حواشی فیلم سینمایی «امروز» (10 حاشیه)

سهام الدین بورقانی:
فیلم در واقع نگاهی انتقادی به جامعه‌ی «امروز» ما دارد و قضاوت و پیش داوری در جامعه امروز ما را به چالش می کشد؛ و از طرف دیگر می کوشد تا در این بستر‪، شخصیت و قهرمانی را معرفی کند که نمونه آن را این روزها کمتر می بینیم. یونس پیشنهاد فیلمساز برای جامعه ماست؛ مجهز به سلاح سکوت است و قصد پاسخگویی به ظن و گمان های دیگران را ندارد. اما آنقدر در این صفتِ یونس اغراق شده است که نمی توان او را شخصیتی باورپذیر دانست و در مقابل آدم ها و رخدادها بیشتر منفعل است
مهرزاد دانش:
امروز ظاهری هنرمندانه دارد و قرار است با ریتمی کند و مکث‌هایی طولانی و سکوت‌هایی مبهم، فضایی متفاوت را عرضه کند، اما در واقع همین‌ها نمودهایی هستند برای نقاط بارز ضعف اثر که مهم ترینشان، شخصیت‌پردازی آدم اصلی داستان است. سکوت او که ظاهرا قرار است از جنس خاموشی‌های عارفانه باشد، در عمل نشان از فقدان انگیزه‌سازی در فیلمنامه برای او دارد.
نیما عباس‌پور:
امروز مشکل بسیاری از فیلم‌های دیگر جشنواره را دارد، خالقان آن ایده‌ی خوب‌شان را کافی دانسته و آن را بی‌نیاز از قصه‌پردازی و پرداخت تشخیص داده‌اند. امروز در صورتی فیلم خوبی می‌شد که سهیلا گلستانی خوب بازی می‌کرد یا بازیگر قابلی چون نگار جواهریان جایگزینش می‌شد، علت سکوت مرد مشخص و رفتارش منطق پیدا می‌کرد، فضای بیمارستانی دولتی نزدیک به حقیقت و واقعی نشان داده می‌شد و البته پایان قابل حدس فیلم نیز تغییر می‌کرد.
مسعود فراستی:
«امروز» ساخته‌ی رضا میرکریمی فیلم بدی است. الکن و سخت کسالت بار. شخصیتی باسمه‌یی نیمه افسرده، نیمه لال، نیمه خیر، نیمه عقده یی که کنش اصلی اش سکوت است. سکوتی ادایی و نیمه انتلکت برای یک راننده تاکسی که گویا زنی دارد اما نه بچه‌یی. عقده‌ی بچه‌دار شدن دارد و این مثلا توجیه مریض‌گونه و عصبانی‌کننده لو ندادنش است که ترفندی نه اخلاقی که ضد اخلاقی است. مازوخیستی است. بهتر است فیلمساز و فیلمنامه‌نویس «مدرن»‌اش به جای شانتال اکرمن، کلاسیک ببینند شاید کمی سینما...
رضا میرکریمی در ارتباط با تمام شدن فیلم «امروز» در صفحه شخصی‌اش در شبکه اجتماعی فیس بوک نوشت: «دیروز فیلمبرداری «امروز» تمام شد و امروز هر کاری کردم به جبران خستگی معمول فیلم‌های قبلی بیشتر بخوابم نشد که نشد! شاید برای اینکه اصلن خسته نبودم. به لطف خدا هفتمین کارم را خیلی راحت و بی دردسر ساختم با همکارانی جوان و پر انگیزه و یک پرویز پرستویی تمام نشدنی و امیدوارم در چشم مخاطبین «امروزم» تکراری نباشد.»
رضا میر کریمی، کارگردان «امروز» در پلان اول فیلمش حضور پیدا کرده است و در این باره در نشست خبری سی و دومین جشنواره فیلم فجر گفت: «چون دیدم جوانی‌ام را از دست می‌دهم خواستم تصویرم ثبت شود.»
جعفر پناهی: میرکریمی فیلمساز جسوری است، این جسارت را در فیلم‌های قبلی‌اش هم می‌توان دید، اما در «امروز» به قله آن پای می‌نهد.
کمال تبریزی: «امروز»، فردا فهمیده خواهد شد توسط نسل‌های آینده و سازندگان بعدی این مرز و بوم؛ همانگونه که دختر بچه «امروز» یونس را می‌فهمد.
علی مطهری: «امروز» به کارگردانی سید رضا میرکریمی را می‌پسندم و معتقدم فیلم‌ خوبی بود.
نرگس آبیار: فیلم‌هایی مثل «به همین سادگی» و فیلم «امروز» فیلم‌هایی هستند که به فضا و اتمسفر خیلی متکی هستند و دراین فیلم‌ها خیلی نباید دنبال اتفاق بود. به نظرم فیلم «امروز» فیلم فضا و اتمسفر است و انرژی خوبی در سکانس‌های فیلم وجود دارد که منحصر به فرد است.