید؟


فیلم ارزش یک بار دیدن را دارد؟


تا انتها مشتاق تماشای فیلم بودید؟


پایان فیلم راضی‌کننده است؟


بعد از پایان فیلم به آن فکر می کردید؟


فیلم از لحاظ فنی با کیفیت ساخته شده است؟


فضای فیلم با فرهنگ خانواده شما سازگار است؟


فضای فیلم مناسب کودکان است؟

نظر خود را ثبت کنید

ارزیابی مردم از فیلم نفس (از مجموع 42 رای)


سرگرم‌کننده
8.6
ارزش تماشا
9
جذاب
8.5
پایان مناسب
6.9
تفکربرانگیز
8.5
خوش ساخت
8.9
مناسب خانواده‌
9
مناسب کودکان
7.2

نظرات مردم (41 نظر)


امیر نظمیه
عالی
0
6 روز قبل

بهزاد نعمتی
جالب بود
0
1 هفته قبل

عرشیا
فیلمش قشنگه که بخرم؟؟؟؟
0
1 هفته قبل

یگانه
اره خیلی فیلم سرگرم کننده ایه ارزش دیدن داره
0
1 هفته قبل

khosravi4551@gmail.com
چقدر نقش اصلی فیلم «بهار»خوب بود فیلمنامه عالی برعکس شیار خیلی خوب وسرگرم کننده بود
2
3 هفته قبل

لمیا درکی
عالی بود
2
4 هفته قبل

آوا
بازی تمام بازیگران عالیییییییی بود حتی سیاهی لشکرها
2
4 هفته قبل

کیمیا
خییییییییلی خیلی فیلمه قشنگی بود واقعا حقش بود که سیمرغ بگیره اصن مگه میشه خانم آبیار فیلمی بسازه و قشنگ نباشه؟؟
3
5 هفته قبل

علیرضا
فیلم فوق‌العاده یی بود
فیلمی بازیگر ننقش اصلی دختر بچه باشه خیلی خیلی کم داشتیم
حانوم نرگس ابیار یک شاهکار حلق کرد ذهنییت یک دختر بچه فوق العاده اجرا کردی بود
عالی بود عالی
برای همینه که جشنواره های خارجی رو فیلم نظر مثبت داشتن
2
5 هفته قبل

محمدحسین توکل نیا
فیلم جالبی بود..
در یک فضای فانتزی و کودکانه و همراه با اتفاقات قدیمی فیلم..
بازهم خانم آبیار عالی کار کرد
1
5 هفته قبل

نسیم
ازگلاره عباسی عتیقه تر نبود برای نقش یک ؟؟؟؟ :/
0
5 هفته قبل
مشاهده موارد بیشتر