انیمیشن «شاهزاده روم» شروع خوبی در تولیدات انیمیشن سینمایی ایران است. هر چه در تلویزیون ساده سازی مدنظر است انیمیشن سینمایی باید یرعکس بزرگتر و عظیم تر باشد. تیم ورک یکی از مهمترین بخشهای کار سینمایی انیمیشن است. در هر فیلم حدود چند صد نام در تیتراژ بالا می اید و این یعنی عوامل حرفه ای در جنبه های و پوزیشسن های مختلف در کنارهم قرار گرفته اند تا از همه جنبه ها یک کار استاندارد ببینیم. در ایران پروژه های مختلفی کارشده که از نظر کیفی مختلف بوده اند.اول از همه بگویم که دوستان یک فیلم مذهبی خوب ساخته اند که متفاوت از کلیشه های رایج است و مخاطب پای آن می نشیند و دیدنش برای او جذاب است. ما در این سال‌ها به ندرت اثری دیده ایم که جذبش شویم و پیام مذهبی آن را دریافت کنیم. اما خوشبختانه نقطه قوت این فیلم این موضوع است که پیام مذهبی آن کاملا درک می‎شود.

البته ما هنوز با استاندارد سینمای دنیا فاصله داریم ولی اتفاقات خوبی تاکنون افتاده است. از طراحی کاراکتر گرفته تافضا و انیمیت ها و رندر و خروجی که تبدیل به تصویر شده اتفاق خوبی است. سینمای انیمیشن ایران توانسته یک پله به جلو برود.در جزییات هنوز راه درازی در پیش است تا به کار استاندادرد برسیم.

سینمای انیمیشن مدیون آن است

در بین نرم افزار و سخت افزار یک میان افزار قرار دارد که این میان افزار تکنیسین های ما هستند. خیلی اتفاقات خوبی در این زمینه افتاده است. هرچه کار بزرگتر باشدباید تمام جنبه ها قوی تر باشد. رسیدن به تولید سینمایی نیاز به سابقه عظیم دارد تا در همه جنبه ها درست باشیم. پیکسار که یک شبه پیکسار نشده است.نباید عجله کرد.سبک انیمیشن ایران میتوانست جهانی شود که به خاطر وقفه ۱۰ ساله ای که در زمان جنگ در ان افتاد این مهم انجام نشد.

باتوجه به زمان کم تولید کار باید بگویم باید که کار عالی است. اما باید عظیم و بزرگ بودن باید در پروسه زمانی درست اتفاق بیفتد. نباید انیمیشن سینمایی ۲ ساله ساخته شود. باید بیشتر از ۲ سال روی انیمیشن کار شود. سینما یعنی جزییا، تمام صحنه ها باید مقدمه چینی شود که در جلوه های ویژه, بازی ها و …باید به ان برسیم.این فیلم در سینمای ایران پیشرو است و اگر وقت بیشتری گذاشته می شد با کیفیت تر می شد.این فیلم انیمیشن ایران را مدیون خودش کرده اما در فیلم نامه و کارگردانی برای کارهای بعدی نیاز به بازنگری دارد چون می توانست جزییات و ساختارهی دراماتیک بیشتری در کار وجود داشته باشد. ما نقد و تحلیل می کنیم فیلم را و در کنار فیلمساز هستیم. باید در فیلمهای بعدی پله های زیادی جلوتر رفته باشیم. متاسفانه در «شاهزاده روم» قصه کند است و پیش نمی رود و لحن فیلم مونوتن است. قصه براساس صدا و حرف پیش می رود و برای این حرفها تصویر ساخته شده است.در بحث کار گردانی باید پرورش موضوع و جذاب کردن لحظات فیلم وجود داشته باشد. فیلم در تدوین هم کند است. می توانست کوتاه تر باشد. سر و ته پلا ن ها کم و زیاد دارد. تیم باید درقست های کارگردانی باقدرت بیشتری وارد می‌شد.

 

 

شما نیز می‌توانید نقدها و یادداشت‌های خود درباره آثار سینما و تلویزیون را با نام خودتان در منظوم (معتبرترین مرجع نقد سینما و تلویزیون ایران) منتشر کنید. هم‌اکنون مطالب خود را به آدرس ایمیل Admin@Manzoom.ir برای ما ارسال کنید.

نقد، یادداشت، تحلیل، بررسی و معرفی منتقدین از فیلم‌های سینمایی، سریال‌ها و برنامه‌های تلویزیونی ایرانی را در صفحه نقد فیلم سایت منظوم مرجع سینما و تلویزیون ایران بخوانید.  [منظوم تنها ناشر نقدها است و این به معنای تایید دیدگاه منتقدان نیست.]