نقد سریال ایرانی
نقد و بررسی قسمت دوم سریال «گلشیفته»
ساناز رمضانی: دومین قسمت از مجموعه «گلشیفته» به کارگردانی بهروز شعیبی، دو روز بعد از ششمین قسمت «شهرزاد» پخش شد و این در حالی بود که بعد از همه غم و مصیبت‌هایی که در این قسمت از «شهرزاد» دیدیم به‌شدت به مجموعه «گلشیفته» نیاز داشتیم تا حداقل کمی حال و هوایمان را عوض کند.
20 اسفند 1396
نقد و بررسی قسمت اول سریال گلشیفته
ساناز رمضانی: در این روزهایی که بازار مجموعه‌های نمایش خانگی داغ است، چه چیزی بهتر از یک مجموعه کمدی خوش‌ساخت از یک فیلم‌ساز جوان و خوش‌قریحه، آن‌هم در روزهای نزدیک به سال نو؟ درست حدس زدید، راجع به «گلشیفته»، ساخته بهروز شعیبی که به‌تازگی پخش آن آغازشده است صحبت می‌کنیم.
17 اسفند 1396
تصویری از آدم ها و رابطه های خیلی تصنعی
نفیسه ترابنده: سایه بان ملودرامی اجتماعی و خانوادگی است که توانسته مخاطبان زیادی را هر شب پای آنتن شبکه دو سیما بنشاند. این سریال با وجود داشتن پتانسل بالا به دلیل ضعف در فیلمنامه و عدم باور پذیری شخصیت ها، بازی های تصنعی و اغراق شده داستانی کشدار و ریتمی کند جز احساس بدبختی و یأس دستاوردی برای مخاطبانش ندارد.
13 بهمن 1396
شهرزاد یک ابر زن یا یک قهرمان شکست خورده؟
ساناز رمضانی: «شهرزاد» علی‌رغم آنکه هیچ شعاری فمینیستی یدک نمی‌کشد، اما زنانه‌ترین داستان این چند سال اخیر سینما و تلویزیون را به تصویر درمی‌آورد و شاید حتی انسانی ترین را؛ مگر بحث حقوق زنان چیزی ورای حقوق انسانی است؟
12 بهمن 1396
خشت و آیینه واقعیت
سیدرضا صائمی: در واقع این تعدد و یگانگی که در ساختار و نظام معنایی قصه می‌بینم به نوعی بازنمایی وحدت در عین کثرت است که می‌تواند تاکیدی بر اهمیت همدلی و همبستگی بین مردم در شرایط کنونی باشد.
05 دی 1396
در حد بضاعت سینمای ایران
محمدتقی فهیم: طراحی و اجرای «یوسف پیامبر(ع)» برای تلویزیون با هوشمندی خاصی انجام شده است، در این مجموعه که نه صحنه‌ها بسیار پر است، نه مانند برخی سریال‌های تلویزیونی خیلی خالی است،بیشتر قاب‌ها پر و درحد رسانه‌ی‌ تلویزیون است. به‌ویژه جاگیری دوربین‌ها، مناسب و این سریال فاقد نماهای اضافی زیاد است.
04 دی 1396
دلربایی به سبک دیوار به دیوار
احمد رنجبر: عده‌ای که به اجبار دور هم جمع می‌شوند. با خلق چند شخصیت که برخی عالی‌اند و چند تایی خوب و متوسط قصه‌ها را پیش برده و بیننده را سرگرم کرده است. سامان مقدم البته روایت خودش از داستان را داشته اما نتیجه آن قدر دور از هدف اولیه نویسنده نیست .
28 آذر 1396
شهرزاد در کشاکش سنت و مدرنیسم
پریسا راد: داستان در فصل دوم به گونه ای پیش رفت که شهرزاد از خود واقعیش رونمایی کرد . او حالا دیگر از زنانگی سنتی خود به وضوح فاصله گرفته تا بیش از پیش فمینیست بودنش را به رخ بکشد و عقایدش را در همه حوزه ه ها به خورد مخاطبی بدهد که با او همراه شده و او را پذیرفته است.
21 آذر 1396
اسطوره‌ای به نام شهرزاد
نفیسه ترابنده: فصل دوم شهرزاد پر بود از سکانس‌های زائد برای پر کردن زمان فیلم ؛ به ویژه سکانس‌های شب شعر یا جلسات سیاسی فرهاد. معلوم نیست چرا فیلمساز در کنار روایت داستان عاشقانه خود تا این اندازه به مصدق، تفکرات و حامیان او علاقه دارد؟
22 آبان 1396
هاتف، حرف خوبی که ضعیف زده شد
نفیسه ترابنده: فیلمساز به دنبال آن است که مخاطب با تماشای سریال هاتف تصمیم های شخصیت های داستان را با تصمیم های مردم در سال های منتهی به عاشورای حسینی و انتخاب راه حق از باطل مقایسه کند. پیام سریال بسیار ارزشمند است اما پرداخت ضعیف، شخصیت پردازی ناقص...
15 آبان 1396
چرا فصل دوم «شهرزاد» موفق نبود؟
سجاد صداقت: از روایت در بستر تاریخ در فصل اول، «شهرزاد» به استفاده از المان‌های تاریخی برای رسیدن به سیاسی بازی یکی از شخصیت‌هایش افتاده است. این داشته‌ای تلخ برای سریالی است که تنها می‌توان امیدوار بود فصل سوم بهتری در پیش داشته باشد.
06 آبان 1396
در خاطره‌ها باقی خواهند ماند
هادی حق‌پرست : مختارنامه از آن محدود سریال‌هایی است که در طول سه دهه انقلاب اسلامی می‌توان به آن دل سپرد و پای تماشای آن، چه با تخمه و میوه و چه با کاغذ و قلم نشست. میرباقری موفق می‌شود در اثر خود سخنی جهانی بگوید اما فرم ملی را همچون حافظ و سعدی حفظ کند.
06 آبان 1396
در ستایش خالق یک جذابیت همیشگی
مازیار وکیلی: رای من روزهای محرم و شب‌های قدر از میرباقری جدا نیست. مردی که تمام سرمایه هنرهای تصویری ما از مذهب است. درخشان و با صلابت و ایستاده در اوج. مثل لحظه مرگ مالک اشتر نخعی که وقت مرگ فرمان علی(ع) را در دست داشت و آن را با همان مردانگی بالا گرفت تا همه بدانند مالک برای چه جان داده است.
30 مهر 1396
«عاشقانه»؛ سبک زندگی غیر ایرانی
داوود کنشلو: «عاشقانه» به رابطه سرد والدین با فرزندان مربوط می‌شود که به هیچ وجه منطبق بر توصیه‌های اسلامی نیست، البته کارگردان سعی نکرده که این روش را به عنوان الگوی مطلوب مطرح کند، بلکه به درستی اشاراتی به نادرست بودن آن دارد.
24 مهر 1396
سریال «شهرزاد» بر آب رفت!
همشهری جوان: هنگام تماشای فصل دوم، بارها از خودمان پرسیده‌ایم که چرا داریم سریال را دنبال می‌کنیم؟ قرار است چه اتفاقی بیفتد که به واسطه‌ی آن هیجان زده شویم؟ فقط این را می‌دانیم که گره‌ی اصلی فصل دوم، عشق قباد به شهرزاد است.
23 مهر 1396
از لشکر‌کشی‌های مافیایی تا سکانس‌های طنز نخ‌نما
محمدصادق شجاعی: نقد قسمت پانزدهم شهرزاد فصل 2: پایان یافتن فصل دوم با کلوز‌آپ سه شخصیت فرهاد، قباد و شهرزاد، ثابت می‌کند که هر‌چند سریال شهرزاد درگیر جنگ‌های مافیایی شده، رگه‌های جنایی به آن تزریق شده اما باز هم ستون سریال مثلثی عشقی از سه شخصیت ذکر شده است.
20 مهر 1396
زنان “عاشقانه” در ناکجا آبادند یا در ایران؟
نفیسه ترابنده: در مجموع می‌توان گفت “عاشقانه” هیچ سنخیتی با سبک زندگی ایرانی ندارد. انگار نه انگار که داستان در ایران روایت می‌شود. رفتارهای شخصیت‌ها اغلب خارج از عرف و اخلاق جامعه ایرانی است. فضای این سریال به معنای واقعی لاکچری است و از فضای رئال کاملا دور است.
12 مهر 1396
"گسل" زندگی
محمد علی عطاریه: همانطور که گفتم ، ما به سریال طنز نیاز داریم تا در کنار اتفاقات خشک روزمره کمی روحیه را لطیف کند، و قیمتش هم داریم می‌پردازیم [مالیاتهایی که بخشی از آن به صداوسیما می‌رود] ولی نباید این آثار هنری سرنوشت ما و مردم مشروطه را یکی کند.
01 مهر 1396
گاهی عاشقانه گاهی مافیایی
محمد صادق شجاعی: با این وجود که روند کند همچنان حفظ شده، سرانجام اتفاقات اپیزود قبل به نمایش در نیامد و قباد در دقایق کوتاهی حضور داشت، اما نمی‌توان اپیزود سیزدهم را تمام بی‌اثر و خسته‌کننده دانست، بلکه این اپیزود جزء معدود قسمت‌هایی است که در هنگام مشاهده آن متوجه گذر زمان نخواهید شد.
01 مهر 1396
بزرگ‌ترین دستاورد معرفی شخصیت شاپور
محمدصادق شجاعی: نقد قسمت دوازدهم شهرزاد فصل 2: در حالی‌که تنها ۳ اپیزود به پایان فصل دوم باقی مانده است، سازندگان همچنان بر روند کند و نیمه‌کندی که از ابتدای فصل در پیش گرفته‌اند، تاکید دارند و به همین دلیل این احتمال وجود دارد که یا اپیزود‌های پایانی بیش از اندازه سریع شوند، یا بر‌خلاف فصل اول با پایانی مناسب به نمایش در نیایند.
29 شهریور 1396