تهمینه میلانی

تهمینه میلانی


تهمینه میلانی، کارگردان، تهیه‎کننده، فیلم‌نامه‌نویس، منشی‎صحنه، طرّاحی‎صحنه و لباس، سال ۱۳۳۹ در روستای میلان شهر تبریز متولد شد. وی فارغ‎التحصیل رشته‎ی معماری دانشگاه "علم و صنعت" است. میلانی فعالیت در سینمای حرفه‌ای را سال (۱۳۶۱) به عنوان دستیارکارگردان و مدیرهماهنگی با فیلم به نمایش درنیامده‎ی «خط قرمز» آغاز کرد و در زمینه‎ی تدوین نیز در همان فیلم با عباس گنجوی همکاری کرد، و اولین فیلم تهمینه میلانی «بچه‌های طلاق» است. تهمینه میلانی، جایزه‌ی بهترین کارگردانی، بهترین فیلم و بهترین فیلم‎‌نامه‎ی جشنواره‎ی فیلم آسیا پاسیفیک برای «زن زیادی» (۲۰۰۶)، بهترین فیلم جشنواره‎ی فیلم لس‎آنجلس برای «زن زیادی» (۲۰۰۵)، جایزه‎ی بزرگ جشنواره‎ی بین‎المللی فیلم ژنو برای «واکنش پنجم» (۲۰۰۳)، و بسیاری جوایز دیگر را در کارنامه دارد.

تولد:

1339/06/15
برنده 1 و نامزد 3 سیمرغ بلورین از جشنواره فیلم فجر

سوابق کاری «تهمینه میلانی»

نویسنده

کارگردان

تهیه کننده

طراح صحنه

طراح لباس

تدوینگر
Ads

بیوگرافی / زندگی‌نامه «تهمینه میلانی»

تهمینه میلانی در سال ۱۳۳۹ در روستای میلان شهر تبریز متولد شد. ۲ برادر و ۳ خواهر دارد، تهمینه میلانی پدرش پزشک و مشهدی و مادرش خانه‎دار و تبریزی هستند. در دوران دبیرستان به تهران نقل مکان کرد و در دبیرستان‎های "شرف" و "مرجان" به ادامه تحصیل پرداخت. وی سال (۱۳۵۷) در رشته‎ی برق دانشگاه "تبریز" قبول شد. هم‌زمان با پیروزی انقلاب و بسته شدن دانشگاه‌ها به تهران بازگشت و در رشته‎ی معماری دانشگاه "علم و صنعت" مشغول به تحصیل گردید. با بسته شدن دانشگاه‌ها حضور در جلسات شعرخوانی، نمایش فیلم و فعالیت‌هایی از این قبیل را برگزید. میلانی متاهل است که ثمره‎ی این ازدواج دختری ۱۵ ساله به نام ژیناست، همسرش مهندس نیک‎بین است.وی بسیار جوان بود که به عنوان اولین تجربه‎ی سینمائی به عنوان منشی‎صحنه‎ی فیلم «خط قرمز» برگزیده شد. در کنار کار در کارگاه آزاد فیلم به ادامه‎ی تحصیل پرداخت. میلانی که به آرامی به کار در س ینما آشنا می‌گردید شروع به نوشتن فیلم‎نامه «اگر فردا بیاید»، «دوستت دارم مادر»، «عشق و مرگ» و کار در دیگر فیلم‎ها (ای ایران، جهیزیه‌ای برای رباب، دل نمک و …) کرد.
وی فعالیت در سینمای حرفه‌ای را سال (۱۳۶۱) به عنوان دستیارکارگردان و مدیرهماهنگی با فیلم به نمایش درنیامده‎ی «خط قرمز» آغاز کرد و در زمینه‎ی تدوین نیز در همان فیلم با عباس گنجوی همکاری کرد، همچنین با مشارکت ابوالحسن داودی دفتر تولید فیلم" آرتا فیلم" را تأسیس کرد. اولین فیلم تهمینه میلانی «بچه‌های طلاق» جایزه‎ی بهترین فیلم اول را در جشنواره‎ی فجر برد و جایزه‎ی نقدی آن به وی کمک کرد که مجدداً به همراه رضا بانکی و مهدی احمدی فیلم «افسانه آه» را بسازد. پس از شکست تجاری این فیلم، فیلم کمدی «دیگه چه خبر» با بازی ماهایا پطروسیان را ساخت که بسیار پرفروش شد.
پس از فیلم‌های سه‌گانه‎ی میلانی با بازی نیکی کریمی، فیلم «زن زیادی» با بازی مریلا زارعی در سال (۱۳۸۳) به نمایش درآمد. این فیلم هم در ادامه‎ی حال و هوای فیلم‌های اخیر میلانی با واکنش سرد منتقدان مواجه شد اما به فروش خوبی دست پیدا کرد. در سال (۱۳۸۴) بر اساس کتاب «شفای کودک درون» اثر لوچیا کاپاکیونه فیلم «آتش‌بس» با بازی مهناز افشار و محمدرضا گلزار را ساخت. این فیلم که به بخش مسابقه‎ی سینمای ایران در جشنواره‎ی فیلم فجر راه نیافت در سال (۱۳۸۵) اکران شد و رکورد فروش صد میلیون تومان در هفته‎ی اول را به جای گذاشت. پس از ساخت و اکران فیلم «آتش‌بس»، لوچیا کاپاکیونه، نویسنده‎ی کتاب «شفای کودک درون» با ارسال نامه‌ای به میلانی از وی تشکر و قدردانی کرد.
تهمینه میلانی کارگردان و فیلم‎نامه‎نویس فیلم‎هایی نظیر؛ «آتش‌بس ۲» (۱۳۹۳)، «یکی از ما دو نفر» (۱۳۸۹)، «سوپر استار» (۱۳۸۶)، «تسویه حساب» (۱۳۸۶)، «آتش‌بس» (۱۳۸۴)، «زن زیادی» (۱۳۸۳)، «واکنش پنجم» (۱۳۸۱)، «بمانی» (۱۳۸۰)    داریوش مهرجویی، «خاکستری» (۱۳۷۹) مهرداد میرفلاح و «شب‌های تهران» (۱۳۷۹) داریوش فرهنگ، بوده‎است.
تهمینه میلانی، جایزه‎ی فیلم منتخب تماشاگران جشنواره‎ی بین‌‎المللی فیلم داکا برای «سوپر استار» (۲۰۰۹)، جایزه‌ی بهترین کارگردانی، بهترین فیلم و بهترین فیلم‎‌نامه‎ی جشنواره‎ی فیلم آسیا پاسیفیک برای «زن زیادی» (۲۰۰۶)، جایزه‌ی بهترین فیلم جشنواره‎ی فیلم لس‎آنجلس برای «زن زیادی» (۲۰۰۵)، جایزه‎ی بزرگ جشنواره‎ی بین‎المللی فیلم ژنو برای «واکنش پنجم» (۲۰۰۳)، جایزه‎ی بهترین فیلم‎نامه‎ی جشنواره‎ی بین‌المللی فیلم قاهره برای «واکنش پنجم» (۲۰۰۳)، جایزه‎ی بهترین دستاورد هنری جشنواره‎ی بین‌المللی فیلم قاهره برای «نیمه پنهان» (۲۰۰۱)، جایزه‏‎ی بهترین فیلم‎نامه‎ی جشنواره‎ی فیلم فجر برای «دو زن» (۱۹۹۹) و جایزه‎ی بهترین فیلم جشنواره‎ی فیلم فجر برای «بچه‌های طلاق» (۱۹۸۹)، را در کارنامه دارد.

حواشی «تهمینه میلانی» (6 حاشیه)

در سال (۱۳۷۶) پس از انتخابات دوم خرداد ریاست جمهوری میلانی فیلم «دو زن» را ساخت. به خاطر ساخت این فیلم، میلانی جایزه‎ی بهترین فیلم‎نامه جشنواره‎ی فیلم فجر را برد و نامزدی دریافت جایزه‎ی بهترین کارگردانی از همین جشنواره شد. میلانی پس از موفقیت فیلم «دو زن» فیلم‌های «نیمه پنهان» و «واکنش پنجم» را هر سه با بازی نیکی کریمی ساخت. میلانی به خاطر ساخت این سه فیلم با واکنش‌های شدیداللحنی روبرو شد. در سال (۱۳۷۹) پس از به نمایش درآمدن فیلم «نیمه پنهان» دستگیر شد.
روزنامه‌ها ۴ جرم «اقدام علیه امنیت ملی، محاربه با خدا، همکاری با گروه­‎های معاند و تشویش اذهان عمومی از طریق آثارهنری» را اتهامات وی اعلام کرده بودند اما خود او می‌گوید که هیچ‎گاه تفهیم اتهام نشد. وی ۴ روز در انفرادی و ۴ روز در بند عمومی زندان اوین به سر برد و با دخترانی آشنا شد که بعدها زندگی آن‌ها را در فیلمی به نام «تسویه حساب» به تصویر کشید. میلانی پس از ۸ روز به دستور رهبر جمهوری اسلامی آیت‌الله خامنه‌ای، از زندان آزاد شد و ۵ سال بعد تبرئه شد.
در روز شنبه ۹ مردادماه (1389) (۳۱ ژوئیه ۲۰۱۰) در سالن گیبسون آمفی‌تئاتر شهر لس‌آنجلس، از بهروز وثوقی بازیگر مشهور سینمای پیش از انقلاب ایران تجلیل شد که عکس حضور تهمینه میلانی روی زیلوی قرمز این مراسم منتشر شده‌است.
در دی‌ ماه (۱۳۹۳) دادسرای فرهنگ و رسانه در تهران میلانی را با عنوان تبلیغ علیه نظام در متن فیلمنامه‎ی «شهرزاد زن هزار و یک شب» احضار کرد. به گفته‎ی میلانی، کتاب فیلمنامه‎ی «شهرزاد زن هزار و یک شب» با مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در تابستان (۱۳۹۳) منتشر شده‎است.
محمد نیک‎بین از ۱۶ سالگی در آمریکا زندگی می‎کرد که بعد از ۲۳ سال به ایران می‎آید تا خانه‎ی پدریشان را ببیند که با میلانی آشنا می‎شود و ازدواج می‎کنند و در تهران ماندگار می‎شوند.
تهمینه میلانی چهار خواهر شوهر دارد که یکی از آن‎ها پروفسور سیمین نیک‎بین رییس سازمان تغذیه بوستون بوده و از دانشمندان برجسته‎ی جهان است.
همسر تهمینه میلانی که به سینما علاقه‎مند بود اول به عنوان سرمایه‎گذار وارد سینما شد و بعد به عنوان طراح‎صحنه و تهیه‎کنندگی در کارهای میلانی حضور یافت.

جزئیات بیشتر درباره «تهمینه میلانی»

دیگران درباره تهمینه میلانی چه گفته اند؟ (2)

تهمینه میلانی: احضاریه‌ایی از دادسرای فرهنگ و رسانه به دست تهمینه میلانی، نویسنده و کارگردان سینما رسید. در این احضاریه آمده بود وی به دلیل انتشار فیلم‎نامه «شهرزاد» باید ظرف سه روز خودش را به دادسرای فرهنگ و رسانه برساند.
تهمینه میلانی درباره‎ی این احضاریه گفت: وقتی فیلم‎نامه‎ی «شهرزاد زن هزار و یک شب» را با مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد منتشر کردم، به خاطر متن باشکوه و حماسی آن که حاصل سه سال از عمرم است منتظر تشویق و تقدیر بودم، اما متاسفانه روز گذشته احضاریه‌ایی به دست من رسید که از دیدن آن دچار شوک شدم. در این احضاریه اعلام شده بود من با این کتاب که توسط انتشارات کتاب‎سرا منتشر شده به تبلیغ علیه نظام پرداخته‌ام.
این اتهام اخیر یکی از چهار اتهامی است که در سال (1381) نیز به تهمینه میلانی نسبت داده شده بود و با این که این کارگردان ١٢ سال پیش نیز تجربه‎ی مشابهی درباره‎ی فیلم «نیمه‌پنهان» داشته با اظهار تعجب درباره‎ی این اتهام افزود: این کتاب تمام مراحل قانونی را برای انتشار طی کرده و در تابستان سال (1393) منتشر شده‎است. من امیدوار بودم که روزی بتوانم فیلم‎نامه‎ی «شهرزاد» را بسازم و حتی به بنیاد سینمایی فارابی هم پیشنهاد کردم از آن به عنوان یک اثر فاخر حمایت کند چون معتقدم فیلم‎نامه‎ی «شهرزاد» حتی قابلیت این را دارد که به عنوان یک سریال بین‌المللی مقابل دوربین برود.
ایوبی معتقد است این احضاریه یک سوءتفاهم است.
تهمینه میلانی که به محض دریافت احضاریه از دادگاه رسانه حجت‌الله ایوبی، معاون سینمایی وزارت ارشاد را در جریان این اتفاق قرار داده‌است، گفت: «وقتی احضاریه به دستم رسید فکر کردم که با آقای ایوبی درباره‎ی این موضوع مشورت کنم. خوشبختانه ایشان هم ضمن ابراز همدردی با من قول دادند که از هر کمکی که در توان معاونت سینمایی برای حل این مساله باشد دریغ نخواهد کرد و تاکید کرد مشکلاتی که برای فیلم‎نامه‎ی «شهرزاد» پیش آمده سوء‌تفاهمی بیش نیست و به زودی حل خواهد شد. تهمینه میلانی ضمن ابراز خوشحالی از همدلی ایوبی به عنوان یک مقام مسوول سینمایی گفت: «خوشحالم که با وجود همه‎ی این مشکلاتی که بر سر راه فیلم‎سازان وجود دارد، حداقل مسوولان وزارت ارشاد و معاونان فرهنگی دولت آقای روحانی با ما همدلی می‌کنند و همین برای ما مایه‎ی دلگرمی است.»
تهیه‌کنندگان ترک دنبال ساخت شهرزاد هستند.
تهمینه میلانی که فیلم‎نامه‎ی «شهرزاد»ش به زبان ترکی و انگلیسی نیز ترجمه شده، می‌گوید: خوشبختانه این فیلم‎نامه وقتی به دو زبان ترجمه شد، از طریق مسوول فرهنگی آنکارا در اختیار یک تهیه‌کننده اهل ترکیه به نام «... زینب» قرار گرفت تا در صورت توافق در قالب یک اثر مشترک فرهنگی بین ایران و ترکیه تهیه شود. این تهیه‌کننده معتبر پیش از این فیلم‌های فیلم‎ساز برجسته‎ی ترکیه، نوری بیگله جیلان را تهیه کرده و در مجامع سینمایی جهان بسیار شناخته شده‎است اما من فعلا دست نگه داشته‌ام با جلب نظر مسوولان جدید بنیاد سینمایی با تامل بیشتری به این پیشنهاد پاسخ بدهم.
این فیلم‎نامه روایت حماسی بانویی را نقل می‌کند که چگونه با درایت، خرد و هنر به مقابله با خشونت و خونریزی می‌پردازد. من فیلم‎نامه‎ی «شهرزاد» را با الهام از داستان «هزار و یک شب» و «تلخون» صمد بهرنگی نوشتم و خوشحال بودم که در دولت تدبیر و امید، این کار پس از سال‌ها توانسته مجوز بگیرد و عرضه شود.»
پنج سال از زندگی‌ام گرفتار دادگاه‌ها بودم.
تهمینه میلانی ١٢ سال پیش یعنی درست در سال (۱۳٨١) که روزنامه‌های اصلاح‌طلب یکی پس از دیگری توقیف می‌شدند به خاطر ساخت فیلم «نیمه‌پنهان» در حالی که این فیلم بر پرده‎ی سینماها بود، دستگیر شد. میلانی در پاسخ به این سوال که پیش از این نیز او را با اتهاماتی مشابه به خاطر ساخت فیلم «نیمه‌پنهان» راهی زندان کردند به «اعتماد» گفت: متاسفانه در آن سال من برای فیلمی به زندان افتادم و پنچ سال گرفتار دادگاه‌ها شدم که هم پروانه‎ی ساخت داشت و هم پروانه نمایش.
آن‎ها مرا متهم به «اقدام علیه امنیت ملی، محاربه با خدا، همکاری با گروه‌های معاند و تشویش اذهان عمومی از طریق آثارهنری» کردند و بعد از دستگیری، چهار روز را در انفرادی و چهار روز را در بند عمومی زندان اوین به سر بردم. میلانی درباره‎ی سرنوشت آن پرونده گفت: «قاضی آن پرونده بعد از پنج سال اعلام کرد که مدارک کافی برای اتهامات وجود ندارد و من تبرئه شدم.»
هیچ نامه‌ایی به گلشیفته فراهانی ننوشتم.
همچنین در هفته‌های اخیر مطالبی از قول تهمینه میلانی با عنوان «نامه‌ایی به دخترم گلشیفته فراهانی» در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که این کارگردان سینما ضمن تکذیب این نامه گفت: نگارش این نامه از طرف من به هیچ عنوان صحت ندارد. این مطلب و مطالب مشابه آن برای ترور شخصیت فرهنگی و هنری من منتشر می‌شود و کاملا مشخص است که عده‌ایی دنبال خراب کردن من هستند.
کارگردان «سوپراستار» ادامه داد: «کسانی که من را می‌شناسند متوجه می‌شوند که این نامه لحن و ادبیات من را ندارد. من هرگز در هیچ نوشته‌ایی با لحن دستوری و تحکمی با کسی حرف نمی‌زنم». او سپس افزود: «قضاوت کردن کار هر کسی نیست و من به خودم اجازه نمی‌دهم درباره‎ی رفتار و زندگی کسی داوری کنم.»
«نیمه‌پنهان» فیلمی بود که تهمینه میلانی آن را با اقتباسی آزاد از رمان فریده گلبو با عنوان «بعد از عشق» ساخته بود. این فیلم درباره‎ی زنی به نام فرشته است که در آستانه‎ی رسیدگی همسرش، در مقام نماینده‎ی ریاست‌جمهوری به پرونده‎ی قضایی یک زن محکوم به اعدام، دفترچه‎‎ی خاطراتش را به او می‌دهد. خسرو در دفتر می‌خواند که فرشته که در سال‌های (1359-1358) دانشجو بوده، جذب گروه‌های سیاسی چپ شده و به عنوان هوادار فعالیت کرده‎است.
اعتیاد زنان، سوژه‎ی بعدی فیلم میلانی.
تهمینه میلانی این روزها مشغولیت‌های دیگری هم دارد، هم فیلم‎نامه می‌نویسد، هم پژوهش می‌کند و هم چند پروژه‎ی معماری و عمرانی در دست دارد. او در پاسخ به این که موضوع فیلم تازه‌اش چیست، گفت: « امیدوارم با حل شدن مسائل پیش روی تولید فیلم‎نامه «تنهایی پرهیاهو» که موضوعی ملی- میهنی دارد ساخت آن را در جنوب کشور و با بازیگرانی اهل همین منطقه شروع کنیم.
مردم پشتیبان واقعی من هستند.
آخرین فیلمی که از تهمینه میلانی روی پرده‎ی سینماهای ایران رفت، «آتش‌بس٢» نام داشت که توانست فروش بسیار خوبی داشته باشد. میلانی درباره‎ی این فیلم به اعتماد گفت: «همان‌طور که می‌دانید «آتش‌بس٢» به نسبت فیلم‌های دیگر، تبلیغات بسیار محدودی داشت اما با وجود این توانست با استقبال مردم روبه‌رو شود و به فروش پنج میلیاردی نزدیک شود. من از مردم بابت حمایت‌شان از آثارم سپاس‎گزارم و بسیار خوشحالم که اگر حمایت‌های دیگر ندارم اما پشتیبانی مردم همیشه همراه من بوده‎است. اگرچه انگار قرار نیست هیچ خوشحالی‌ در این‎جا پایدار باشد و اتفاقات اخیر لذت این شیرینی را از من گرفت.»

تهمینه میلانی که بسیاری بی‌شک با شنیدن نامش به یاد آثاری می‌افتند که تم اصلی آنها مسائل «زنان» است، ادامه داد: «سوژه‌یی که این روزها ذهنم را درگیر کرده، اعتیاد زنان و دلایل بالا بودن آمار اعتیاد در میان آنهاست. در حال حاضر نیز مشغول بررسی، پژوهش و نگارش فیلمنامه‌یی درباره این موضوع هستم که چه اتفاقی افتاده که اعتیاد که روزگاری گریبانگیر طبقات ضعیف اقتصادی در کشور بود، این روزها همه طبقات اقتصادی و فرهنگی جامعه، علی‌الخصوص قشر مرفه را درگیر کرده است.»

میلانی پس از پایان این پژوهش‌ها و مطالعات، قصد دارد روایت جدیدی از این معضل اجتماعی در جامعه امروز ایران در قالب یک فیلمنامه جلوی دوربین ببرد. او درباره انگیزه نگارش این فیلمنامه افزود: «سال گذشته در دیداری با وزیر محترم کشور که در خانه سینما برگزار شد من با آمار و تصاویری درباره اعتیاد زنان روبه‌رو شدم که بسیار متاثرم کرد و همان لحظه تصمیم گرفتم با توجه با حاد شدن این معضل اجتماعی روی آن تمرکز کنم و فیلمی داستانی با این موضوع بسازم.»

تهمینه میلانی درباره دیگران چه گفته است؟ (2)

تهمینه میلانی: تهمینه میلانی کارگردانی است که مخالف و موافق زیادی دارد به همین خاطر احتمالا مصاحبه‎اش هم از چنین فاکتوری بهره‎مند خواهد بود یعنی شما بعد از خواندن مصاحبه یا موافق گفته‎های او خواهید شد یا مخالف، هر چه هست تهمینه میلانی حرفش را صریح می‎زند و محافظه کاری نمی‎کند. به اعتقاد من همین ویژگی او را به جنجالی‎ترین کارگردان زن بعد از انقلاب تبدیل کرده‎است. یک نکته هم باید در آغاز مصاحبه ذکر کنم، خانم میلانی در هنگام مصاحبه خیلی مهربان‎تر از زمانی بود که درقالب یک کارگردان تصورش را می‎کردم. از او می‎پرسیم:
دوست داریم از فیلم «دو زن» شروع کنیم. به اعتقاد من تهمینه میلانی بعد از این فیلم به یک کارگردان صاحب سبک تبدیل شد، همین طور است؟
میلانی: دراین‎صورت باید بگویم زیاد باشما موافق نیستم. بیشتر مردم می‎گویند بهترین فیلم من «دیگه چه خبر» بود که مضمون آن شبیه شخصیت خودم است، اما با همه‎ی این‎ها نمی‎توانم صد در صد راجع به خودم نظر بدهم اگر فیلم «افسانه آه» را دیده باشید به این نتیجه می‎رسید که آن هم منحصر به فرد است این فیلم را در ۲۸ سالگی ساختم و راجع به «خوشبختی» است آن موقع کسی دنبال این سوژه‎ها نمی‎رفت.
اما فیلم‎های بعدی شما خیلی بیشتر به چشم آمد.
میلانی: تشخیص این موضوع با شماست. من فقط فیلم را می‎سازم یعنی یک داستان مورد توجهم قرار می‎گیرد و آن را به فیلم تبدیل می‎کنم اما درباره‎اش نظر نمی‎دهم.
این راقبول دارید که در فیلم‎هایتان طرفدار زن‎ها یا بهتر بگویم فمنیست بوده‎اید؟
میلانی: اگر به این معنا باشد که من در مورد مسائل اقتصادی، اجتماعی ، روانی زنان فکر می‎کنم و فیلم می‎سازم بله من فمنیست هستم.
و همین موضوع باعث شده به یک بعدی بودن متهم شوید.
میلانی: این عادلانه نیست من فقط سعی می ‎نم کمبودها را به مردم نشان بدهم و اعتقاد دارم اگر زن‎ها رشد کنند مردها هم رشد می‎کنند و جامعه متعالی می‎شود.
تعریف مرد ایده‎آل چیست؟
میلانی: مردی که هر چیزی را برای خود می‎پسندد برای زنان هم بپسندد.
و زن ایده‎آل؟
میلانی: درست مثل مرد ایده‎آل.
روندی که از «نیمه پنهان» تا واکنش پنجم طی کردید چگونه بود؟ فکر می‎کنم «نیمه پنهان» با «زن زیادی» متفاوت بود و «زن زیادی» هم با «واکنش پنجم» خیلی فرق داشت؟
میلانی: سینما سلیقه‎ای است، اما قالب اصلی این فیلم‎ها خیلی تفاوت نداشت به هر حال یکی «نیمه پنهان» را خیلی دوست دارد یکی «افسانه آه» را. من دوستی را می‎شناسم که «نیمه پنهان» را سی‎بار دیده‎است.
«آتش بس» هم شامل همین قاعده می‎شود؟
میلانی: ویژگی «آتش بس» این است که با هر سنی ارتباط برقرار می‎کند از بچه تا پیرزن به همین خاطر طرفدار پیدا کرده به هر حال این هم یک روایت داستانی از اتفاقات جامعه است.
و البته جوان‎ها از آن استقبال خوبی کرده‎‌اند.
میلانی: از این موضوع راضی هستم. من فیلمی ساخته‎ام که پاک است در آن نه فحش می‎بینی، نه کلمات رکیک، نه کتک کاری یعنی سعی کرده‎ام تاثیر بد فرهنگی نداشته باشد کلماتی که امروزه در بعضی فیلم‎ها استفاده می‎شود من را خیلی ناراحت می‎کند.
مثلا چه کلمه‎ای؟
میلانی: بازیگران فیلم‎های من معمولا خوب بازی می‎کنند. کار را سخت نمی‎گیرم و آن‎ها را آزاد می‎گذارم. وظیفه‎ی کارگردان ایجاد اعتماد به نفس برای بازیگر است، اما در مجموع آنچه شما دیدید توانایی خودشان است من فقط بستر را فراهم کردم.
تاکنون در زندگی خانوادگی شما مشکلاتی که در فیلم‎هایتان نشان می‎دهید وجود نداشته است؟
میلانی: موقع ازدواج، من ۳۱ ساله بودم و همسرم ۳۸ ساله هر دو دنیا دیده بودیم بنابراین چنین دغدغه‎هایی نداشتیم فقط شاید «فرشته» فیلم «دیگه چه خبر» کمی شبیه من باشد.
«محمد نیک بین» به عنوان همسر و تهیه‎کننده‎ی‎ فیلم‎های شما چه نقشی در موفقیت‎هایتان دارد؟
میلانی: بسیار پررنگ. ما مثل همسران خوب جامعه همیشه در کنار هم هستیم. او هم رییس من در شرکت معماری است هم تهیه‎کننده و مشاور فیلم‎هایم و در ضمن پدر فرزندم یا بهتر بگویم بهترین دوستی که دارم.
تهمینه میلانی را تعریف می‎کنید؟
میلانی: مادر، همسر، دختر خوب پدر و مادر و هم بعد کارگردان و آرشیتکت.
آشپزی شما خوب است؟
میلانی: چند جور اسپاگتی ایتالیایی درست می‎کنم، لازانیا، چلوکباب، قورمه سبزی و هر چه دلتان بخواهد غیر از دلمه و کوفته که مادرم زحمت آن را می‎کشد البته خیلی چیزها را از همسرم یاد گرفتم.
دغدغه‎ی امروز؟
تحصیل دخترم ژینا.
در مجموع از خودتان راضی هستید؟
میلانی: نه صددرصد، ولی دختر خوبی هستم گاهی کارهایی انجام می‎دهم و بعد می‎پرسم چرا؟ گاهی هم از خودم عصبانی می‎شوم.
تا چه زمانی فیلم می‎سازید؟
میلانی: تا هر وقت بتوانم. جامعه‎ی ما مشکلات زیادی دارد که باید به آن‎ها پرداخته شود و سینما وسیله‎ی بسیار خوبی برای پرداختن به این مشکلات است.
فکر می‎کنید عمده‎ترین دلیل موفقیت شما در سینما چه بود؟
میلانی: تلاش، مطالعه، تحقیق و کنجکاوی و البته شرایط اجتماعی و فرهنگی خوب خانواده که به اعتقاد من تاثیر بسیار زیادی دارد.
انتقادات، تهمینه میلانی را ناراحت نمی‎کند؟
میلانی: نقدها کمک‎کننده هستند. من با ساختن فیلم سعی دارم چالش ایجاد کنم و زمانی که نقد انجام می‎شود آن چالشی که می‎خواهم به وجود می‎آید پس نباید گله‎ای داشته باشم و کار خودم را می‎کنم به هر حال برخی منتقدان هم عقایدی دارند که نمی‎پسندم اما این مشکلی ایجاد نمی‎کند.
پس، از آن دست کارگردان‎هایی که مدام با منتقدان درستیزند نیستید؟
میلانی: نه! گفتم که بهتر است هر کس کار خودش را بکند دعوا کردن با یکدیگر هیچ نتیجه‎ای جز اتلاف وقت و انرژی ندارد.
از موفقیت فیلم‎هایتان خیلی خوشحال می‎شوید؟
میلانی: همه‎ی آدم‎ها دنبال موفقیت هستند اما شخصا سعی می‎کنم زیاد احساساتی نشوم هر چند بعد از آن همه تلاش اصلا دوست ندارم فیلمم شکست بخورد.
حرف خاصی هست که در مصاحبه نیاورده باشیم؟
میلانی: حرف زیاد است اما فکر کنم برای این دفعه کافی باشد برای همه‎ی مردم آرزوی شادی دارم.

گونه | ژانر هایی که در آن فعالیت داشته است (10)

درام (4)
کمدی (2)
عاشقانه (2)
حادثه‌ای (1)
فانتزی (1)
پویانمایی (1)
ماجراجویی (1)
خانوادگی (1)
جنایی (1)
مهیج (1)

نظرات مردم (1 نظر)


مصطفی میرچولی
یک شهروند حق طلب '' نترس و با شعور
0
2 روز قبل