ماجرای نیمروز

‏ماجرای نیمروز‏

 (1395)
8
رأی شما:
10 / 0
بر اساس رای 219 کاربر

فیلم سینمایی

حادثه‌ای, جنایی, مهیج
اکران شده در 1395/12/25

خلاصه داستان فیلم ماجرای نیمروز

در محله‌های پر آشوب تهران، در پیچاپیچ خیایان‌ها و کوچه‌ها و در پستوی خانه‌ها سرگردان و حیران. آیا این جستجو را فرجامی هست؟

برنده 2 و نامزد 6 سیمرغ بلورین از جشنواره فیلم فجر
13 امین اثر از 50 فیلم برتر منظوم
با خرید قانونی و شرعی فیلم‌های ایرانی، علاوه بر حمایت از تولید ملی می‌توانید در ادامه حیات صنعت تولید فیلم و سریال ایرانی نیز سهمی داشته باشید. علاوه بر این،‌ با دانلود آثار آن‌ها را همیشه در رایانه خود ذخیره خواهید داشت و دیگر نگران گم شدن DVD‌ فیلم‌ها نخواهید بود :)
پیچیده‌ی بحث برانگیز
زینب امیرسیاوشانی: نزدیکی فیلم به مستند-بازسازی باعث شده تا روایت تاریخ، از داستانی بودن فیلم جلو بزند. این تکه تکه شدن مسیر روایت و وضعیت برزخی، که فیلم روایتگر آن است انقدر کشدار می‌شود که بیننده را خسته می‌کند.
آیا ماجرای نیمروز یک شاهکار سینمایی‌ست که نمی‌توان نادیده گرفت؟
حمیدرضا امیدی سرور: اگر ماجرای نیمروز از سطح فیلمی متوسط فراتر نمی‌رود تاحدی حاصل از همین سرگردانی میان لحظه‌هایی است که گاه بسیار خوبند و گاه بسیار ضعیف. در جذابیت مضمون فیلم شکی نمی‌توان داشت، چه برای آنها که آن روزها را به یاد دارند و چه برای آن‌ها که از آن هیچ نمی‌دانند.
لویاتان در کوچه پس کوچه‌های تهران
بهروز انوار: فیلم همزمان که تلاش می‌کند به ذهنیت حامیان مالی خود وفادار باشد سعی دارد نمایش آبرومندانه‌ای از تاریخ مورد نظر خود داشته باشد که تا حدود بسیار زیادی در این راه موفق بوده است و می‌تواند از فیلم‌های ماندگار سیاسی سینمای ایران باشد.
گزارش یک وضعیت بغرنج
مهدی فرقانی: باید گفت ماجرای نیمروز فیلمی ایرانی است و اگر برداشتی هم از آثار غربی دارد آن را بخوبی با سینمای ایرانی منطبق کرده. ویژگی مستند گونه فیلم برآمده از شناخت صحیح فیلمساز ماجرای نیمروز از سینمای ایران است که ذاتی غیر استودیویی دارد.
از هفت شهر تاریخ تا کوچه درام
مسعود مهرجویی: لعاب شخصیت‌ها و درام در آنجا از شفافیت و درخشندگی خاصی برخوردار بود که ما را به یاد همان فوت معروف کوزه‌گر می‌اندازد. همان فوتی که زنگاری می‌اندازد بر درخشش آفتاب ماجرای نیمروز.
ترور در کمین
مهیار محمد ملکی: فیلم ماجرای نیمروز یک کار موفق پر هیجان و پر از حادثه است این فیلم جدا از میزان وفاداری‌اش به حقایق تاریخی مخاطب خود را شدیدا درگیر روایت مستند گونه‌اش می‌کند و به نظر میاید که در این کار مهدویان به شدت مسیر رو به جلوی خود را پیدا کرده است.
مستند بدون درام
موسی حسن وند: فیلم به هیچ عنوان به سمت تقدس‌گرایی، قهرمان‌پروری و اصطلاحات شعاری شدن نمی‌رود. این واقعیت که کاراکترهای داخل فیلم حتی کسانی که در رده‌های بالای امنیتی هستند، مرتکب اشتباه می‌شوند و به اشتباه خود اعتراف می‌کنند.
داکیودرام ترکیبی از مستند و درام
حنیف: داکیودرام ترکیبی از مستند و درام است و «مهدویان» در این دوگانه علاقه بیشتری به مستندنگاری دارد تا توجه به بار دراماتیک داستان. همین امر ما را با یک داستان خطی مواجه می‌کند، شخصیت‌ها دراماتیزه نمی‌شوند و تعلیقی در داستان ایجاد نمی‌گردد، داستان ضدقهرمان دارد، اما از قهرمان خبری نیست.
ماجرای نیمروز یک داستان غیرتکراری
امیر حسین آرمون: مهدویان ثابت می‌کند که فرم قوی، تکنیک بالا چگونه می‌تواند هر محتوایی را جذاب و دیدنی کند. ظهور پدیده‌هایی چون او اثبات همین نکته به سینمای نامتعادل ایران در فرم و محتواست.
ایستاده در اوج
محمدصالح سلطانی: فیلمساز جوان ما، صاحب سبک شده و دارد باب مبارکی را در سینمای ایران فتح می‌کند. بابی که حاصلش، بازنمایی درست و بی اغراق وقایع ابتدای انقلاب، برای نسل انقلاب ندیده است. قصه گویی لانگ شات ِ او، تازه در ابتدای مسیر است. ماجرا، تازه آغاز شده....
التهابی که حرفش بود!
ایمان کیایی: در فیلم فقط حرف از التهاب است، و اشاره به حوادث واقعی تابستان سال شصت و همچنین حمله به خانه‌ی تجریش، چون فیلم چیزی از جریان مقابل به ما نمی‌دهد، ابتر می‌ماند.
نیمروز، صبح سینمای ایران
مجید سانکهن: ماجرای نیمروز نشان داد که اگر فیلمی قصه گو و خوش ساخت باشد، ولو در خصوص موضوعی که اختلاف نظر در خصوص آن بسیار است می‌تواند (من) های گسسته مردم را به یک (من جمعی ) ملی تبدیل کند و رای مثبت را از ملت بگیرد .
تئوریزه‌کردنِ سطحی‌نگری
محمد رضوانی‌پور: «تاریخ دراماتیک» عبارتی است که بعضا به «ماجرای نیمروز» نسبت داده می‌شود درحالی‌که دومین فیلم محمد حسین مهدویان نه به قلمرو تاریخ ورودی جدی پیدا می‌کند و نه در به‌ثمررساندن یک داستان دراماتیک کاری از پیش می‌برد.
سانسور آرمان‌ها و عاری از پیچیدگی‌های اسلام سیاسی
میلاد دخانچی: فیلم از پیچیدگی‌های اسلام سیاسی به ما هیچ چیز نمی‌گوید. چه بسا فیلم می‌توانست مثلا در «تایلند» اتفاق افتاده باشد. چه بسا می‌شد جای این طرف با آن طرف عوض شود.
ماجرای نیمروز؛ کلاس فیلمسازی با تدریس مهدویانِ جوان
محمدتقی فهیم: ماجرای نیمروز یکبار دیگر ثابت کرد که وقتی فیلمی خوب ساخته شود، تماشاگر مخالف متن‌اش هم با موضوع و مضمون‌اش همراهی می‌کند.
آیا ماجرای نیمروز یک شاهکار سینمایی ست؟
حمید رضا امیدی سرور: این مجموعه با کارگردانی چندان قدرتمندانه‌ای همراه نشده تا این قابلیت‌ها برگرفته از مستند گرایی مورد پسند سازندگان آن را با پرداخت سینمایی جذاب و میخکوب کننده‌ای همراه کند.
یادداشت روزنامه نگار اصلاح طلب درباره ماجرای نیمروز
محمد قوچانی: «ماجرای نیمروز» نمونه ای از گام های بلند نسل جدید جامعه ایران است که فارغ از انتخاب های سیاسی خود (از اصولگرا تا اصلاح طلب) می خواهد داده های تاریخی اش را به روز کند.
تافته‌ی جدا بافته
ابوالفضل نوری‌مقدم: فضایی که برای بسیاری از مردم ایران حسی نوستالژیک دارد و این حس با چیزی در این فیلم مخدوش نشده و کاملا به دل می‌نشیند.
دست نزدن به تیم برنده
علی جعفرآبادی: سبکی که حتی با سابقه‌ی ذهنی مخاطب از تماشای ایستاده در غبار تکراری هم به نظر نمی‌رسد، چرا که این بار با عنصر بازیگر حرفه‌ای و فرم روایی تازه‌تر، چیزهایی بیش از فیلم قبلی را هم در چنته دارد.
یک واقعه تاریخی و مهم
مریم حبیبی: امید است سینمای تاریخی هر چه زودتر بتواند در خدمت آگاهی دادن یک ملت نسبت به گذشته‌های تاریخی خود دربیاید و واقعیت‌های فراموش شده را در ذهن ملت خویش مصور سازد.
Ads

داستان فیلم سینمایی ماجرای نیمروز

خلاصه داستان

در محله‌های پر آشوب تهران، در پیچاپیچ خیایان‌ها و کوچه‌ها و در پستوی خانه‌ها سرگردان و حیران. آیا این جستجو را فرجامی هست؟

گونه / ژانر (3)

حادثه‌ای
جنایی
مهیج

حواشی فیلم سینمایی «ماجرای نیمروز» (7 حاشیه)

«ماجرای نیمروز»، دومین فیلم سینمایی «محمدحسین مهدویان» بعد از «ایستاده در غبار» است.
«ماجرای نیمروز» روایت تابستان دهه شصت است که فعالیت مسلحانه سازمان مجاهدین خلق آغاز شد.
در حالی که خبرهای غیر رسمی مبنی بر توقف فیلمبرداری «ماجرای نیمروز» به دلیل مشکلات بودجه‌ منتشر می‌شد و کارگردان فیلم نه آنها را تایید و نه تکذیب می‌کرد، سرانجام روابط عمومی فیلم آذرماه 1395 اعلام کرد که گروه تولید فیلم سینمایی «ماجرای نیمروز» در دهکده مقاومت مشغول گرفتن سکانس‌هایی از فیلم هستند و تا کنون بیش از 70 درصد از فیلمبرداری به پایان رسیده است.
«جواد عزتی» در «ماجرای نیمروز» در نقشی کاملا متفاوت جلوی دوربین رفته است.
«سجاد پهلوان‌زاده»، فیلم‌بردار «ماجرای نیمروز»، پیش از این فیلم در فیلم «ایستاده در غبار»، اولین فیلم بلند سینمایی مهدویان با او همکاری داشته است.
«ماجرای نیمروز» با «ایستاده در غبار» به جهت قصه‌گو بودن و فضا سازی بسیار متفاوت است و تمام فیلمبرداری آن در تهران و اطراف شهر انجام شده است.
«مهدی زمین‌پرداز» در «ماجرای نیمروز» جایگزین بابک حمیدیان شد. زمین پرداز پیش از این در مستند «آخرین روزهای زمستان» در نقش شهید باقری به ایفای نقش پرداخته بود.
سوالات نظرسنجی ( 8 سوال)

از دیدن این فیلم لذت بردید؟


فیلم ارزش یک بار دیدن را دارد؟


تا انتها مشتاق تماشای فیلم بودید؟


پایان فیلم راضی‌کننده است؟


بعد از پایان فیلم به آن فکر می کردید؟


فیلم از لحاظ فنی با کیفیت ساخته شده است؟


فضای فیلم با فرهنگ خانواده شما سازگار است؟


فضای فیلم مناسب کودکان است؟

نظر خود را ثبت کنید

ارزیابی مردم از فیلم ماجرای نیمروز (از مجموع 71 رای)


سرگرم‌کننده
8.8
ارزش تماشا
9.1
جذاب
9.1
پایان مناسب
8.6
تفکربرانگیز
8.8
خوش ساخت
9
مناسب خانواده‌
8.9
مناسب کودکان
3.5

نظرات مردم (51 نظر)


محمدرضا
فیلم خوبیه
0
1 روز قبل

رضا
عالی عالللللللللللللللی بود
0
2 روز قبل

نازیلا
واقعا خیلی عاالی بود
0
2 هفته قبل

گیتاریست
شاهکار
0
2 هفته قبل

مهنا
مثل ایستاده در غباره ولی خیلی قشنگه
0
3 هفته قبل

سیاوش
هادی حجازی فر فوق العاده بود و کاملا شخصیت ساخته بود .....حیف که مورد بی مهری جشنواره قرار گرفت
0
3 هفته قبل

امین جعفری
بیشترحوادث فیلم مناسب نوجوانان میباشد که عاشق صحنه های اکشن هستن ولی در واقعیت این کمی فرق داره
0
4 هفته قبل

شیدا
این فیلم بسیار عالی بود ولی این دلیل نمیشه که فیلم های دیگه مزخرف باشن
گشت دو عالییییییه
0
4 هفته قبل

متین
به نظرمن فیلمنامه ی ضعیفش موضوع را تحریف میکنه وبیشتر به محتوا پرداخته بود تا به جنبه ی هنری فیلم.
0
5 هفته قبل

مرتضی
فوق العاده بود
0
5 هفته قبل
مشاهده موارد بیشتر