نگاهی بر شخصیت های فلاکت زده «سایه بان»

وقتی که «سایه بان» بدبختی را به شب‌های تلویزیون تزریق می‌کند!

سریال «سایه بان» به کارگردانی برادران محمودی شب گذشته به پایان رسید. اما می خواهیم در این پرونده به بررسی میزان فلاکت و بدبختی هر یک از شخصیت های این سریال که در نوع خود بی سابقه بود، بپردازیم.
وقتی که «سایه بان» بدبختی را به شب‌های تلویزیون تزریق می‌کند!
03 بهمن 1396
شناسه خبر : 8473785
منبع: همشهری جوان
نظرات مردم (13 نظر)
مهنازخیراندیش
من متاسفانه نتونستم ببینمش
ولی فکر کنم خوب بوده
0 لایک
0 نظر
1396/11/05
مهنازخیراندیش
خمن
0 لایک
0 نظر
1396/11/05
وروجک
من که خیلی دوست داشتم
0 لایک
0 نظر
1396/11/04
فاطمه هادی
گزارش خیلی خوبی بود
0 لایک
0 نظر
1396/11/03
فاطمه هادی
بیشتر مقوا هستن تا شخصیت با دیالوگ های مزخرف
0 لایک
3 نظر
1396/11/03
کارن
حتی ماقبلِ مقوا 😏😏😏
0 لایک
1396/11/03
وروجک
کارن خان میشه موضعتونو مشخص کنید
هم با خانم هادی موافقید و هم با آقای سمیعی؟؟
0 لایک
1396/11/04
کارن
من با ایشون شوخی کردم.
0 لایک
1397/04/06
مهدی سمیعی
طاهره ولی پور 
بیشتر از 40 شب است که شبکه 2 سریالی پخش می کند که محصول برادران محمودی است و با بازی امین تارخ، بهزاد فراهانی، پریوش نظریه و علی اوسیوند پخش می شود. 
سریال «سایه بان» علی رغم نقدهای تندی که بر آن وارد شده است، تنها سریالی است که محور آن مشکلات اقتصادی و سخت شدن چرخه تولید داخلی است و می تواند به راحتی مشقتی را که در سایه تحریم ها و تدبیرهای نابجا بر مردم بخصوص اقشار متوسط و فقیر جامعه حاکم شده، به تصویر بکشد. 
نکته جالب توجه این سریال این است که نوید و جمشید دو برادر افغان تبعه ایران هستند که بسیار دلسوزتر از تهیه کنندگان و کارگردانان ایرانی کار کرده اند. تهیه کننده و کارگردانان وطنی که این روزها برای گرفتن یک سریال بلند به لطایف الحیل تاسفباری متوسل می شوند و به جای پرداختن به مشکلات مردم، تنها به تصرف یک ساعته آنتن در ساعات پر بیننده می اندیشند. 
قصه سایه بان در کنار نقل دوستی پر فراز و نشیب دو دوست جنوب شهری اختلاف طبقات و اندیشه های متفاوت حاصل از این اختلاف را نشان می دهد، تبعیض و حاکمیت رانت را حتی در شغل‌های آزاد با محوریت تولید لوازم لوکس به تصویر می کشد و فسادی را که گاهی توسط خود مردم در فعالیت های اقتصادی بر خودشان غالب شده است نیز به نمایش در می آورد. 
معیشت جامعه وقتی به مشکل بربخورد، باورهای مردم نیز دچار خلل می شود.  
سعید، سهراب و به تبع آن قربان، آرمان، حمید، نسترن، بابک و سارا، همه و همه به خاطر سختی معاش در باورهای خود دچار تردید می شوند و در طول قصه از رنگی به رنگ دیگر درمی آیند. 
فیلمنامه سریال دارای اشکالات عمده ای است اما بازی خوب و درخشان بازیگرانی که اغلب چهره نیستند می تواند نقایص را جبران کند. تصویربرداری هم قدری سینمایی است و چون برادران محمودی پیش از این در قالب سینمایی کار کرده اند، بیشتر به قاب بندی سینما نزدیک هستند. 
متن و تم در تمام آثار هنری حرف اول را می زند، متنی که این روزها توسط شوراهای انتخاب در تلویزیون و امور نمایشی مورد بی مهری قرار می گیرد و به جای مطالعه اثر به قدرت و  ناموری تهیه کننده توجه می شود  
و اگر تهیه کننده متوسط و بی پولی متنی قوی را هم ارائه دهد قطعا مورد لطف قرار نخواهد گرفت و به خاطر همین است که مخاطب، مدام نام چند تهیه کننده و کارگردان و نویسنده ثابت را در تیتراژها می بیند و به همین دلیل سوژه های تکراری با درام و طنز ناکارآمد را کنار می گذارد و به تماشای شبکه های خارجی رو می آورد. 
امید و آرزو بر مخاطب عیب نیست و ان شاء الله روزی حاکمیت رابطه بر ضابطه در حوزه انتخاب متن ریشه کن شود و مخاطب با دیدن معضلات جامعه در قاب تلویزیون متوجه شود که دغدغه آنها دغدغه نظام و دولت است و نادیده گرفته نمی شود. 
بی شک با ارزیابی مثبت سریال سایه بان توسط مدیران، تولید آثار ارزشمند این گونه سیر صعودی را طی خواهد کرد.
2 لایک
3 نظر
1396/11/03
یونس
👍👍👍👍
0 لایک
1396/11/03
کارن
بسیار موافقم عالی بود
0 لایک
1396/11/03
وروجک
کاملا موافقم
0 لایک
1396/11/04
مهدی سمیعی
این ها واقعیت جامعه است منتقدی ک نمی فهمه و درک نمی کنه به خاطر اینه که با این طبقه فاصله داره
0 لایک
0 نظر
1396/11/03